Sylabus
SOUPXMS - Souvislá praxe
2021

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Pohnětalová Yveta
Garantující katedra UPPPV - Ústav primární a preprimární edukace
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: praxe 60 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Po absolvování praxe studující proniknou do problematiky plánování, dokumentace a organizace MŠ. Při samostatných celodenních výstupech si rozšíří své pedagogické, diagnostické a osobnostní kompetence.
V IS/STAG odpovídá předmět ÚPPPS/PMSOS.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Cílem souvislé praxe je zdokonalení profesních (didaktických, komunikativních, sebereflektujících) kompetencí studentů v rámci uceleného dvoutýdenního působení v mateřské škole. Zakončení praxe: reflexe zkušeností na společném kolokviu.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Praxe v běžné MŠ bude probíhat v místě trvalého nebo přechodného bydliště studentů, v odůvodněných případech mimo bydliště. V průběhu praxe si studující povede pedagogický deník, který bude obsahovat: přípravy na výstupy, rozbory, reflexe, návrh netradičního zápisu do 1. třídy ZŠ, dle možností záznam z realizované akce s rodiči (např. v rámci projektu), diagnostiku a portfolio dítěte a vyplněný dotazník k hodnocení praxe (část A a B). Reflexe zkušeností na společném kolokviu.
Obsah:
Vypracování hospitačních záznamů z 6 hodin náslechů (1. den v MŠ) .
Samostatná realizace 54 hodin (devět dní po šesti hodinách) výstupů (přípravy na výstupy, rozbory a závěrečné reflexe). V rámci výstupů dle možností doporučujeme komplexní realizaci projektu s uplatněním center aktivit (návrh a následná aplikace kooperativních činností s dětmi v centrech aktivit na základě vzdělávacího programu Začít spolu za využití Gardnerových mnohočetných inteligencí).
Zpracování návrhu netradičního zápisu do 1. třídy ZŠ.
Student/studentka se dle možností zúčastní schůzky s rodiči nebo společné akce mateřské školy s rodiči (vítána je spolupráce s rodiči v rámci projektu). Na základě pozorování jednoho dítěte student/ studentka zpracuje diagnostický zápis a vytvoří ukázkové portfolio.
Literatura, na níž je předmět vystavěn V. Hornáčková, Y. Pecháčková. Pedagogická praxe aneb jak se připravit na praxi v MŠ. HK, Gaudeamus, 2014. ISBN 978-807435-485-4.
Literatura doporučená studentům  
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Vypracovat hospitační záznamy z 6 hodin náslechů.
Samostatně realizovat 54 hodin výstupů (přípravy na výstupy, rozbory a závěrečné reflexe). V rámci výstupů dle možností doporučujeme komplexní realizaci projektu s uplatněním center aktivit (návrh a následná aplikace kooperativních činností s dětmi v centrech aktivit na základě vzdělávacího programu Začít spolu za využití Gardnerových mnohočetných inteligencí).
Student/ studentka navrhne netradiční zápis do 1. třídy ZŠ.
Student/studentka se dle možností zúčastní schůzky s rodiči nebo společné akce mateřské školy s rodiči (vítána je spolupráce s rodiči v rámci projektu).
Na základě pozorování jednoho dítěte student/ studentka zpracuje diagnostický zápis a vytvoří ukázkové portfolio.
Zápočet bude udělen po předložení pedagogického deníku dokumentujícího provedené náslechy, výstupy (potvrzení školy v pedagogickém deníku), přípravy, reflexe.
Dále: záznam z realizované akce s rodiči, návrh netradičního zápisu do 1. třídy ZŠ, portfolio dítěte, diagnostický zápis, vyplněný formulář k hodnocení praxe a aktivní účast na závěrečném kolokviu.