| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Coufal Petr |
| Garantující katedra | TP - Katedra technických předmětů |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: seminář 6 hod. za semestr
|
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem předmětu Kybernetická bezpečnost je poskytnout studentům základní přehled související s bezpečím při práci s daty a na internetu. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Fyzická a softwarová ochrana dat před nechtěným přístupem, ochrana osobních údajů žáků a pedagogů. 2. Archivace a zálohování dat, komprimace dat, algoritmy bezeztrátové a ztrátové komprese. 3. Malware a ochrana proti němu, antivirové a antispywarové systémy. Bezpečnost na webu, v sociálních sítích a e-mailové komunikaci. 4. Sociální inženýrství jako nástroj prolomení ochrany dat a s tím související kyberkriminality, prevence a ochrana proti němu. 5. Základy kryptologie, základní principy ručních šifer, substituce a transpozice, principy luštění šifer - frekvenční analýza šifrového textu a metoda předpokládaných slov. 6. Moderní počítačové šifry, asymetrické šifry, elektronický podpis. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | KOLOUCH, J., BAŠTA, P., KROPÁČOVÁ, A., KUNC, M. CyberSecurity. Praha, CZ NIC, 2019. ISBN 978-80-88168-34-8. Dostupné z https://knihy.nic.cz/. |
| Literatura doporučená studentům | BURDA, K. Kryptografie okolo nás. Praha, CZ NIC, 2019. ISBN 978-80-88168-52-2. Dostupné z https://knihy.nic.cz/. KOLOUCH, J. CyberCrime. Praha, CZ NIC, 2016. ISBN 978-80-88168-18-8. Dostupné z https://knihy.nic.cz/. VANĚK, J. a kol. Jak na Internet bezpečně. Praha, CZ NIC, 2018. ISBN 978-80-88168-29-4. Dostupné z https://knihy.nic.cz/. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu |