| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Košek Bartošová Iva |
| Garantující katedra | UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Předmět seznámí studenty s problematikou intervence o žáky se SPU – s aplikací vybraných podpůrných opatření na úrovni využití dílčích reedukačních metod/postupů, náplně předmětů speciálně pedagogické péče u žáků se SPU, jakož i pedagogické intervence poskytované školou. Řešeny budou mj. i praktické aspekty spojené s aplikací doporučení ŠPZ (PPP) do školní praxe (včetně tvorby IVP pro žáka se SPU). |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Role poradenských zařízení (PPP, SPC) při diagnostice a reedukaci SPU. 3. Prevence SPU – edukativně stimulační skupiny pro předškolní děti. 4. Možnosti reedukace SPU, obecné zásady, techniky náprav. 5. Pomůcky pro děti s SPU, využití IT technologií při reedukaci SPU. 6. Společné vzdělávání žáků se SPU (itengrace/inkluze). 7. Realizace podpůrných opatření pro žáky se SPU na ZŠ. 8. Tvorba IVP pro žáky se SPU, zohlednění metodických pokynů práci s žáky se SPU na škole ve vazbě na doporučení školského poradenského zařízení. 9. Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga s rodiči žáků se SPU |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | |
| Literatura doporučená studentům | BAPTIE, P., EMERSON, J. Dítě s dyskalkulií ve škole. Praha: Portál, 2018. JANDERKOVÁ, D., KENDÍKOVÁ, J., KLÉGROVÁ, J. a kol. SPU a ADHD. Praha: Raabe, 2016. JUCOVIČOVÁ, D. Dyslexie. Praha: D + H, 2004. JUCOVIČOVÁ, D. Dysgrafie. Praha: D + H, 2005. JUCOVIČOVÁ, D. Dysortografie. Praha: D + H, 2008. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody reedukace specifických poruch učení – Dyslexie. Praha: D + H, 2008. JUCOVIČOVÁ, D. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada, 2010. JUCOVIČOVÁ, D, ŽÁČKOVÁ, H. Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování. Praha: D + H, 2017. KOŠEK BARTOŠOVÁ, I. Metody nácviku elementárního čtení. Hradec Králové : Gaudeamus, 2014. MATĚJČEK, Z. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum, 2006. ŠAUEROVÁ, M. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Portál, 2012. NOVÁK, J. Dyskalkulie. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2010. MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016. POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2007. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál, 2010. REIMANN-HÖHN, U. ADHD a ADD v dospívání. Praha: Portál, 2018. ZELINKOVÁ, O. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2005. ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál, 2012. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2015. ZELINKOVÁ, O. Dyspraxie. Praha: Portál, 2017. ZELINKOVÁ, O. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2005. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma. Zkouška: úspěšné složení písemného testu, ústní zkouška. |