| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Bendová Petra |
| Garantující katedra | UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Cílem předmětu je prohloubit studentům orientaci v současném školském systému České republiky, v jeho organizaci, řízení a evaluaci, a také v koncepčních otázkách vzdělávání a výchovy. Bude představena právní problematika ve školství (školská legislativa) se zaměřením na současný trend tzv. společného a inkluzivního vzdělávání. Studenti získají informace o aktuálních trendech v oblasti školské edukace, především o implementaci podpůrných opatření. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Právo, právní řád. Ústava ČR, Listina základních práv a svobod ve vazbě na školství. 2. Vzdělávací soustava v ČR. 3. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky. 4. Základní pojmy školského zákona a jeho vnitřní struktura. 5. Aktuální předpisy související s konceptem společného vzdělávání. 6. Koncepce předškolního a základního vzdělávání v ČR. 7. Vzdělávací politika v kontextu národnostních a etnických menšin. 8. Koncepce inkluzivního vzdělávání. 9. Podpůrná opatření. Tvorba IVP. 10. Učitelé a pedagogičtí pracovníci, jejich pracovněprávní vztahy, práva a povinnosti. Asistent pedagoga. 11. Školská poradenská zařízení a jejich role v edukaci dětí/žáků se SVP. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | |
| Literatura doporučená studentům | BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2015. HÁJKOVÁ, V. STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada 2010. KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, PdF, KSP, 2016. KENDÍKOVÁ, J. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, 2016. KUCHARSKÁ, A. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013. LAZAROVÁ, B., HLOUŠKOVÁ, L., TRNKOVÁ, K., POL, M., LUKAS, J. Řízení inkluze ve škole. Brno: MU, 2015. LECHTA, V. a kol. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. + aktuálně platné legislativní dokumenty vztahující se k problematice edukace dětí/žáků se SVP |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: seminární práce prověřující základní orientaci studenta v oblasti legislativy vztahující se k problematice edukace dětí/žáků se SVP a jeho schopnost aplikovat teoretické poznatky do oblasti edukace žáků se SVP. Zkouška: test. |