| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Růžičková Kamila |
| Garantující katedra | UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | u - ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Předmět seznamuje s vědním oborem speciální pedagogika v jeho celistvosti. Přibližuje vývoj speciálně pedagogického myšlení až k současnému pojetí integrace/inkluze jedinců s postižením. Seznamuje se strukturou a druhy speciálních školských a poradenských zařízení. Vysvětluje specifika přístupu k jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami při jejich zařazení do škol běžného typu. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Teoretická východiska speciální pedagogiky, základní terminologie, cíl a předmět oboru. 2. Principy a metody speciální pedagogiky. 3. Současný stav školské integrace/inkluze v ČR. 4. Podpůrná opatření v edukaci dětí/žáků/studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. 5. Tvorba PLPP a IVP. 6. Role asistenta pedagoga v edukaci dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. 7. Výchova a učení ve speciální pedagogice. 8. Strategie a zvládání důsledků postižení 9. Vývoj a současný stav vzájemných vztahů minority osob s postižením se společenskou majoritou tzv. intaktní populace. 10. Redefinice práv a povinností osob s postižením a etický kontext této problematiky. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | |
| Literatura doporučená studentům | BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2016. FINKOVÁ, D., LANGER, J. Determinanty inkluze osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého., 2015. JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-491-1. LECHTA, V. (ed.). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál., 2016. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. HAVEL, J. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. Brno: Masarykova univerzita., 2014. VRABCOVÁ, D., VÍTOVÁ, J., KESNEROVÁ ŘÁDKOVÁ, O. Obecná a inkluzivní didaktika, studijní text. 84 s. PIPEKOVÁ, J. (ed.) kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: pracování zápočtové práce v rozsahu 5 stran. Zkouška: ústní. |