Sylabus
PJVSEOB2 - Všeobecný polský jazyk 2
2013

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Matuszkiewicz Iwona
Garantující katedra RJ - Katedra ruského jazyka a literatury
Způsob ukončení předmětu zk - zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: seminář 2 hod. týdně
studium kombinované: řízené konzultace 8 hod. za semestr
Prerekvizity
PJVSEOB1 Všeobecný polský jazyk 1
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Komunikativně-pragmatické a situativně orientované zprostředkování a nacvičování jazykově-komunikativních dovedností při zahrnutí poznatků z polských reálií; lex. zisk cca 500 nových lexikálních jednotek za semestr.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Rozvoj všech jazykových dovedností, především pak mluvení a čtení s porozuměním. Důraz bude kladen na schopnost používat adekvátní lexikum, lexikální, gramatické a syntaktické struktury v běžných komunikačních situacích; práce s cizojazyčnými texty různého typu.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Výuka bude zaměřena na následující konverzační a gramatická témata:
1) Rodina:
- příbuzní a známí,
- příslovce,
- přivlastňovací zéjmena.
2) Každodenní život:
- dni týdne,
- hodiny,
- řadové číslovky 1-24.
3) Volnočasové aktivity:
- slovesa: jeść, pόjść,
- minulý čas.
4) Město:
- budovy ve městě, památky - Krakόw,
- jak se dostanu …?,
- slovesa: iść/chodzić, jechać/jeździć,
- osobní zejména ve IV. pádě.
5) Služby:
- pošta,
- množství a míry,
- skloňovaní podstatných a přídavných jmen – II. pád množného čísla,
- osobní zéjmena v II pádě,
- plány do budoucna.
6) Příroda:
- počasí,
- roční období,
- měsíce,
- budoucí čas.
7) Vyjadřovaní názoru a pocitu:
- slovesa: lubić, podobać się,
- deklinace osobních zájmen.
8) Dům a bydlení:
- hledání a pronájem bytu,
- místní předložky.
9) Cestováni:
- světově strany,
- zajímavá místa v Polsku,
- předložky,
- vlakové nádraží.
10) Člověk:
- vzhled,
- části těla,
- oblečení,
- stupňování přídavných jmen a příslovcí.

Literatura, na níž je předmět vystavěn 1) Iwona Stempek, Anna Stelmach, Sylwia Dawidek, Aneta Szymkiewicz, Polski, krok po kroku A1, Kraków 2013 (www.e-polish.eu),
2) Iwona Lewandowska, Polish doesn't bite, Warszawa 2011,
3) Zofia Tarajło-Lipowska, Mówię po polsku. Učebnice polštiny pro Čechy, Warszawa 2004.
Literatura doporučená studentům 1) Joanna Machowska, Gramatyka? Dlaczego nie?! Ćwiczenia gramatyczne dla polomu A1, Krakόw 2011,
2) Władysław Miodunka, Cześć, jak się masz? Część I: Spotykamy się w Polsce, Krakόw 2011,
3) Anna Serenty, A co to takiego? Obrazkowy Słownik Języka Polskiego, poziom podstawowy A1, A2, Kraków 2008.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu - domácí práce,
- část písemná: gramatický test,
- část ústní: konverzace na zvolené téma