Sylabus
ICTLDZA - Lektorské dovednosti a základy andragogiky
2025

Kreditové hodnocení předmětu 6
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Coufal Petr
Garantující katedra TP - Katedra technických předmětů
Způsob ukončení předmětu zk - zkouška
Forma zkoušky u - ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 9 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Absolvent studia tohoto předmětu je vybaven kompetencí:
vzdělávat se v lektorských dovednostech a andragogice tak, aby mohl pomáhat dospělým učit se
a volit jejich cestu celoživotního vzdělávání.
Budou prezentována a procvičována následující témata:
1. Dospělý a jeho vzdělávání (2 hodiny)
2. Úvod do historie andragogiky (2 hodiny)
3. Aktuální trendy v andragogické teorii a praxi u nás a v zahraničí (3 hodiny)
4. Příprava a organizace vzdělávací akce pro dospělé (3 hodiny)
5. Vzdělávání učitelů (4 hodiny)
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky
Budou prezentována a procvičována následující témata:
1. Dospělý a jeho vzdělávání (2 hodiny)
2. Úvod do historie andragogiky (2 hodiny)
3. Aktuální trendy v andragogické teorii a praxi u nás a v zahraničí (3 hodiny)
4. Příprava a organizace vzdělávací akce pro dospělé (3 hodiny)
5. Vzdělávání učitelů (4 hodiny)
Literatura, na níž je předmět vystavěn Povinná literatura:
• JEDLIČKOVÁ, I. Úvod do andragogiky, Univerzita Hradec Králové, 2019.
• VETEŠKA, J. Kompetence ve vzdělávání dospělých. Pedagogické, andragogické a sociální
aspekty. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2010. 200 s. ISBN 978-80-
86723-98-3.
Literatura doporučená studentům
Doporučená literatura:
• PRŮCHA, J., VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované a rozšířené vyd. Praha:
Grada, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu zkouška