Sylabus
PSOBVYV - Psychologie obecná a vývojová
2020

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Vondroušová Jindra
Garantující katedra PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 13 hod. za semestr
studium prezenční: řízené konzultace 26 hod. za semestr
studium prezenční: seminář 26 hod. za semestr
studium celoživotní: řízené konzultace 26 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Biologická a sociální determinace psychiky. Směry moderní psychologie. Psychické procesy. Psychické stavy. Psychické vlastnosti. Struktura osobnosti. Psychický vývoj - činitelé, mechanismy, periodizace, základní zákonitosti, zvláštnosti dětské struktury. Charakteristika vývoje jednotlivých věkových období dle periodizačního systému ontogenetického.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Seznámit studenty se základními psychologickými pojmy (psychické procesy, stavy, vlastnosti) obecné psychologie a zvláštnosti ontogeneze psychického vývoje.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Předmět psychologie
2. Přehled hlavních psychol. směrů
3. Metody psychologie
4. Osobnost: obecná charakteristika
5. City a počitky
6. Vnímání a vjemy
7. Paměť
8. Myšlení a řeč
9. Předmět vývojové psychologie, periodizace psychického vývoje
10. Prenatální, novorozenecké a kojenecké období
11. Batolecí období
12. Předškolní dětství
13. Školní dětství
14. Puberta a adolescence
15. Dospělost a stáří
Literatura, na níž je předmět vystavěn Atkinsonová, R. L. a kol.: Psychologie. Praha: Victoria Publishing 1995
Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 1997
Hartl, P.,Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Potal, 2000
Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing 1998
Nakonečný, M.: Encyklopedie obecné psychologie, Praha, Academia 1997
Nakonečný, M.: Základy psychologie. Praha: Academia 1998
Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Panorama 1990
Říčan, P.: Psychologie. Praha:Portal 2005
Vagnerová, M.: Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum 1996
Stuart - Hamilton, I.: Psychologie stárnutí. Praha: Portál 1999
Literatura doporučená studentům Atkinsonová, R. L. a kol.: Psychologie. Praha: Victoria Publishing 1995
Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 1997
Hartl, P.,Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Potal, 2000
Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing 1998
Nakonečný, M.: Encyklopedie obecné psychologie, Praha, Academia 1997
Nakonečný, M.: Základy psychologie. Praha: Academia 1998
Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Panorama 1990
Říčan, P.: Psychologie. Praha:Portal 2005
Vagnerová, M.: Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum 1996
Stuart - Hamilton, I.: Psychologie stárnutí. Praha: Portál 1999
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Započet: účast a aktivita v seminářích, studium zadané literatury, vypracování individuální započtové práce na určené téma, zkušební úkoly v semináři.
Zkouška: zkouška dle stanovených okruhů otázek, současti zkoušky je didaktický test.