Sylabus
SPVEZPA - Edukace žáků s PAS
2024

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Bendová Petra
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět si klade za cíl seznámit studenty komplexně s problematikou PAS – definiční vymezení, etiologie, diagnostika, symptomatologie, charakteristika specifických zvláštností jedinců s PAS. Dále pak popsat systém edukace a další podpory dětí/žáků s PAS postižením v rámci resortů MPSV ČR a MŠMT ČR a seznámit studenty s přístupy, metodami a zásadami uplatnitelnými v edukaci dětí/žáků s PAS.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Definiční vymezení PAS, jejich klasifikace a etiologie.
2. Diagnostika PAS.
3. Autistická diáda/triáda.
4. Charakteristika specifik jedinců s jednotlivými PAS.
5. Raná intervence o jedince s PAS.
6. Institucionální zajištění edukce žáků s PAS školního věku. Spolupráce s ŠPZ (SPC).
7. TEACCH program v edukaci jedinců s PAS.
8. ABA přístup v edukaci dětí/žáků s PAS.
9. Specifika komunikace s jedinci s PAS. Možnosti využití AAK (vizuální komunikační strategie).
10. Systém podpory dětí/žáků s PAS a jejich rodin v rezortu MPSV ČR.
Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům BAZALOVÁ, B Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014.
BAZALOVÁ, B Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017.
BONDY, A., FROST, L. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007.
BOYD, B. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem. Praha: Portál, 2016.
ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie. Praha: UK Karolinum, 2015.
DLOUHÁ, J. et. al. Úvod do psychopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.
SCARPA, A., WELLS, A., ATWOOD, A. Dítě s autismem a emoce. Praha: Portál, 2019.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2016.
TUCKERMANN, A. Strukturované učení v praxi. Praha: Pasparta, 2014.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004
VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Garda, 2012.
VINGÁLKOVÁ, E., CHLEBNÍČEK, J. Cvičení a terapie pro děti s autismem, Aspergerovým syndromem, ADD, ADHD, poruchou smyslového zpracování a jinými poruchami učení. Olomouc: Fontána, 2016.
ZIKL, P., BENDOVÁ, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Garda, 2011.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma.
Zkouška: písemná + ústní.