Sylabus
SPVAAKO - Augmentativní a alternativní komunikace
2024

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Bendová Petra
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Cílem předmětu Alternativní a augmentativní komunikace je uvedení do problematiky využití alternativní a augmentativní komunikace (dále AAK), a to se zaměřením na jednotlivé systémy, metody a formy AAK spolu s přiblížením možností využití AAK u osob se specifickými vzdělávacími potřebami.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1.Terminologie v oblasti AAK, cíle a prostředky AAK u osob se závažnými komunikačními poruchami.
2. Diagnostika v oblasti AAK, stanovení schopností v oblasti verbální a neverbální komunikace.
3. Výběr vhodných kandidátů užití AAK a stanovení vhodného postupu rozvoje AAK na základě diagnostiky.
4. Multimodální komunikace s využitím prostředků AAK, klasifikace strategií využívajících AAK.
5. Komunikační systémy, které nevyžadují primárně specializované pomůcky, manuální a manuálně – pohybové kódy.
6. Komunikační systémy AAK, vyžadující primárně pomůcky se symboly pojmů. Bliss systém, obrazové systémy.
7. Komunikační systémy AAK, vyžadující primárně technické, elektronické a počítačové pomůcky a systémy.
8. AAK v zahraničí a v ČR, vzdělávání odborníků v oblasti AAK.
9. ICT programy a pomůcky usnadňující aplikaci AAK do praxe.
Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
BENDOVÁ, P. RŮŽIČKOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013.
HEMZÁČKOVÁ, K., PEŠKOVÁ, J., JIŘÍK, J. První čtení. Učební pomůcka pro alternativní výuku čtení s využitím globální metody. Praha: Parta, 2009.
HOUSAROVÁ, B. Alternativní a augmentativní komunikace. Liberec: Technická univerzita, 2011.
JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 2010.
KLENKOVÁ, J. Augmentativní a alternativní komunikace. In: KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: GRADA Publishing, 2006.
KLUGEROVÁ, J. a kol. Komunikace v teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: UJAK, 2017.
KNAPCOVÁ, M. Komunikační systém – VOKS. Praha: NÚV, 2018.
KUBOVÁ, L. Řeč obrázků; komunikační systém tvořený obrazovými symboly. Praha: Parta, 2011.
KUBOVÁ, L., ŠKALOUDOVÁ, R., VÍŠEK, M. Řeč rukou; komunikační systém tvořený znaky. Praha: Parta, 2012.
LAUDOVÁ, L. Alternativní a augmentativní komunikace. In: ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007.
ŠAROUNOVÁ, J. a kol. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma.
Zkouška: písemný test nebo ústní přezkoušení.