| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Ulrichová Monika |
| Garantující katedra | NVCH - Katedra kulturních a náboženských studií |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: seminář 3 hod. týdně
studium kombinované: řízené konzultace 12 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Předmět poskytuje vhled do prudce se rozvíjejícího odvětví aplikované sociální psychologie v návaznosti na sociální psychologii. Profesionální interakce je simulována řadou cvičení, zaměřených na specifické dovednosti (naslouchání, asertivita, ocenění, volně zavěšená pozornost v kontaktu s klientem aj.). Během cvičení je pozornost studentů orientována na uvědomování vlastních prožitků.Součástí kursu je i diskuse pojmu sociálně-psychologického výcviku, informace o jeho historii, jeho hranicích (zejména vůči psychoterapii), jeho druzích a metodice. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Hlavním cílem je rozvoj sociálních dovedností. Jedna se o dovednosti, které jsou využívány při jakémkoli setkávání lidí v sociálních skupinách, jsou uplatňovány v profesích a dávají člověku možnost lépe porozumět nejen sám sobě, ale zejména druhým lidem, efektivně s nimi komunikovat, kooperovat, vyjednávat i zvládat zátěžové situace ve skupině. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Co je sociálně psychologický výcvik? - T-skupiny a skupiny setkání, trénink sensitivity. Sociálně psychologický výcvik v Československu a ČR. Hranice SPV vůči psychoterapii a volnočasovým aktivitám. 2. Skupinové sebezkušenostní techniky, nácvik profesionálních dovedností. 3. Zakotvení v těle. 4. Techniky na sociální komunikaci. 5. Techniky na sociální interakci ve skupině. 6. Konflikty a jejich zvládání. 7. Rozvíjení tvořivosti. 8. Techniky vytváření skupinové koheze. 9. Asertivita. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | INSKIPP, F. Skills Training for Counselling. London and New York: Cassell 1996. KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. (Eds.): Aplikovaná sociální psychologie III: Sociálněpsychologický výcvik. Praha: Grada 2001. GENDLIN, E. T.: Focusing. Praha: Portál 2003. ROGERS, C. R.: Encountrové skupiny. MODRA: Inštitút rozvoja osobnosti 1997. BROOKS, Ch. V.W.: Sensory Awareness.New York: Viking Press 1974 |
| Literatura doporučená studentům | KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. (Eds.): Aplikovaná sociální psychologie III: Sociálněpsychologický výcvik. Praha: Grada 2001. GENDLIN, E. T.: Focusing. Praha: Portál 2003. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Povinná aktivní účast na cvičeních (minimálně 80%), hodnocení praktických dovedností, písemný zápočtový test. |