| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Bendová Petra |
| Garantující katedra | UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | u - ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Seznámení s obsahem obecné didaktiky a dalšími tématy - učivo a jeho výběr, uspořádání učiva, vyučovací proces, vyučovací metody, organizační formy vyučování, didaktické prostředky v pro-cesu vyučování. V rámci výuky předmětu Didaktika ve speciální pedagogice budou studenti dále seznámeni s didaktickými postupy uplatňovanými v alternativních vzdělávacích systémech a při edukaci dětí/žáků se SVP. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Didaktika a její předmět, vzdělávání v didaktickém systému. 2. Učivo a jeho výběr, uspořádání učiva v pedagogických dokumentech. 3. Učebnice v multimediálním systému didaktických prostředků. 4. Vyučovací proces, osvojování vědění a organizace procesu učení. 5. Vyučovací metody, organizační formy vyučování v aplikaci na realizaci podpůrných opatření 1.- 5. stupně při edukaci dětí/žáků/studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. 6. Didaktické prostředky v procesu vyučování 7. Didaktické znalosti a dovednosti učitelů. Kompetence pedagogů, asistenta pedagoga. Kooperace učitel/pedagog a asistent pedagoga. 8. Didaktika a pedagogika speciální pedagogiky. 9. Didaktika J. A. Komenského. 10. Základní terminologie didaktiky ve speciální pedagogice. 11. Uplatňování didaktických zásad v edukaci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami. 12. Specifické didaktické postupy alternativního vzdělávání. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | |
| Literatura doporučená studentům | BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2016. KALHOUS, Z. A OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. LECHTA, V. (ed.). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál., 2016. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: PedF MU, 2003. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Vyučovací metody. Brno: Paido, 2004. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada., 2010. HAVEL, J. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. Brno: Masarykova univerzita., 2014. ŠIMONÍK, O. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: PedF MU, 2005. ŠMELOVÁ, E., SOURALOVÁ, E., PETROVÁ, A. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: UP, 2017. VRABCOVÁ, D., VÍTOVÁ, J., KESNEROVÁ ŘÁDKOVÁ, O. Obecná a inkluzivní didaktika, studijní text. ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: didaktický výstup na semináři, vypracování seminární práce na dané téma. Zkouška: ústní zkouška. |