| Kreditové hodnocení předmětu | 2 | ||
| Volně volitelný předmět | ne | ||
| Garant předmětu | Matuszkiewicz Iwona | ||
| Garantující katedra | RJ - Katedra ruského jazyka a literatury | ||
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet | ||
| Forma zkoušky | - - - | ||
| Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: seminář 2 hod. týdně
studium kombinované: řízené konzultace 8 hod. za semestr |
||
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity | ||
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace | ||
| Závislé předměty |
|
||
| Anotace předmětu | Komunikativně-pragmatické a situativně orientované zprostředkování a nacvičování jazykově-komunikativních dovedností při zahrnutí poznatků z polských reálií; lex. zisk cca 500 nových lexikálních jednotek za semestr. | ||
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Rozvoj všech jazykových dovedností, především pak mluvení a čtení s porozuměním. Důraz bude kladen na schopnost používat adekvátní lexikum, lexikální, gramatické a syntaktické struktury v běžných konverzačních situacích; práce s cizojazyčnými texty různého typu. | ||
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Výuka bude zaměřena na následující konverzační a gramatická témata: 1) Představovaní: - základní fráze, - polská abeceda, - číslovky 0-10. 2) Osobní údaje: - osobní zéjmena, - konjugace -m,-sz, - sloveso być, - číslovky 11-29. 3) Škola: -vybavení učebny, - základní přídavná jména, - barvy, - skloňovaní podstatných a přídavných jmen - I. pád jednotného čísla, - ukazovací zéjmena. 4) Člověk: - popis a prezentování osob, - přídavná jména, - konjugace -ę, -isz/-ysz, 5) Práce a zájmy: - skloňovaní podstatných a přídavných jmen - VII. pád jednotného čísla, - číslovky 20-100, - tvary – rok, lat, lata. 6) Sport a koníčky: - základní slovesa, - konjugace -m,-sz, -ę, - esz, -ę, -isz/-ysz - přivlastňovací zéjmena, 7) Nakupování: - skloňovaní podstatných a přídavných jmen – IV. pád jednotné číslo, - číslovky 100-1000, - obchody a ceny. 8) Jídlo a nápoje: - skloňovaní podstatných a přídavných jmen - VII. pád množného čísla, - VII pád množného čísla, - slovesa: jeść, pić, woleć. 9) Ovoce a zelenina: - skloňování podstatných a přídavných jmen – I. a IV. pád množného čísla neživotných podst. jmen. 10) V restauraci a kavárně: - polská kuchyně, - objednávka jídla, - skloňovaní podstatných a přídavných jmen - II. pád jednotného čísla, záporná věta, osobní zéjmena v VII. pádě. |
||
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | 1) Iwona Stempek, Anna Stelmach, Sylwia Dawidek, Aneta Szymkiewicz, Polski, krok po kroku A1, Kraków 2013 (www.e-polish.eu), 2) Iwona Lewandowska, Polish doesn't bite, Warszawa 2011, 3) Zofia Tarajło-Lipowska, Mówię po polsku. Učebnice polštiny pro Čechy, Warszawa 2004. |
||
| Literatura doporučená studentům | 1) Joanna Machowska, Gramatyka? Dlaczego nie?! Ćwiczenia gramatyczne dla polomu A1, Krakόw 2011, 2) Władysław Miodunka, Cześć, jak się masz? Część I: Spotykamy się w Polsce, Krakόw 2011, 3) Anna Serenty, A co to takiego? Obrazkowy Słownik Języka Polskiego, poziom podstawowy A1, A2, Kraków 2008. |
||
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | - domácí práce, - splnění zápočtového testu, - ústní projev (konverzační témata) |