Sylabus
PGPRAKT - Pedagogické praktikum
2020

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Vrabcová Daniela
Garantující katedra PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: řízené konzultace 26 hod. za semestr
studium prezenční: seminář 26 hod. za semestr
studium celoživotní: řízené konzultace 24 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Disciplína Pedagogické praktikum navazuje na předchozí pedagogickou propedeutiku.
Studující s orientací na výchovu a vzdělávání by měli být vedeni k větší osobnostní a profesní orientaci, měli poznávat organizaci školy a práci školského managementu, obeznámit se s aktivitami, kterými mohou procházet žáci ve volném čase, měli by si rozšířit poznání v oblasti pedagogicko-výzkumné metodologie (se zvláštním zřetelem na dialogické průzkumné metody). Záměrně získané informace ve školním prostředí by měli být schopni sdělit v reflexivních mikrovýstupech, s využitím záznamů z pozorování, z pedagogického deníku a rozhovorů s pracovníky školy (kterou v průběhu blokové praxe navštívili).
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Základním cílem je představit některá zajímavá i pedeutologicky důležitá témata a vytvářet záměrné spojení jejich teoretických hodnot s autentickou aplikací ve školské praxi.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Základní tematické okruhy:
- Studentské portfolio.
- Sebereflexe, profesní vývoj-sebevývoj.
- Organizační struktura školy.
- Volnočasové aktivity.
- Výzkumné metody, průzkumné šetření.
- Dialogické metody a jejich analýza.
- Mikrovýstupy a osobnostní rozvoj.
- Mikrovyučování a učitelská příprava.
Literatura, na níž je předmět vystavěn JANÍK, T, HAVEL, J. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno : PedF MU 2005, ISBN 80-210-3884-5.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E. A MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995.
ISBN 80-7178-029-4. (a další reedice)
SEBEROVÁ, A. Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů 1. stupně ZŠ. Ostrava OU v Ostravě 2010. ISBN 978-80-7368-902-5.
SVATOŠ, T. Studentské představy, prožívání a hodnocení učitelské profesionalizace. Pedagogika 1997, č. 2, s. 48 – 61. ISSN 0031-3815.
SVATOŠ, T. Studentské portfolio jako zdroj poznání postojů začínajících studentů učitelství. Pedagogika, LVI, 2006, č. 1, s. 45–57. ISSN 0031-3815.
ŠVEC, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. 1. vydání. Brno: Paido, 1999. 163 S. ISBN 80-85931-70-2.
Literatura doporučená studentům GAVORA, P. (1996). Výskumné metódy v pedagogike. Bratislava: Univerzita Komenského, ISBN 80-223-1005-0.
SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, XLIII, 1993, č. 2, s. 155. ISSN 0031-3815.
SVATOŠ, T. Malá didaktika. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 80-7041-715-3.
TOMKOVÁ, A. Portfolio v přípravě učitelů primární školy. In SPILKOVÁ, V. (ed.) Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. s. 180–190. ISBN 80-7315-081-6.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Požadavky k zápočtu:
Předprofesní studentská sebereflexe, zpracování portfoliového dotazníku, komentovaný zápis 2 hospitací (podle aprobace), komentovaný zápis 1 hospitace z volnočasových aktivit, písemná charakteristika školy praxe, výběrová aktivita (rozhovor s pedagogem, žákem, anketní šetření atd.). Všechny aktivity zpracovány v elektronické podobně a zaslány k individuálnímu ohodnocení.