| Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Pohnětalová Yveta |
| Garantující katedra | UPPPV - Ústav primární a preprimární edukace |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: praxe 60 hod. za semestr
|
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Po absolvování praxe studující proniknou do problematiky plánování, dokumentace a organizace MŠ. Při samostatných celodenních výstupech si rozšíří své pedagogické, diagnostické a osobnostní kompetence. V IS/STAG odpovídá předmět ÚPPPS/PMSOS. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem souvislé praxe je zdokonalení profesních (didaktických, komunikativních, sebereflektujících) kompetencí studentů v rámci uceleného dvoutýdenního působení v mateřské škole. Zakončení praxe: reflexe zkušeností na společném kolokviu. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Praxe v běžné MŠ bude probíhat v místě trvalého nebo přechodného bydliště studentů, v odůvodněných případech mimo bydliště. V průběhu praxe si studující povede pedagogický deník, který bude obsahovat: přípravy na výstupy, rozbory, reflexe, návrh netradičního zápisu do 1. třídy ZŠ, dle možností záznam z realizované akce s rodiči (např. v rámci projektu), diagnostiku a portfolio dítěte a vyplněný dotazník k hodnocení praxe (část A a B). Reflexe zkušeností na společném kolokviu. Obsah: Vypracování hospitačních záznamů z 6 hodin náslechů (1. den v MŠ) . Samostatná realizace 54 hodin (devět dní po šesti hodinách) výstupů (přípravy na výstupy, rozbory a závěrečné reflexe). V rámci výstupů dle možností doporučujeme komplexní realizaci projektu s uplatněním center aktivit (návrh a následná aplikace kooperativních činností s dětmi v centrech aktivit na základě vzdělávacího programu Začít spolu za využití Gardnerových mnohočetných inteligencí). Zpracování návrhu netradičního zápisu do 1. třídy ZŠ. Student/studentka se dle možností zúčastní schůzky s rodiči nebo společné akce mateřské školy s rodiči (vítána je spolupráce s rodiči v rámci projektu). Na základě pozorování jednoho dítěte student/ studentka zpracuje diagnostický zápis a vytvoří ukázkové portfolio. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | V. Hornáčková, Y. Pecháčková. Pedagogická praxe aneb jak se připravit na praxi v MŠ. HK, Gaudeamus, 2014. ISBN 978-807435-485-4. |
| Literatura doporučená studentům | |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Vypracovat hospitační záznamy z 6 hodin náslechů. Samostatně realizovat 54 hodin výstupů (přípravy na výstupy, rozbory a závěrečné reflexe). V rámci výstupů dle možností doporučujeme komplexní realizaci projektu s uplatněním center aktivit (návrh a následná aplikace kooperativních činností s dětmi v centrech aktivit na základě vzdělávacího programu Začít spolu za využití Gardnerových mnohočetných inteligencí). Student/ studentka navrhne netradiční zápis do 1. třídy ZŠ. Student/studentka se dle možností zúčastní schůzky s rodiči nebo společné akce mateřské školy s rodiči (vítána je spolupráce s rodiči v rámci projektu). Na základě pozorování jednoho dítěte student/ studentka zpracuje diagnostický zápis a vytvoří ukázkové portfolio. Zápočet bude udělen po předložení pedagogického deníku dokumentujícího provedené náslechy, výstupy (potvrzení školy v pedagogickém deníku), přípravy, reflexe. Dále: záznam z realizované akce s rodiči, návrh netradičního zápisu do 1. třídy ZŠ, portfolio dítěte, diagnostický zápis, vyplněný formulář k hodnocení praxe a aktivní účast na závěrečném kolokviu. |