| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Bendová Petra |
| Garantující katedra | UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Předmět si klade za cíl seznámit studenty komplexně s problematikou PAS – definiční vymezení, etiologie, diagnostika, symptomatologie, charakteristika specifických zvláštností jedinců s PAS. Dále pak popsat systém edukace a další podpory dětí/žáků s PAS postižením v rámci resortů MPSV ČR a MŠMT ČR a seznámit studenty s přístupy, metodami a zásadami uplatnitelnými v edukaci dětí/žáků s PAS. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Definiční vymezení PAS, jejich klasifikace a etiologie. 2. Diagnostika PAS. 3. Autistická diáda/triáda. 4. Charakteristika specifik jedinců s jednotlivými PAS. 5. Raná intervence o jedince s PAS. 6. Institucionální zajištění edukce žáků s PAS školního věku. Spolupráce s ŠPZ (SPC). 7. TEACCH program v edukaci jedinců s PAS. 8. ABA přístup v edukaci dětí/žáků s PAS. 9. Specifika komunikace s jedinci s PAS. Možnosti využití AAK (vizuální komunikační strategie). 10. Systém podpory dětí/žáků s PAS a jejich rodin v rezortu MPSV ČR. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | |
| Literatura doporučená studentům | BAZALOVÁ, B Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. BAZALOVÁ, B Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. BONDY, A., FROST, L. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. BOYD, B. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem. Praha: Portál, 2016. ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie. Praha: UK Karolinum, 2015. DLOUHÁ, J. et. al. Úvod do psychopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. SCARPA, A., WELLS, A., ATWOOD, A. Dítě s autismem a emoce. Praha: Portál, 2019. THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2016. TUCKERMANN, A. Strukturované učení v praxi. Praha: Pasparta, 2014. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004 VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Garda, 2012. VINGÁLKOVÁ, E., CHLEBNÍČEK, J. Cvičení a terapie pro děti s autismem, Aspergerovým syndromem, ADD, ADHD, poruchou smyslového zpracování a jinými poruchami učení. Olomouc: Fontána, 2016. ZIKL, P., BENDOVÁ, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Garda, 2011. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma. Zkouška: písemná + ústní. |