Sylabus
SPVISPT - Inkluzivní speciální pedagogika a aktuální trendy v edukaci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami
2024

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Růžičková Kamila
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky u - ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět seznamuje s vědním oborem speciální pedagogika v jeho celistvosti. Přibližuje vývoj speciálně pedagogického myšlení až k současnému pojetí integrace/inkluze jedinců s postižením. Seznamuje se strukturou a druhy speciálních školských a poradenských zařízení. Vysvětluje specifika přístupu k jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami při jejich zařazení do škol běžného typu.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Teoretická východiska speciální pedagogiky, základní terminologie, cíl a předmět oboru.
2. Principy a metody speciální pedagogiky.
3. Současný stav školské integrace/inkluze v ČR.
4. Podpůrná opatření v edukaci dětí/žáků/studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
5. Tvorba PLPP a IVP.
6. Role asistenta pedagoga v edukaci dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
7. Výchova a učení ve speciální pedagogice.
8. Strategie a zvládání důsledků postižení
9. Vývoj a současný stav vzájemných vztahů minority osob s postižením se společenskou majoritou tzv. intaktní populace.
10. Redefinice práv a povinností osob s postižením a etický kontext této problematiky.
Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2016.
FINKOVÁ, D., LANGER, J. Determinanty inkluze osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého., 2015.
JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-491-1.
LECHTA, V. (ed.). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál., 2016.
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010.
HAVEL, J. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. Brno: Masarykova univerzita., 2014.
VRABCOVÁ, D., VÍTOVÁ, J., KESNEROVÁ ŘÁDKOVÁ, O. Obecná a inkluzivní didaktika, studijní text. 84 s.
PIPEKOVÁ, J. (ed.) kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: pracování zápočtové práce v rozsahu 5 stran.
Zkouška: ústní.