Sylabus
SPVDIDS - Didaktika ve speciální pedagogice
2024

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Bendová Petra
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky u - ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Seznámení s obsahem obecné didaktiky a dalšími tématy - učivo a jeho výběr, uspořádání učiva, vyučovací proces, vyučovací metody, organizační formy vyučování, didaktické prostředky v pro-cesu vyučování. V rámci výuky předmětu Didaktika ve speciální pedagogice budou studenti dále seznámeni s didaktickými postupy uplatňovanými v alternativních vzdělávacích systémech a při edukaci dětí/žáků se SVP.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Didaktika a její předmět, vzdělávání v didaktickém systému.
2. Učivo a jeho výběr, uspořádání učiva v pedagogických dokumentech.
3. Učebnice v multimediálním systému didaktických prostředků.
4. Vyučovací proces, osvojování vědění a organizace procesu učení.
5. Vyučovací metody, organizační formy vyučování v aplikaci na realizaci podpůrných opatření 1.- 5. stupně při edukaci dětí/žáků/studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
6. Didaktické prostředky v procesu vyučování
7. Didaktické znalosti a dovednosti učitelů. Kompetence pedagogů, asistenta pedagoga. Kooperace učitel/pedagog a asistent pedagoga.
8. Didaktika a pedagogika speciální pedagogiky.
9. Didaktika J. A. Komenského.
10. Základní terminologie didaktiky ve speciální pedagogice.
11. Uplatňování didaktických zásad v edukaci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami.
12. Specifické didaktické postupy alternativního vzdělávání.
Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2016.
KALHOUS, Z. A OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009.
LECHTA, V. (ed.). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál., 2016.
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: PedF MU, 2003.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Vyučovací metody. Brno: Paido, 2004.
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada., 2010.
HAVEL, J. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. Brno: Masarykova univerzita., 2014.
ŠIMONÍK, O. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: PedF MU, 2005.
ŠMELOVÁ, E., SOURALOVÁ, E., PETROVÁ, A. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: UP, 2017.
VRABCOVÁ, D., VÍTOVÁ, J., KESNEROVÁ ŘÁDKOVÁ, O. Obecná a inkluzivní didaktika, studijní text.
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: didaktický výstup na semináři, vypracování seminární práce na dané téma.
Zkouška: ústní zkouška.