| Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Pohnětalová Yveta |
| Garantující katedra | UPPPV - Ústav primární a preprimární edukace |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: praxe 26 hod. za semestr
|
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Po absolvování praxe se studující budou více orientovat v oblasti speciálního vzdělávání dítěte předškolního věku a seznámí se se speciálními vzdělávacími metodami a postupy při práci s dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami. V IS/STAG odpovídá předmět ÚPPSP/PMPX2. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem praxe je rozvíjet profesní kompetence v oblasti speciálního vzdělávání, seznámit se s charakterem práce speciální mateřské školy a hlouběji proniknout do problematiky speciálního vzdělávání (seznámit se se speciálními vzdělávacími metodami a postupy při práci s dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami). |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Hlavní témata - obsah: Činnost studenta v MŠ, kde je integrované dítě předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami nebo v speciální třídě MŠ nebo speciální MŠ. Studující proniknou do problematiky speciálního vzdělávání, seznámí se se speciálními vzdělávacími metodami a s organizací školy (třídy). Při mikrovýstupech a výstupech získají základní kompetence pro práci s integrovaným dítětem. Hlavní témata - osnova: 1. - 5. Sledování výuky, zpracování hospitačních záznamů. 6. - 10. Realizace mikrovýstupů dle vlastní volby a několika samostatných výstupů dle doporučení vyučujícího zaměřených na jednotlivé výchovy, zpracování závěrečných reflexí. 11. - 12. Seznámení s administrativou vyučujícího a s organizací MŠ speciální nebo MŠ s integrovaným dítětem. 13. Návštěva nejméně dvou speciálních mateřských škol a zpracování záznamů do pedagogického deníku. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | Hornáčková, Vladimíra; Pecháčková. Pedagogická praxe aneb jak se připravit na praxi v MŠ (v bakalářském studiu Učitelství pro mateřské školy). Hradec Králové, 2016. ISBN 978-80-7435-484-7. |
| Literatura doporučená studentům | |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Požadavky k udělení zápočtu: zápočet bude udělen po předložení pedagogického deníku dokumentujícího provedené hospitace, po předložení mikrovýstupů (potvrzení školy v pedagogickém deníku), příprav, návrhu individuálního vzdělávacího plánu a dokumentace z navštívených mateřských škol. Úkoly: Vypracovat hospitační záznamy z náslechů. Samostatně realizovat 26 hodin praxe (asistence u vyučujícího, mikrovýstupy dle vlastní volby a výstupy dle doporučení vyučujícího. Dále student vykoná dvě návštěvy speciálních mateřských škol a vypracuje návrh individuálního vzdělávacího plánu. Po splnění všech výše uvedených podmínek student získá zápočet. Celková studijní zátěž na předmět představuje 90 hodin (přímé výstupy, příprava, reflexe a sebereflexe, vedení ped. deníku a další související požadavky). |