| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Voborník Petr |
| Garantující katedra | TP - Katedra technických předmětů |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: seminář 6 hod. za semestr
|
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem předmětu Programování a učení je seznámit studenty s vývojovými prostředími a programovacím jazyky určenými k výuce programování, jejich typickými řídícími a datovými strukturami a vlastnostmi. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Projekt Hour of Code, programování s omezenou sadou příkazů, gamifikace výuky programování. 2. Vývojové prostředí SCRATCH, programování jako sestavování strukturogramů. 3. Sprite v prostředí SCRATCH, práce s kostýmy, grafickými efekty a zvuky, scéna a nastavení vlastností scény. Operátory a proměnné, podmíněné příkazy a cykly, rozesílání zpráv, tvorba vlastních bloků. 4. Jazyk LOGO. Želví geometrie, pohyby želvy, příkazy ovlivňující kreslení, práce s plochou. 5. Práce s proměnnými, aritmetické operace, podmínky, cykly, rekurze, kreslení fraktálů. 6. Práce se seznamy v jazyce LOGO, aplikace na šifrovací algoritmy, vyplňování ploch barvami. Booleovské funkce jazyka LOGO, komunikace s uživatelem, pokročilé funkce. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | HORNIK, T., MUSÍLEK, M., MILKOVÁ, E. Didaktika programování [online]. Scriptum. V rámci projektu Podpora Rozvoje Informatického Myšlení. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích [cit. 2020-12-04]. Dostupné z: https://imysleni.cz/images/vyukove_materialy/UHK_Didaktika_programovani.pdf - MUSÍLEK, M. Dětské programovací jazyky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. 1. vyd. Skripta vydaná v rámci projektu OPVK "Inovace studijních oborů zajišťovaných katedrami PřF UHK". |
| Literatura doporučená studentům | - Lifelong Kindergarten Group, MIT Media Lab. Getting Started With SCRATCH version 2.0. - PATTIS, R. E., ROBERTS, J., STEHLIK, M. Karel The Robot: A Gentle Introduction to the Art of Programming. 2nd edition. ISBN 978-0471597254. - LE COCK, L. XLogo: Reference Manuaul. XLogo Comunity, 2009. Translation: G. Walker. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Po absolvování musí být student schopen vytvořit programy v jazyce Scratch, nebo LOGO, které realizují geometrické konstrukce v prostředí želví geometrie, včetně fraktálních útvarů, vhodně vyžívat rekurzi, definovat vlastní funkce, nebo vlastní bloky, pracovat nejen s jednoduchými proměnnými, ale i se seznamy. |