| Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Vondroušová Jindra |
| Garantující katedra | PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 13 hod. za semestr
studium prezenční: řízené konzultace 26 hod. za semestr studium prezenční: seminář 26 hod. za semestr studium celoživotní: řízené konzultace 26 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Biologická a sociální determinace psychiky. Směry moderní psychologie. Psychické procesy. Psychické stavy. Psychické vlastnosti. Struktura osobnosti. Psychický vývoj - činitelé, mechanismy, periodizace, základní zákonitosti, zvláštnosti dětské struktury. Charakteristika vývoje jednotlivých věkových období dle periodizačního systému ontogenetického. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Seznámit studenty se základními psychologickými pojmy (psychické procesy, stavy, vlastnosti) obecné psychologie a zvláštnosti ontogeneze psychického vývoje. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Předmět psychologie 2. Přehled hlavních psychol. směrů 3. Metody psychologie 4. Osobnost: obecná charakteristika 5. City a počitky 6. Vnímání a vjemy 7. Paměť 8. Myšlení a řeč 9. Předmět vývojové psychologie, periodizace psychického vývoje 10. Prenatální, novorozenecké a kojenecké období 11. Batolecí období 12. Předškolní dětství 13. Školní dětství 14. Puberta a adolescence 15. Dospělost a stáří |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | Atkinsonová, R. L. a kol.: Psychologie. Praha: Victoria Publishing 1995 Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 1997 Hartl, P.,Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Potal, 2000 Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing 1998 Nakonečný, M.: Encyklopedie obecné psychologie, Praha, Academia 1997 Nakonečný, M.: Základy psychologie. Praha: Academia 1998 Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Panorama 1990 Říčan, P.: Psychologie. Praha:Portal 2005 Vagnerová, M.: Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum 1996 Stuart - Hamilton, I.: Psychologie stárnutí. Praha: Portál 1999 |
| Literatura doporučená studentům | Atkinsonová, R. L. a kol.: Psychologie. Praha: Victoria Publishing 1995 Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 1997 Hartl, P.,Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Potal, 2000 Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing 1998 Nakonečný, M.: Encyklopedie obecné psychologie, Praha, Academia 1997 Nakonečný, M.: Základy psychologie. Praha: Academia 1998 Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Panorama 1990 Říčan, P.: Psychologie. Praha:Portal 2005 Vagnerová, M.: Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum 1996 Stuart - Hamilton, I.: Psychologie stárnutí. Praha: Portál 1999 |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Započet: účast a aktivita v seminářích, studium zadané literatury, vypracování individuální započtové práce na určené téma, zkušební úkoly v semináři. Zkouška: zkouška dle stanovených okruhů otázek, současti zkoušky je didaktický test. |