| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Kaliba Martin |
| Garantující katedra | UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Předmět seznamuje s teoretickými základy etopedie, se systémem etopedických zařízení a s meto-dami používanými v etopedické praxi. Součástí předmětu je také problematika dětí se syndromem CAN. Cílem předmětu je, aby studenti získali teoretické vědomosti z oblasti péče o sociálně narušené jedince a seznámili se s aktuální etopedickou problematikou. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Etopedie a její místo v systému věd, vymezení základních pojmů. Charakter a znaky etop. péče. 2. Dítě a poruchy funkce rodiny. Děti zanedbávané, týrané a zneužívané, syndrom CAN. 3. Náhradní rodinná péče. Adopce, pěstounská péče, ústavní péče. 4. Funkce a poslání diagnostických ústavů a středisek výchovné péče, etopedická diagnostika. 5. Klasifikace poruch chování, výchovná péče a přístup k dětem s poruchami chování. 6. Péče o jedince s poruchami chování, ústavní a ochranná výchova. 7. Problematika závislostí. Alkoholismus, nikotinismus, gamblerství. 8. Rozdělení a charakteristika drog, drogová závislost. 9. Romská rodina, romské etnikum. Specifika práce asistenta pedagoga ve třídě s romskými žáky. 10. Výkon trestu odnětí svobody, kázeňské odměny a tresty. 11. Osobnost speciálního pedagoga - etopeda. 12. Problematika prevence v etopedické péči, sféry působení. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | |
| Literatura doporučená studentům | KALEJA, M. Základy etopedie. Ostrava: PdF Ostravské univerzity v Ostravě, 2013. SVOBODA HOFERKOVÁ, S., BĚLÍK, V. Rodina v prevenci rizikového chování žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2019. VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzit, 2010. VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování. Brno: MuniPress, 2013. SLOMEK, Z. Etopedie. Praha: UJAK, 2010. TOLLAROVÁ, B., HRADEČNÁ, M., ŠPIRKOVÁ, A. a kol. Jsme lidé jedné Země. Program prevence xenofobie a ra-sismu. Praha: Portál, 2013. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: Student vypracuje seminární práci k danému problému. Zkouška: úspěšné složení písemného testu, ústní zkouška. |