Sylabus
SPVEDDO - Edukace, didaktika a diagnostika osob s více vadami
2024

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Zikl Pavel
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky jedinců s kombinovaným postižením, vést je k pochopení edukačních dopadů jednotlivých vad a poruch na jedince s multihandicapem a definovat možnosti speciálně pedagogické podpory žáků s kombinovaným postižením ve školní praxi.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Ujasnění terminologických nejasností (postižení kombinovaná, více vadami, vícenásobná, těžká postižení).
2. Vada, porucha, snížená schopnost, znevýhodnění, speciální vzdělávací potřeba.
3. Definiční vymezení nejčastějších variant těchto typů postižení s určením jejich edukačních důsledků.
4. – 5. Optimalizace procesu učení (edukace) žáků s kombinovaným postižením.
6. Specifika výchovy jedinců s více vadami či poruchami.
7. Aplikace podpůrných rehabilitačních metod v edukační činnosti.
8. – 9. Vzdělávání osob s více vadami či poruchami.
Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace pro ošetřující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, 2018.
FRIEDLOVÁ, M., LEČBYCH, M. (eds.) Expresivní terapie jako podpora kvality života u různých klientských skupin. Olomouc: UP v Olomouci, 2015.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., BUDÍKOVÁ, J., BARTOŠOVÁ, B., BAUEROVÁ, A. Individuální vzdělávací plán. Praha: Nakladatelství D + H, 2009.
KANTOR, J. et. al. Murikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2014.
Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví. Praha: NRZP ČR, 2001.
LUDÍKOVÁ, L. a kol. Kombinované vady. Olomouc: UP, 2005.
MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1988.
STRASSMEIER, W. 260 cvičení pro děti raného věku. Praha: Portál, 1996.
TIZTL, B. Cílové skupiny současné speciální pedagogiky. In: FRANIOK, P., KOVÁŘOVÁ, R. Rovné příležitosti v edukaci osob se speciálními potřebami. Ostrava: Pedagogická fakulta, 2009.
VANČOVÁ, A. Inovácie v teórii a praxeológii pedagogiky mentálne postihnutých. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014.
ZIKL, P. Terapie ve speciální pedagogice: (ergoterapie, fyzioterapie, bazální stimulace). Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma.
Zkouška: úspěšné složení písemného testu, ústní zkouška.