| Kreditové hodnocení předmětu | 5 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Ulrichová Monika |
| Garantující katedra | NVCH - Katedra kulturních a náboženských studií |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně studium kombinované: řízené konzultace 10 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Předmět seznamuje s vědeckým výzkumem psychologických rozdílů mezi národy a kulturami, jejich odlišností v komunikaci, hodnotových systémech, rodinné výchově atd. Zabývá se nejen teoretickými koncepcemi, ale i výzkumnými zjištěními o rozdílech mezi kulturami, o psychických problémech imigrantů a etnických minorit, o rozdílech komunikačních stylů apod. Věnuje se rovněž aplikaci poznatků interkulturní psychologie do různých oblastí, jako je vzdělávání, management, zdravotnictví nebo řešení konfliktů. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem IP je představit tento obor, který se zaměřuje na problémy "komunikace mezi kulturami". Interdisciplinární obor, který se nachází na pomezí psychologie, antropologie, lingvistiky aj. Pro současný svět je charakteristická vysoká míra setkávání lidí odlišných kultur, ras a národů, jež má někdy podobu mírového soužití a spolupráce, jindy však konfliktů. Proto také roste zájem o vědecké studium psychologických rozdílů mezi národy a kulturami, jejich odlišností v komunikaci, hodnotových systémech, rodinné výchově a v řadě dalších aspektů. Student by též měl porozumět nejnovějším poznatkům v oblasti vzdělávání, managmentu, zdravotnictví nebo řešení konfliktů. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Vymezení interkulturní psychologie – definice, oblasti aplikací 2. Základní pojmy interkulturní psychologie – kultura, akulturace, etnikum, etnicita, národ, národnost, rasy, rasisimus, stereotypy, předsudky 3. Související vědecké disciplíny – sociální psychologie, sociologie, etnologie, etnografie, kulturní antropologie, psychologická antropologie, demografie, etnolingvistika, historická věda, politologie 4. Interkulturní rozdíly v hodnotách, interkulturní rozdíly v postojích k lásce a sexuálnímu obtěžování 5. Psychologické problémy akulturace a adaptace – akulturační stres a preference imigrantů 6. Předsudky a stereotypy – vznik a jejich vývoj, jejich redukce 7. Kulturní, etnická, národní identita – vztah národní identity a evropské identity 8. Psychologie českého etnika: stereotypy Čechů o jiných národech, stereotypy cizinců o Češích, česká národní povaha 9. Jazyk a komunikace v interkulturním aspektu – emoce a zdvořilost v jazycích a kulturách, maskulinita a feminita jako interkulturní dimenze 10. Aplikace interkulturní psychologie – edukace, interkulturní rozdíly ve zdravotní péči, vztahy a konflikty mezi etniky a národy, interkulturní komunikace jako reálný fenomén a jeho vědecká reflexe |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | Berry, J.W. Cross - cultural psychiology. Research and Application. Cambridge 2002, 2nd ed. Berry, J.W. Immigration, acculturation and adaptation. applied Psychology 46. 1997 ALLPORT, G. W. O povaze předsudků. Praha : Prostor, 2004. LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. MURPHY, R. F. Úvod do kulturní a sociální psychologie. Praha: Sociologické nakl., 1998. NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha : Academia, 1997. PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha : Portál, 2007. PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha : Portál, 1999. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova (nejen) pro učitele. Praha : Triton, 2006. ŘÍČAN, P. Psychologie náboženství a spirituality. Praha : Portál, 2007. |
| Literatura doporučená studentům | Barša, P. - Strmiska, M. Národní stát a etnický konflikt. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. Beneš, Z. Rozumět dějinám. Praha: Gallery 2002. Chalupný, E. Národní povaha česká. Praha: Nákladem vlastním 1907. Lorenzová, D. - Mareš, J. - Měrka, V. Zdravotní péče o muslimské pacienty. HK: Vojenská lékařská akademie J.E. Purkyně 1990. Hofstede, G. Cultures Consequences: International differences in work- Related Values. Beverly Hills, CA, Sage 1980. Šišková, T. Menšiny a migranti v ČEské republice. Praha:Portál 2001. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Součástí domácí přípravy je pravidelná příprava na semináře. Individuální příprava bude průběžně kontrolována při seminářích a individuálních konzultacích během semestru. K zápočtu student vypracuje seminární práci na zadané téma. Zkouška je písemná a ústní. |