| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Ulrichová Monika |
| Garantující katedra | NVCH - Katedra kulturních a náboženských studií |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně studium kombinované: řízené konzultace 8 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Logoterapie je terapeutickým přínosem zaměřena na duchovní stránku lidské existence. Ta se v životě člověka projevuje svobodou v osobních volbách, odpovědností za ně a prožíváním jejich smysluplnosti čí nesmysluplnosti vzhledem k rozpoznaným životním hodnotám. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem předmětu je vést studenty k tomu, aby si osvojili základní poznatky z moderního psychoterapeutického směru. Hlavním cílem je získání nejen teoretických znalostí v oblasti logoterapie a existenciální analýzy, ale hlubší proniknutí prostřednictvím praktických technik a cvičení, do smysluplnějšího prožívání klienta (jak v oblasti sociální a charitativní činnosti, tak potenciální terapeutické praxe), tak ovlivnění sama sebe, vlastní osobnosti, která vede k plnějšímu životu. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Logoterapie - moderní druh psychoterapie, její vymezení od existenciální analýzy, osa logoterapie, předmět, cíle, představitelé 2. Existenciální analýza – teorie existenciální analýzy, EA nevědomí, svědomí, svědomí a láska, svědomí člověka bez vyznání, přístup k víře v psychoterapii 3. Tři základní podmínky existence člověka : Mohu být? Chci být? Smím být? 4. Smysl jako transcendentální kategorie – smysl hodnot, funkce hodnot v psychoterapii, euthanasie, sebevražda, síla vzdorného ducha 5. Smysl v životě – smysl života, terapie, lásky, vztah mezi smyslem a spiritualitou 6. Krize smyslu v životě –příčiny krize smyslu, krize smyslu u duchovních, ostatních pomáhajících profesích, syndrom vyhoření, frustrace, prevence syndromu vyhoření 7. Smysl umírání –strach ze smrti, smysl utrpení 8. Speciální existenciální analýza – psychologie úzkostné neurózy,psychologie schizofrenie, psychosomatická onemocnění 9. Prostředky logoterapie – terapeutický vztah, postojová změna, dereflexe, paradoxní intence, osobní existenciální analýza |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | Frankl, Viktor, E. Teorie a terapie neuróz. Praha: Grada, 1999. Frankl, Viktor, E. Co v mých knihách není. Brno: Cesta, 1997. Frank, Viktor, E. Lékařská péče o duši. Brno: Cesta, 1986. Frankl, Viktor, E. Psychoterapie a náboženství. Brno: Cesta, 2006. Frankl, Viktor, E. Vůle ke smyslu. Brno 2006. Kašparů, M. Základy pastorální psychiatrie pro zpovědníky. Brno: Cesta, 2002. Langle, S – Sulz, M. Žij svůj vlastní život. Praha: Portál, 2007. Raban, M. Duchovní smysl člověka dnes. Praha: Vyšehrad 2008. Říčan, P. Psychologie náboženství a spirituality. Praha: Portál, 2007. Vymětal, J. Obecná psychoterapie. 2.rozšířené vydání. Praha: Grada, 2004. Wolicki, M. Logoterapeutyczna koncepcja wychowania. Sandomierz 2007. |
| Literatura doporučená studentům | Frankl, Viktor, E. Teorie a terapie neuróz. Praha: Grada, 1999. Frankl, Viktor, E. Co v mých knihách není. Brno: Cesta, 1997. Frank, Viktor, E. Lékařská péče o duši. Brno: Cesta, 1986. Frankl, Viktor, E. Psychoterapie a náboženství. Brno: Cesta, 2006. Frankl, Viktor, E. Vůle ke smyslu. Brno 2006. Kašparů, M. Základy pastorální psychiatrie pro zpovědníky. Brno: Cesta, 2002. Langle, S – Sulz, M. Žij svůj vlastní život. Praha: Portál, 2007. Raban, M. Duchovní smysl člověka dnes. Praha: Vyšehrad 2008. Říčan, P. Psychologie náboženství a spirituality. Praha: Portál, 2007. Vymětal, J. Obecná psychoterapie. 2.rozšířené vydání. Praha: Grada, 2004. Wolicki, M. Logoterapeutyczna koncepcja wychowania. Sandomierz 2007. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Aktivní účast ve výuce je jednou z podmínek k udělení zápočtu. Zápočtový písemný test a zvládnutí praktických cvičení během výuky. |