Sylabus
PSYKOTK - Psychologie mezilidské komunikace
2013

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Mikoška Petr
Garantující katedra NVCH - Katedra kulturních a náboženských studií
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: seminář 2 hod. týdně
studium kombinované: řízené konzultace 10 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu  
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Na základě teoretického minima o sociální a pedagogické komunikaci procvičit neverbální a verbální projevy se zaměřením na komunikativní a asertivní dovednosti (výběr). V úvodu do transakční analýzy (TA) procvičit analýzu struktury osobnosti a analýzu transakce s orientací na objasňování možnosti využití TA ve výchovném procesu.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Úvod do sociální a pedagogické komunikace.
- pojem, funkce, druhy, osobnostní a situační faktory - překážky v komunikaci, evalvace a devalvace sebevědomí -příčiny
2. Stručně o osobnosti
- sebepoznání a poznávání druhých
3. Druhy neverbálního chování
4. Verbální komunikace
- o rétorice, způsoby jednání, paralingvistika
5. Nácvik komunikačních dovedností
- naslouchání, empatie - sdělování pocitů - kladení otázek - podávání a přijímání zpětné vazby
6. Asertivita a nácvik asertivních dovedností
- požádání o laskavost - uplatnění nároku - umět říci "Ne" - přijímání a podávání kritiky - sdělování pocitů, oceňování
- zvládání zlosti - vedení a ukončení rozhovoru
7. Úvod do transakční analýzy
- analýza struktury osobnosti - analýza transakcí - životní programy - životní scénář
Literatura, na níž je předmět vystavěn BERNE, E. Jak si lidé hrají. 2. vyd. Litvínov : Dialog, 1992.
De VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada, 2001.
HARRIS, T. A. Já jsem OK, ty jsi OK. Praha : Pragua, 1997.
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988.
PRAŠKO, J.; Prašková, H. Asertivitou proti stresu. Praha : Grada, 1996
ŠTĚPANÍK, J. Umění jednat s lidmi 2. Praha : Grada, 2005.
VALIŠOVÁ, A. Asertivita v prostředí rodiny a školy. Praha : ISV, 2002.
VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha : Portál, 2005.
Literatura doporučená studentům BERNE, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1997.
KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej naslouchám. Praha : Návrat, 1993.
LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha : Victoria Publishing, 1995.
Prekop, J. Empatie. Praha: Grada, 2004.
SCHULZ von THUN, F. Jak spolu komunikujeme? Praha : Grada, 2005.
SVATOŠ, T.; KOTKOVÁ, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové : Gaudeamus, 1998.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Očekává se studium povinné literatury. Nutná je domácí příprava i aktivní participace. Povoleny jsou max. 2 neomluvené absence. Nutnou podmínkou získání zápočtu je vypracování eseje (3 normostrany textu), či realizace ústního referátu na zadané téma.