Sylabus
ITVUODI - Úvod do oborové didaktiky informatiky
2025

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Coufal Petr
Garantující katedra TP - Katedra technických předmětů
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: seminář 6 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu  
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností V předmětu Úvod do oborové didaktiky informatiky se studenti seznámí s významem oborové didaktiky informatiky a získají nezbytný teoretický a praktický základ pro svoji pedagogickou praxi v navazujícím magisterském studiu (specializace Učitelství informatiky). Ujasní si cíle, význam činitelů a podmínek výuky informatiky na různých stupních a typech škol. Získají přehled o metodách a formách vedení výuky předmětu informatika a souvisejících volitelných a nepovinných předmětů.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Rámcový vzdělávací program v oblasti informatiky a ICT (revize RVP, ŠVP).
2. Rámce digitálních kompetencí (digitální a informatické kompetence učitelů a žáků).
3. Informatické myšlení (koncepty, procesy a rozvoj).
4. Využití digitálních technologií ve výuce.
5. Unplugged aktivity ve výuce informatiky.
6. Zpětná vazba ve výuce informatiky.
Literatura, na níž je předmět vystavěn ČAPEK, R. Moderní didaktika.. Praha: Grada, 2015.
KLEMENT, M., BÁRTEK, K. Od digitální gramotnosti k informatickému myšlení: - koncepce, obsah a realizace výuky informatiky z pohledu jejich aktérů. Olomouc. 2019.
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009.
Literatura doporučená studentům https://csunplugged.org/en/
Petty, G. Teaching Today: A Practical Guide Fifth Edition. 2014.
Informatické myšlení. Vzdělávací materiály pro VŠ., https://archiv-imysleni.npi.cz/ucebnice/vzdelavaci-materialy-pro-vs.html
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Pro získání zápočtu je nutná aktivní účast na cvičeních, zpracování zadaných úkolů a zápočtové práce. U ústní zkoušky je hodnocena nejen obsahová, ale také formální správnost studentových odpovědí. Důležité je správné a přesné používání odborných pojmů, plynulá a spisovným jazykem vedená verbální komunikace. Pro výborné hodnocení musí student předvést tvůrčí přístup k probíranému učivu, skloubit nové informace s poznatky získanými dříve v rámci pedagogiky, pedagogicke psychologie a obecné didaktiky a s vlastními zkušenostmi.