Sylabus
SPVLEZS - Legislativa v edukaci žáků se SVP
2024

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Bendová Petra
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Cílem předmětu je prohloubit studentům orientaci v současném školském systému České republiky, v jeho organizaci, řízení a evaluaci, a také v koncepčních otázkách vzdělávání a výchovy. Bude představena právní problematika ve školství (školská legislativa) se zaměřením na současný trend tzv. společného a inkluzivního vzdělávání. Studenti získají informace o aktuálních trendech v oblasti školské edukace, především o implementaci podpůrných opatření.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Právo, právní řád. Ústava ČR, Listina základních práv a svobod ve vazbě na školství.
2. Vzdělávací soustava v ČR.
3. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky.
4. Základní pojmy školského zákona a jeho vnitřní struktura.
5. Aktuální předpisy související s konceptem společného vzdělávání.
6. Koncepce předškolního a základního vzdělávání v ČR.
7. Vzdělávací politika v kontextu národnostních a etnických menšin.
8. Koncepce inkluzivního vzdělávání.
9. Podpůrná opatření. Tvorba IVP.
10. Učitelé a pedagogičtí pracovníci, jejich pracovněprávní vztahy, práva a povinnosti. Asistent pedagoga.
11. Školská poradenská zařízení a jejich role v edukaci dětí/žáků se SVP.
Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
HÁJKOVÁ, V. STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada 2010.
KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, PdF, KSP, 2016.
KENDÍKOVÁ, J. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, 2016.
KUCHARSKÁ, A. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013.
LAZAROVÁ, B., HLOUŠKOVÁ, L., TRNKOVÁ, K., POL, M., LUKAS, J. Řízení inkluze ve škole. Brno: MU, 2015.
LECHTA, V. a kol. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016.

+ aktuálně platné legislativní dokumenty vztahující se k problematice edukace dětí/žáků se SVP
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: seminární práce prověřující základní orientaci studenta v oblasti legislativy vztahující se k problematice edukace dětí/žáků se SVP a jeho schopnost aplikovat teoretické poznatky do oblasti edukace žáků se SVP.
Zkouška: test.