Sylabus
PSYCHFM - Psychomotorika
2020

Kreditové hodnocení předmětu 1
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Culková Dita
Garantující katedra TV - Katedra tělesné výchovy a sportu
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: cvičení 1 hod. týdně
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace
PSYCHOM Psychomotorika
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Osvojit si teorii a praktické dovednosti pro přípravu a realizaci psychomotorických cvičení a her, získat zásobník různě zaměřených aktivit s využitím typických, atypických a specifických pomůcek a prakticky si vyzkoušet vybrané činnosti.
V IS/STAG se jedná o předmět KTVS/PMPSM.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Získání praxe a osvojení si teorie psychomotorických cvičení, která jsou systémem tělesné výchovy s širokým uplatněním, jejichž cílem je harmonická osobnost a prostředkem je pohyb a prožitek.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Úvod do problematiky, základní teorie a charakteristika psychomotorických cvičení, cíle, pomůcky, práce se zpětnou vazbou.
Uplatnění a využití psychomotorických cvičení a psychomotorické pomůcky.
Didaktické zásady a role pedagoga.
Psychomotorika v kontextu RVP PV - naplňování dílčích cílů oblasti Dítě a jeho tělo.
Naplňování dílčích cílů v ostatních vzdělávacích oblastech a směřování ke klíčovým kompetencím prostřednictvím psychomotorických cvičení.
Psychomotorické hry bez využití nářadí a náčiní rozvíjející vnímaní vlastního těla, koordinaci pohybů a prosociální chování.
Rozvoj jemné motoriky a hmatového analyzátoru; využití kolíčků, sirek, kancelářských sponek a dalších drobných předmětů.
Rozvoj koordinace pohybů; využití, podložek a koberečků, hry s využitím novin, využití kelímků, PET víček.
Orientace v prostoru a rozvoj kinestetického analyzátoru (přesnost pohybu, rovnováha); využití lana, dlouhé gumy.
Rozvoj sociální interakce; využití plyšových hraček a dek.
Senzomotorická cvičení, rozvoj sluchového a zrakového analyzátoru.
Poznávání vlastního těla; využití papírových tácků, papírových plat, fazolových sáčků, tkaniček.
Žonglování, využití míčků a žonglovacích šátků.
Psychomotorický padák.
Burza nápadů a prostor pro sdílení zkušeností s využitím psychomotorických cvičení v MŠ.
Literatura, na níž je předmět vystavěn Dvořáková, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-819-7.
Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
Literatura doporučená studentům ozšiřující: Hátlová, B. Kirchner, J. Kapitoly z teorie psychomotorické terapie. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-87504-02-4.
Rozšiřující: Hátlová, B. Kirchner, J. Kapitoly z teorie psychomotorické terapie. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-87504-02-4.
Rozšiřující: Hana Volfová, Ilona Kolovská. Předškoláci v pohybu. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-2317-4.
Rozšiřující: Hana Volfová, Ilona Kolovská. Předškoláci v pohybu. Praha, 2008. ISBN 978-80-244-1672-4.
Rozšiřující: Hana Volfová, Ilona Kolovská. Předškoláci v pohybu 2. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2748-6.
Rozšiřující: Hana Volfová, Ilona Kolovská. Předškoláci v pohybu 2. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2748-6.
Doporučená: Eva Kulhánková. Cvičíme pro radost. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-035-1.
Doporučená: Eva Kulhánková. Cvičíme pro radost. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-035-1.
Doporučená: Blahutková, M.; Jonášová, D.; Ošmera, M. Duševní zdraví a pohyb. Brno, 2015. ISBN 978-80-7204-916-5.
Doporučená: Blahutková, M.; Jonášová, D.; Ošmera, M. Duševní zdraví a pohyb. Brno, 2015. ISBN 978-80-7204-916-5.
Doporučená: Hurdová, E. Hrajeme si s padákem. Praha, 2014. ISBN 978-80-262-0769-6.
Doporučená: Poláková, Petra. Jak rozvíjet pohyb, emoce a smysly. Havlíčkův Brod, 2019. ISBN 978-80-271-0760-5.
Doporučená: Blahutková, M.; Kuchelová, Z.; Nadolska, Z.; Sližik, M. Psychomotorika pro tebe. Brno, 2017. ISBN 978-80-249-2848-7.
Doporučená: Blahutková, M.; Kuchelová, Z.; Nadolska, Z.; Sližik, M. Psychomotorika pro tebe. Brno, 2017. ISBN 978-80-7204-954-7.
Doporučená: Pfeffer, Simone. Rozvíjíme emoce dětí. Praha, 2003. ISBN 80-7178-764-7.
Doporučená: Vlasta Karásková. Zábavná cvičení ve škole i doma. Olomouc, 2007. ISBN 978-80-244-1672-4.
Doporučená: Vlasta Karásková. Zábavná cvičení ve škole i doma. Olomouc, 2007. ISBN 978-80-244-1672-4.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu 1. Aktivní účast ve výuce (80 %).
2. Splnění praktického pedagogického výstupu na zadané téma.
3. Teoretický test.
4. Zásobník psychomotorických cvičení a her (skupinová práce).