Sylabus
SPVETOP - Etopedie
2024

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Kaliba Martin
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět seznamuje s teoretickými základy etopedie, se systémem etopedických zařízení a s meto-dami používanými v etopedické praxi. Součástí předmětu je také problematika dětí se syndromem CAN. Cílem předmětu je, aby studenti získali teoretické vědomosti z oblasti péče o sociálně narušené jedince a seznámili se s aktuální etopedickou problematikou.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Etopedie a její místo v systému věd, vymezení základních pojmů. Charakter a znaky etop. péče.
2. Dítě a poruchy funkce rodiny. Děti zanedbávané, týrané a zneužívané, syndrom CAN.
3. Náhradní rodinná péče. Adopce, pěstounská péče, ústavní péče.
4. Funkce a poslání diagnostických ústavů a středisek výchovné péče, etopedická diagnostika.
5. Klasifikace poruch chování, výchovná péče a přístup k dětem s poruchami chování.
6. Péče o jedince s poruchami chování, ústavní a ochranná výchova.
7. Problematika závislostí. Alkoholismus, nikotinismus, gamblerství.
8. Rozdělení a charakteristika drog, drogová závislost.
9. Romská rodina, romské etnikum. Specifika práce asistenta pedagoga ve třídě s romskými žáky.
10. Výkon trestu odnětí svobody, kázeňské odměny a tresty.
11. Osobnost speciálního pedagoga - etopeda.
12. Problematika prevence v etopedické péči, sféry působení.
Literatura, na níž je předmět vystavěn
Literatura doporučená studentům KALEJA, M. Základy etopedie. Ostrava: PdF Ostravské univerzity v Ostravě, 2013.
SVOBODA HOFERKOVÁ, S., BĚLÍK, V. Rodina v prevenci rizikového chování žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2019.
VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzit, 2010.
VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování. Brno: MuniPress, 2013.
SLOMEK, Z. Etopedie. Praha: UJAK, 2010.
TOLLAROVÁ, B., HRADEČNÁ, M., ŠPIRKOVÁ, A. a kol. Jsme lidé jedné Země. Program prevence xenofobie a ra-sismu. Praha: Portál, 2013.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: Student vypracuje seminární práci k danému problému.
Zkouška: úspěšné složení písemného testu, ústní zkouška.