| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Zikl Pavel |
| Garantující katedra | UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky jedinců s kombinovaným postižením, vést je k pochopení edukačních dopadů jednotlivých vad a poruch na jedince s multihandicapem a definovat možnosti speciálně pedagogické podpory žáků s kombinovaným postižením ve školní praxi. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Ujasnění terminologických nejasností (postižení kombinovaná, více vadami, vícenásobná, těžká postižení). 2. Vada, porucha, snížená schopnost, znevýhodnění, speciální vzdělávací potřeba. 3. Definiční vymezení nejčastějších variant těchto typů postižení s určením jejich edukačních důsledků. 4. – 5. Optimalizace procesu učení (edukace) žáků s kombinovaným postižením. 6. Specifika výchovy jedinců s více vadami či poruchami. 7. Aplikace podpůrných rehabilitačních metod v edukační činnosti. 8. – 9. Vzdělávání osob s více vadami či poruchami. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | |
| Literatura doporučená studentům | FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace pro ošetřující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, 2018. FRIEDLOVÁ, M., LEČBYCH, M. (eds.) Expresivní terapie jako podpora kvality života u různých klientských skupin. Olomouc: UP v Olomouci, 2015. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., BUDÍKOVÁ, J., BARTOŠOVÁ, B., BAUEROVÁ, A. Individuální vzdělávací plán. Praha: Nakladatelství D + H, 2009. KANTOR, J. et. al. Murikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2014. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví. Praha: NRZP ČR, 2001. LUDÍKOVÁ, L. a kol. Kombinované vady. Olomouc: UP, 2005. MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1988. STRASSMEIER, W. 260 cvičení pro děti raného věku. Praha: Portál, 1996. TIZTL, B. Cílové skupiny současné speciální pedagogiky. In: FRANIOK, P., KOVÁŘOVÁ, R. Rovné příležitosti v edukaci osob se speciálními potřebami. Ostrava: Pedagogická fakulta, 2009. VANČOVÁ, A. Inovácie v teórii a praxeológii pedagogiky mentálne postihnutých. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ZIKL, P. Terapie ve speciální pedagogice: (ergoterapie, fyzioterapie, bazální stimulace). Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma. Zkouška: úspěšné složení písemného testu, ústní zkouška. |