| Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Bendová Petra |
| Garantující katedra | UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Cílem předmětu Alternativní a augmentativní komunikace je uvedení do problematiky využití alternativní a augmentativní komunikace (dále AAK), a to se zaměřením na jednotlivé systémy, metody a formy AAK spolu s přiblížením možností využití AAK u osob se specifickými vzdělávacími potřebami. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1.Terminologie v oblasti AAK, cíle a prostředky AAK u osob se závažnými komunikačními poruchami. 2. Diagnostika v oblasti AAK, stanovení schopností v oblasti verbální a neverbální komunikace. 3. Výběr vhodných kandidátů užití AAK a stanovení vhodného postupu rozvoje AAK na základě diagnostiky. 4. Multimodální komunikace s využitím prostředků AAK, klasifikace strategií využívajících AAK. 5. Komunikační systémy, které nevyžadují primárně specializované pomůcky, manuální a manuálně – pohybové kódy. 6. Komunikační systémy AAK, vyžadující primárně pomůcky se symboly pojmů. Bliss systém, obrazové systémy. 7. Komunikační systémy AAK, vyžadující primárně technické, elektronické a počítačové pomůcky a systémy. 8. AAK v zahraničí a v ČR, vzdělávání odborníků v oblasti AAK. 9. ICT programy a pomůcky usnadňující aplikaci AAK do praxe. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | |
| Literatura doporučená studentům | BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. BENDOVÁ, P. RŮŽIČKOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. HEMZÁČKOVÁ, K., PEŠKOVÁ, J., JIŘÍK, J. První čtení. Učební pomůcka pro alternativní výuku čtení s využitím globální metody. Praha: Parta, 2009. HOUSAROVÁ, B. Alternativní a augmentativní komunikace. Liberec: Technická univerzita, 2011. JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 2010. KLENKOVÁ, J. Augmentativní a alternativní komunikace. In: KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: GRADA Publishing, 2006. KLUGEROVÁ, J. a kol. Komunikace v teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: UJAK, 2017. KNAPCOVÁ, M. Komunikační systém – VOKS. Praha: NÚV, 2018. KUBOVÁ, L. Řeč obrázků; komunikační systém tvořený obrazovými symboly. Praha: Parta, 2011. KUBOVÁ, L., ŠKALOUDOVÁ, R., VÍŠEK, M. Řeč rukou; komunikační systém tvořený znaky. Praha: Parta, 2012. LAUDOVÁ, L. Alternativní a augmentativní komunikace. In: ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007. ŠAROUNOVÁ, J. a kol. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma. Zkouška: písemný test nebo ústní přezkoušení. |