Sylabus
SOCIVYC - Sociálně psychologický výcvik
2013

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Ulrichová Monika
Garantující katedra NVCH - Katedra kulturních a náboženských studií
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: seminář 3 hod. týdně
studium kombinované: řízené konzultace 12 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět poskytuje vhled do prudce se rozvíjejícího odvětví aplikované sociální psychologie v návaznosti na sociální psychologii.
Profesionální interakce je simulována řadou cvičení, zaměřených na specifické dovednosti (naslouchání, asertivita, ocenění, volně zavěšená pozornost v kontaktu s klientem aj.). Během cvičení je pozornost studentů orientována na uvědomování vlastních prožitků.Součástí kursu je i diskuse pojmu sociálně-psychologického výcviku, informace o jeho historii, jeho hranicích (zejména vůči psychoterapii), jeho druzích a metodice.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Hlavním cílem je rozvoj sociálních dovedností. Jedna se o dovednosti, které jsou využívány při jakémkoli setkávání lidí v sociálních skupinách, jsou uplatňovány v profesích a dávají člověku možnost lépe porozumět nejen sám sobě, ale zejména druhým lidem, efektivně s nimi komunikovat, kooperovat, vyjednávat i zvládat zátěžové situace ve skupině.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Co je sociálně psychologický výcvik?
- T-skupiny a skupiny setkání, trénink sensitivity.
Sociálně psychologický výcvik v Československu a ČR.
Hranice SPV vůči psychoterapii a volnočasovým aktivitám.
2. Skupinové sebezkušenostní techniky, nácvik profesionálních dovedností.
3. Zakotvení v těle.
4. Techniky na sociální komunikaci.
5. Techniky na sociální interakci ve skupině.
6. Konflikty a jejich zvládání.
7. Rozvíjení tvořivosti.
8. Techniky vytváření skupinové koheze.
9. Asertivita.
Literatura, na níž je předmět vystavěn INSKIPP, F. Skills Training for Counselling. London and New York: Cassell 1996.
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. (Eds.): Aplikovaná sociální psychologie III: Sociálněpsychologický výcvik. Praha: Grada 2001.
GENDLIN, E. T.: Focusing. Praha: Portál 2003.
ROGERS, C. R.: Encountrové skupiny.
MODRA: Inštitút rozvoja osobnosti 1997.
BROOKS, Ch. V.W.: Sensory Awareness.New York: Viking Press 1974
Literatura doporučená studentům KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. (Eds.): Aplikovaná sociální psychologie III: Sociálněpsychologický výcvik. Praha: Grada 2001.
GENDLIN, E. T.: Focusing. Praha: Portál 2003.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Povinná aktivní účast na cvičeních (minimálně 80%), hodnocení praktických dovedností, písemný zápočtový test.