| Kreditové hodnocení předmětu | 1 | ||
| Volně volitelný předmět | ne | ||
| Garant předmětu | Culková Dita | ||
| Garantující katedra | TV - Katedra tělesné výchovy a sportu | ||
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet | ||
| Forma zkoušky | - - - | ||
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: cvičení 1 hod. týdně
|
||
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity | ||
| Kontraindikace |
|
||
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu | ||
| Anotace předmětu | Osvojit si teorii a praktické dovednosti pro přípravu a realizaci psychomotorických cvičení a her, získat zásobník různě zaměřených aktivit s využitím typických, atypických a specifických pomůcek a prakticky si vyzkoušet vybrané činnosti. V IS/STAG se jedná o předmět KTVS/PMPSM. |
||
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Získání praxe a osvojení si teorie psychomotorických cvičení, která jsou systémem tělesné výchovy s širokým uplatněním, jejichž cílem je harmonická osobnost a prostředkem je pohyb a prožitek. | ||
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Úvod do problematiky, základní teorie a charakteristika psychomotorických cvičení, cíle, pomůcky, práce se zpětnou vazbou. Uplatnění a využití psychomotorických cvičení a psychomotorické pomůcky. Didaktické zásady a role pedagoga. Psychomotorika v kontextu RVP PV - naplňování dílčích cílů oblasti Dítě a jeho tělo. Naplňování dílčích cílů v ostatních vzdělávacích oblastech a směřování ke klíčovým kompetencím prostřednictvím psychomotorických cvičení. Psychomotorické hry bez využití nářadí a náčiní rozvíjející vnímaní vlastního těla, koordinaci pohybů a prosociální chování. Rozvoj jemné motoriky a hmatového analyzátoru; využití kolíčků, sirek, kancelářských sponek a dalších drobných předmětů. Rozvoj koordinace pohybů; využití, podložek a koberečků, hry s využitím novin, využití kelímků, PET víček. Orientace v prostoru a rozvoj kinestetického analyzátoru (přesnost pohybu, rovnováha); využití lana, dlouhé gumy. Rozvoj sociální interakce; využití plyšových hraček a dek. Senzomotorická cvičení, rozvoj sluchového a zrakového analyzátoru. Poznávání vlastního těla; využití papírových tácků, papírových plat, fazolových sáčků, tkaniček. Žonglování, využití míčků a žonglovacích šátků. Psychomotorický padák. Burza nápadů a prostor pro sdílení zkušeností s využitím psychomotorických cvičení v MŠ. |
||
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | Dvořáková, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-819-7. Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6. |
||
| Literatura doporučená studentům | ozšiřující: Hátlová, B. Kirchner, J. Kapitoly z teorie psychomotorické terapie. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-87504-02-4. Rozšiřující: Hátlová, B. Kirchner, J. Kapitoly z teorie psychomotorické terapie. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-87504-02-4. Rozšiřující: Hana Volfová, Ilona Kolovská. Předškoláci v pohybu. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-2317-4. Rozšiřující: Hana Volfová, Ilona Kolovská. Předškoláci v pohybu. Praha, 2008. ISBN 978-80-244-1672-4. Rozšiřující: Hana Volfová, Ilona Kolovská. Předškoláci v pohybu 2. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2748-6. Rozšiřující: Hana Volfová, Ilona Kolovská. Předškoláci v pohybu 2. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2748-6. Doporučená: Eva Kulhánková. Cvičíme pro radost. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-035-1. Doporučená: Eva Kulhánková. Cvičíme pro radost. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-035-1. Doporučená: Blahutková, M.; Jonášová, D.; Ošmera, M. Duševní zdraví a pohyb. Brno, 2015. ISBN 978-80-7204-916-5. Doporučená: Blahutková, M.; Jonášová, D.; Ošmera, M. Duševní zdraví a pohyb. Brno, 2015. ISBN 978-80-7204-916-5. Doporučená: Hurdová, E. Hrajeme si s padákem. Praha, 2014. ISBN 978-80-262-0769-6. Doporučená: Poláková, Petra. Jak rozvíjet pohyb, emoce a smysly. Havlíčkův Brod, 2019. ISBN 978-80-271-0760-5. Doporučená: Blahutková, M.; Kuchelová, Z.; Nadolska, Z.; Sližik, M. Psychomotorika pro tebe. Brno, 2017. ISBN 978-80-249-2848-7. Doporučená: Blahutková, M.; Kuchelová, Z.; Nadolska, Z.; Sližik, M. Psychomotorika pro tebe. Brno, 2017. ISBN 978-80-7204-954-7. Doporučená: Pfeffer, Simone. Rozvíjíme emoce dětí. Praha, 2003. ISBN 80-7178-764-7. Doporučená: Vlasta Karásková. Zábavná cvičení ve škole i doma. Olomouc, 2007. ISBN 978-80-244-1672-4. Doporučená: Vlasta Karásková. Zábavná cvičení ve škole i doma. Olomouc, 2007. ISBN 978-80-244-1672-4. |
||
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | 1. Aktivní účast ve výuce (80 %). 2. Splnění praktického pedagogického výstupu na zadané téma. 3. Teoretický test. 4. Zásobník psychomotorických cvičení a her (skupinová práce). |