Sylabus
LOGOTEP - Logoterapie
2013

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Ulrichová Monika
Garantující katedra NVCH - Katedra kulturních a náboženských studií
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně
studium kombinované: řízené konzultace 8 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Logoterapie je terapeutickým přínosem zaměřena na duchovní stránku lidské existence. Ta se v životě člověka projevuje svobodou v osobních volbách, odpovědností za ně a prožíváním jejich smysluplnosti čí nesmysluplnosti vzhledem k rozpoznaným životním hodnotám.

Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Cílem předmětu je vést studenty k tomu, aby si osvojili základní poznatky z moderního psychoterapeutického směru. Hlavním cílem je získání nejen teoretických znalostí v oblasti logoterapie a existenciální analýzy, ale hlubší proniknutí prostřednictvím praktických technik a cvičení, do smysluplnějšího prožívání klienta (jak v oblasti sociální a charitativní činnosti, tak potenciální terapeutické praxe), tak ovlivnění sama sebe, vlastní osobnosti, která vede k plnějšímu životu.

Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Logoterapie - moderní druh psychoterapie, její vymezení od existenciální analýzy, osa logoterapie, předmět, cíle, představitelé
2. Existenciální analýza – teorie existenciální analýzy, EA nevědomí, svědomí, svědomí a láska, svědomí člověka bez vyznání, přístup k víře v psychoterapii
3. Tři základní podmínky existence člověka : Mohu být? Chci být? Smím být?
4. Smysl jako transcendentální kategorie – smysl hodnot, funkce hodnot v psychoterapii, euthanasie, sebevražda, síla vzdorného ducha
5. Smysl v životě – smysl života, terapie, lásky, vztah mezi smyslem a spiritualitou
6. Krize smyslu v životě –příčiny krize smyslu, krize smyslu u duchovních, ostatních pomáhajících profesích, syndrom vyhoření, frustrace, prevence syndromu vyhoření
7. Smysl umírání –strach ze smrti, smysl utrpení
8. Speciální existenciální analýza – psychologie úzkostné neurózy,psychologie schizofrenie, psychosomatická onemocnění
9. Prostředky logoterapie – terapeutický vztah, postojová změna, dereflexe, paradoxní intence, osobní existenciální analýza
Literatura, na níž je předmět vystavěn Frankl, Viktor, E. Teorie a terapie neuróz. Praha: Grada, 1999.
Frankl, Viktor, E. Co v mých knihách není. Brno: Cesta, 1997.
Frank, Viktor, E. Lékařská péče o duši. Brno: Cesta, 1986.
Frankl, Viktor, E. Psychoterapie a náboženství. Brno: Cesta, 2006.
Frankl, Viktor, E. Vůle ke smyslu. Brno 2006.
Kašparů, M. Základy pastorální psychiatrie pro zpovědníky. Brno: Cesta, 2002.
Langle, S – Sulz, M. Žij svůj vlastní život. Praha: Portál, 2007.
Raban, M. Duchovní smysl člověka dnes. Praha: Vyšehrad 2008.
Říčan, P. Psychologie náboženství a spirituality. Praha: Portál, 2007.
Vymětal, J. Obecná psychoterapie. 2.rozšířené vydání. Praha: Grada, 2004.
Wolicki, M. Logoterapeutyczna koncepcja wychowania. Sandomierz 2007.
Literatura doporučená studentům Frankl, Viktor, E. Teorie a terapie neuróz. Praha: Grada, 1999.
Frankl, Viktor, E. Co v mých knihách není. Brno: Cesta, 1997.
Frank, Viktor, E. Lékařská péče o duši. Brno: Cesta, 1986.
Frankl, Viktor, E. Psychoterapie a náboženství. Brno: Cesta, 2006.
Frankl, Viktor, E. Vůle ke smyslu. Brno 2006.
Kašparů, M. Základy pastorální psychiatrie pro zpovědníky. Brno: Cesta, 2002.
Langle, S – Sulz, M. Žij svůj vlastní život. Praha: Portál, 2007.
Raban, M. Duchovní smysl člověka dnes. Praha: Vyšehrad 2008.
Říčan, P. Psychologie náboženství a spirituality. Praha: Portál, 2007.
Vymětal, J. Obecná psychoterapie. 2.rozšířené vydání. Praha: Grada, 2004.
Wolicki, M. Logoterapeutyczna koncepcja wychowania. Sandomierz 2007.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Aktivní účast ve výuce je jednou z podmínek k udělení zápočtu.
Zápočtový písemný test a zvládnutí praktických cvičení během výuky.