| Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Vrabcová Daniela |
| Garantující katedra | PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: řízené konzultace 26 hod. za semestr
studium prezenční: seminář 26 hod. za semestr studium celoživotní: řízené konzultace 24 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Disciplína Pedagogické praktikum navazuje na předchozí pedagogickou propedeutiku. Studující s orientací na výchovu a vzdělávání by měli být vedeni k větší osobnostní a profesní orientaci, měli poznávat organizaci školy a práci školského managementu, obeznámit se s aktivitami, kterými mohou procházet žáci ve volném čase, měli by si rozšířit poznání v oblasti pedagogicko-výzkumné metodologie (se zvláštním zřetelem na dialogické průzkumné metody). Záměrně získané informace ve školním prostředí by měli být schopni sdělit v reflexivních mikrovýstupech, s využitím záznamů z pozorování, z pedagogického deníku a rozhovorů s pracovníky školy (kterou v průběhu blokové praxe navštívili). |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Základním cílem je představit některá zajímavá i pedeutologicky důležitá témata a vytvářet záměrné spojení jejich teoretických hodnot s autentickou aplikací ve školské praxi. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Základní tematické okruhy: - Studentské portfolio. - Sebereflexe, profesní vývoj-sebevývoj. - Organizační struktura školy. - Volnočasové aktivity. - Výzkumné metody, průzkumné šetření. - Dialogické metody a jejich analýza. - Mikrovýstupy a osobnostní rozvoj. - Mikrovyučování a učitelská příprava. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | JANÍK, T, HAVEL, J. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno : PedF MU 2005, ISBN 80-210-3884-5. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E. A MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4. (a další reedice) SEBEROVÁ, A. Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů 1. stupně ZŠ. Ostrava OU v Ostravě 2010. ISBN 978-80-7368-902-5. SVATOŠ, T. Studentské představy, prožívání a hodnocení učitelské profesionalizace. Pedagogika 1997, č. 2, s. 48 – 61. ISSN 0031-3815. SVATOŠ, T. Studentské portfolio jako zdroj poznání postojů začínajících studentů učitelství. Pedagogika, LVI, 2006, č. 1, s. 45–57. ISSN 0031-3815. ŠVEC, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. 1. vydání. Brno: Paido, 1999. 163 S. ISBN 80-85931-70-2. |
| Literatura doporučená studentům | GAVORA, P. (1996). Výskumné metódy v pedagogike. Bratislava: Univerzita Komenského, ISBN 80-223-1005-0. SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, XLIII, 1993, č. 2, s. 155. ISSN 0031-3815. SVATOŠ, T. Malá didaktika. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 80-7041-715-3. TOMKOVÁ, A. Portfolio v přípravě učitelů primární školy. In SPILKOVÁ, V. (ed.) Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. s. 180–190. ISBN 80-7315-081-6. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Požadavky k zápočtu: Předprofesní studentská sebereflexe, zpracování portfoliového dotazníku, komentovaný zápis 2 hospitací (podle aprobace), komentovaný zápis 1 hospitace z volnočasových aktivit, písemná charakteristika školy praxe, výběrová aktivita (rozhovor s pedagogem, žákem, anketní šetření atd.). Všechny aktivity zpracovány v elektronické podobně a zaslány k individuálnímu ohodnocení. |