Sylabus
SPVDISP - Diagnostika SPU
2024

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Košek Bartošová Iva
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Seznámit studenty se základní terminologií a základními charakteristikami specifických poruch učení a s možnostmi jejich identifikace z pohledu učitele, pracovníka ŠPZ a ŠPP.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Uvedení do problematiky specifických poruch učení - definice, etiologie, základní pojmy.
2. Dítě s rizikem specifických poruch učení – diagnostika, speciálně pedagogická intervence, prevence.
3. Diagnostika specifických poruch učení v ZŠ.
4. Diagnostika specifických poruch učení v PPP.
5. Diagnostika dětí s diagnostika ADD a ADHD.
6. Diagnostika laterality.
7. Diagnostika specifických poruch učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie.
8. Diagnostika dyspraxie, dysmuzie, dyspinxie.
9. Diagnostika specifických poruch učení – východisko pro aplikaci podpůrných opatření
do edukačního procesu žáka/studenta se specifickou poruchou učení.
Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům BAPTIE, P., EMERSON, J. Dítě s dyskalkulií ve škole. Praha: Portál, 2018.
JANDERKOVÁ, D., KENDÍKOVÁ, J., KLÉGROVÁ, J. a kol. SPU a ADHD. Praha: Raabe, 2016.
KOŠEK BARTOŠOVÁ, I. Metody nácviku elementárního čtení. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
ŠAUEROVÁ, M. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Portál, 2012.
NOVÁK, J. Dyskalkulie. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2010.
MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010.
POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál, 2010.
REIMANN-HÖHN, U. ADHD a ADD v dospívání. Praha: Portál, 2018.
ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál, 2012.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2015.
ZELINKOVÁ, O. Dyspraxie. Praha: Portál, 2017.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: Student vypracuje seminární práci k danému problému vztahujícímu se k problematice identifikace/diagnostiky dětí se SPU.