Sylabus
SPVICTS - ICT ve speciální pedagogice
2024

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Maněnová Martina
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět seznamuje posluchače s využitím informačních a komunikačních technologií (ICT) v edukaci jedinců se specifickými edukačními potřebami, s potenciálem i riziky nových technologií pro speciální pedagogiku.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Úvod do ICT a nových technologií obecně (informační a komunikační technologie, tzv. nová masová média).
2. Využití ICT a nových technologií v edukaci jedinců se specifickými potřebami.
3. Internet a možnosti jeho využití ve speciální pedagogice.
4. E-learning jako forma podpory výchovy a vzdělávání.
5. Multimediální prezentace ve výuce, tvorba efektivních prezentací.
6. Využití počítačových her ve výchově a vzdělávání.
7. Digitální učební materiály a jejich tvorba.
8. Výukový software a jeho aplikace do speciálně pedagogické praxe.
9. Rizika spojená s využitím ICT v současnosti a jejich prevence.
10. Kyberšikana.
Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům ČERNÁ, A. (ed.) Kyberšikana. Praha: Grada, 2013.
MANĚNOVÁ, M. a kol. ICT a učitel 1. stupně základní školy. Brno: Computer Press, 2009.
NAVARRŮ, M., WALS, I. N. Nebojte se počítače. Praha: Grada, 2017.
PEŠAT, P. Rizikové jevy související s využíváním informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání na základní škole. In VÍTKOVÁ, M., HAVEL, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání na základní škole. Brno: Paido, 2010.
ROUBAL, P. Počítač pro učitele. Brno: Computer Press, 2009.
VANĚČEK, D. Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Praha: ČVUT, 2008.
ZIKL, P. a kol. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011.
ŽITNIAK, J. Microsoft Office 2016. Brno: Computer Press, 2017.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma.