| Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Maněnová Martina |
| Garantující katedra | UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Předmět seznamuje posluchače s využitím informačních a komunikačních technologií (ICT) v edukaci jedinců se specifickými edukačními potřebami, s potenciálem i riziky nových technologií pro speciální pedagogiku. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Úvod do ICT a nových technologií obecně (informační a komunikační technologie, tzv. nová masová média). 2. Využití ICT a nových technologií v edukaci jedinců se specifickými potřebami. 3. Internet a možnosti jeho využití ve speciální pedagogice. 4. E-learning jako forma podpory výchovy a vzdělávání. 5. Multimediální prezentace ve výuce, tvorba efektivních prezentací. 6. Využití počítačových her ve výchově a vzdělávání. 7. Digitální učební materiály a jejich tvorba. 8. Výukový software a jeho aplikace do speciálně pedagogické praxe. 9. Rizika spojená s využitím ICT v současnosti a jejich prevence. 10. Kyberšikana. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | |
| Literatura doporučená studentům | ČERNÁ, A. (ed.) Kyberšikana. Praha: Grada, 2013. MANĚNOVÁ, M. a kol. ICT a učitel 1. stupně základní školy. Brno: Computer Press, 2009. NAVARRŮ, M., WALS, I. N. Nebojte se počítače. Praha: Grada, 2017. PEŠAT, P. Rizikové jevy související s využíváním informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání na základní škole. In VÍTKOVÁ, M., HAVEL, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání na základní škole. Brno: Paido, 2010. ROUBAL, P. Počítač pro učitele. Brno: Computer Press, 2009. VANĚČEK, D. Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Praha: ČVUT, 2008. ZIKL, P. a kol. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. ŽITNIAK, J. Microsoft Office 2016. Brno: Computer Press, 2017. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma. |