| Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Košek Bartošová Iva |
| Garantující katedra | UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Seznámit studenty se základní terminologií a základními charakteristikami specifických poruch učení a s možnostmi jejich identifikace z pohledu učitele, pracovníka ŠPZ a ŠPP. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Uvedení do problematiky specifických poruch učení - definice, etiologie, základní pojmy. 2. Dítě s rizikem specifických poruch učení – diagnostika, speciálně pedagogická intervence, prevence. 3. Diagnostika specifických poruch učení v ZŠ. 4. Diagnostika specifických poruch učení v PPP. 5. Diagnostika dětí s diagnostika ADD a ADHD. 6. Diagnostika laterality. 7. Diagnostika specifických poruch učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. 8. Diagnostika dyspraxie, dysmuzie, dyspinxie. 9. Diagnostika specifických poruch učení – východisko pro aplikaci podpůrných opatření do edukačního procesu žáka/studenta se specifickou poruchou učení. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | |
| Literatura doporučená studentům | BAPTIE, P., EMERSON, J. Dítě s dyskalkulií ve škole. Praha: Portál, 2018. JANDERKOVÁ, D., KENDÍKOVÁ, J., KLÉGROVÁ, J. a kol. SPU a ADHD. Praha: Raabe, 2016. KOŠEK BARTOŠOVÁ, I. Metody nácviku elementárního čtení. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ŠAUEROVÁ, M. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Portál, 2012. NOVÁK, J. Dyskalkulie. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2010. MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál, 2010. REIMANN-HÖHN, U. ADHD a ADD v dospívání. Praha: Portál, 2018. ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál, 2012. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2015. ZELINKOVÁ, O. Dyspraxie. Praha: Portál, 2017. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: Student vypracuje seminární práci k danému problému vztahujícímu se k problematice identifikace/diagnostiky dětí se SPU. |