Sylabus
SPVIJSP - Intervence o jedince se SPU
2024

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Košek Bartošová Iva
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět seznámí studenty s problematikou intervence o žáky se SPU – s aplikací vybraných podpůrných opatření na úrovni využití dílčích reedukačních metod/postupů, náplně předmětů speciálně pedagogické péče u žáků se SPU, jakož i pedagogické intervence poskytované školou. Řešeny budou mj. i praktické aspekty spojené s aplikací doporučení ŠPZ (PPP) do školní praxe (včetně tvorby IVP pro žáka se SPU).
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Role poradenských zařízení (PPP, SPC) při diagnostice a reedukaci SPU.
3. Prevence SPU – edukativně stimulační skupiny pro předškolní děti.
4. Možnosti reedukace SPU, obecné zásady, techniky náprav.
5. Pomůcky pro děti s SPU, využití IT technologií při reedukaci SPU.
6. Společné vzdělávání žáků se SPU (itengrace/inkluze).
7. Realizace podpůrných opatření pro žáky se SPU na ZŠ.
8. Tvorba IVP pro žáky se SPU, zohlednění metodických pokynů práci s žáky se SPU na škole ve vazbě na doporučení školského poradenského zařízení.
9. Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga s rodiči žáků se SPU
Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům BAPTIE, P., EMERSON, J. Dítě s dyskalkulií ve škole. Praha: Portál, 2018.
JANDERKOVÁ, D., KENDÍKOVÁ, J., KLÉGROVÁ, J. a kol. SPU a ADHD. Praha: Raabe, 2016.
JUCOVIČOVÁ, D. Dyslexie. Praha: D + H, 2004.
JUCOVIČOVÁ, D. Dysgrafie. Praha: D + H, 2005.
JUCOVIČOVÁ, D. Dysortografie. Praha: D + H, 2008.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody reedukace specifických poruch učení – Dyslexie. Praha: D + H, 2008.
JUCOVIČOVÁ, D. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada, 2010.
JUCOVIČOVÁ, D, ŽÁČKOVÁ, H. Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování. Praha: D + H, 2017.
KOŠEK BARTOŠOVÁ, I. Metody nácviku elementárního čtení. Hradec Králové : Gaudeamus, 2014.
MATĚJČEK, Z. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum, 2006.
ŠAUEROVÁ, M. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Portál, 2012.
NOVÁK, J. Dyskalkulie. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2010.
MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016.
POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2007.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010.
POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál, 2010.
REIMANN-HÖHN, U. ADHD a ADD v dospívání. Praha: Portál, 2018.
ZELINKOVÁ, O. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2005.
ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál, 2012.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2015.
ZELINKOVÁ, O. Dyspraxie. Praha: Portál, 2017.
ZELINKOVÁ, O. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2005.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma.
Zkouška: úspěšné složení písemného testu, ústní zkouška.