Sylabus
PPRAXMS2 - Průběžná praxe 2
2021

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Pohnětalová Yveta
Garantující katedra UPPPV - Ústav primární a preprimární edukace
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: praxe 26 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Po absolvování praxe se studující budou více orientovat v oblasti speciálního vzdělávání dítěte předškolního věku a seznámí se se speciálními vzdělávacími metodami a postupy při práci s dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami.
V IS/STAG odpovídá předmět ÚPPSP/PMPX2.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Cílem praxe je rozvíjet profesní kompetence v oblasti speciálního vzdělávání, seznámit se s charakterem práce speciální mateřské školy a hlouběji proniknout do problematiky speciálního vzdělávání (seznámit se se speciálními vzdělávacími metodami a postupy při práci s dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami).
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Hlavní témata - obsah:
Činnost studenta v MŠ, kde je integrované dítě předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami nebo v speciální třídě MŠ nebo speciální MŠ. Studující proniknou do problematiky speciálního vzdělávání, seznámí se se speciálními vzdělávacími metodami a s organizací školy (třídy). Při mikrovýstupech a výstupech získají základní kompetence pro práci s integrovaným dítětem.
Hlavní témata - osnova:
1. - 5. Sledování výuky, zpracování hospitačních záznamů.
6. - 10. Realizace mikrovýstupů dle vlastní volby a několika samostatných výstupů dle doporučení vyučujícího zaměřených na jednotlivé výchovy, zpracování závěrečných reflexí.
11. - 12. Seznámení s administrativou vyučujícího a s organizací MŠ speciální nebo MŠ s integrovaným dítětem.
13. Návštěva nejméně dvou speciálních mateřských škol a zpracování záznamů do pedagogického deníku.
Literatura, na níž je předmět vystavěn Hornáčková, Vladimíra; Pecháčková. Pedagogická praxe aneb jak se připravit na praxi v MŠ (v bakalářském studiu Učitelství pro mateřské školy). Hradec Králové, 2016. ISBN 978-80-7435-484-7.
Literatura doporučená studentům  
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Požadavky k udělení zápočtu:
zápočet bude udělen po předložení pedagogického deníku dokumentujícího provedené hospitace, po předložení mikrovýstupů (potvrzení školy v pedagogickém deníku), příprav, návrhu individuálního vzdělávacího plánu a dokumentace z navštívených mateřských škol.
Úkoly:
Vypracovat hospitační záznamy z náslechů.
Samostatně realizovat 26 hodin praxe (asistence u vyučujícího, mikrovýstupy dle vlastní volby a výstupy dle doporučení vyučujícího.
Dále student vykoná dvě návštěvy speciálních mateřských škol a vypracuje návrh individuálního vzdělávacího plánu.
Po splnění všech výše uvedených podmínek student získá zápočet.
Celková studijní zátěž na předmět představuje 90 hodin (přímé výstupy, příprava, reflexe a sebereflexe, vedení ped. deníku a další související požadavky).