| Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Mikoška Petr |
| Garantující katedra | NVCH - Katedra kulturních a náboženských studií |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: seminář 2 hod. týdně
studium kombinované: řízené konzultace 10 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Na základě teoretického minima o sociální a pedagogické komunikaci procvičit neverbální a verbální projevy se zaměřením na komunikativní a asertivní dovednosti (výběr). V úvodu do transakční analýzy (TA) procvičit analýzu struktury osobnosti a analýzu transakce s orientací na objasňování možnosti využití TA ve výchovném procesu. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Úvod do sociální a pedagogické komunikace. - pojem, funkce, druhy, osobnostní a situační faktory - překážky v komunikaci, evalvace a devalvace sebevědomí -příčiny 2. Stručně o osobnosti - sebepoznání a poznávání druhých 3. Druhy neverbálního chování 4. Verbální komunikace - o rétorice, způsoby jednání, paralingvistika 5. Nácvik komunikačních dovedností - naslouchání, empatie - sdělování pocitů - kladení otázek - podávání a přijímání zpětné vazby 6. Asertivita a nácvik asertivních dovedností - požádání o laskavost - uplatnění nároku - umět říci "Ne" - přijímání a podávání kritiky - sdělování pocitů, oceňování - zvládání zlosti - vedení a ukončení rozhovoru 7. Úvod do transakční analýzy - analýza struktury osobnosti - analýza transakcí - životní programy - životní scénář |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | BERNE, E. Jak si lidé hrají. 2. vyd. Litvínov : Dialog, 1992. De VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada, 2001. HARRIS, T. A. Já jsem OK, ty jsi OK. Praha : Pragua, 1997. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. PRAŠKO, J.; Prašková, H. Asertivitou proti stresu. Praha : Grada, 1996 ŠTĚPANÍK, J. Umění jednat s lidmi 2. Praha : Grada, 2005. VALIŠOVÁ, A. Asertivita v prostředí rodiny a školy. Praha : ISV, 2002. VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha : Portál, 2005. |
| Literatura doporučená studentům | BERNE, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1997. KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej naslouchám. Praha : Návrat, 1993. LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha : Victoria Publishing, 1995. Prekop, J. Empatie. Praha: Grada, 2004. SCHULZ von THUN, F. Jak spolu komunikujeme? Praha : Grada, 2005. SVATOŠ, T.; KOTKOVÁ, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové : Gaudeamus, 1998. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Očekává se studium povinné literatury. Nutná je domácí příprava i aktivní participace. Povoleny jsou max. 2 neomluvené absence. Nutnou podmínkou získání zápočtu je vypracování eseje (3 normostrany textu), či realizace ústního referátu na zadané téma. |