Sylabus
SPVLOGO - Logopedie
2024

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Bendová Petra
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky ru - praktická a ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět si klade za cíl zajistit uvedení studentů do problematiky logopedie, a to definováním základních logopedických pojmů; seznámením se systémem logopedické intervence v ČR; definováním historických mezníků vývoje toho oboru; seznámením se s psycholingvisticky orientovaným přístupem k diagnostice a terapii poruch řečové komunikace, jakož i s vymezením a charakteristikou základních poruch řečové komunikace vyskytujících se zejména u dětí a dospívajících, jakož i s možnostmi eliminace komunikačních obtíží těchto jedinců.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Logopedie jako vědní obor, základní pojmy, definice oboru. Logopedie v systému věd. Systém intervence o osoby s narušenou komunikační schopností v ČR.
2. Základní pojmy v oblasti řečové komunikace. Řeč a jazyk, sluchová percepce a produkce řeči, orofaciální soustava.
3. Stručný historický nárys péče o osoby s narušenou komunikační schopností.
4. Zásadní koncepce (dle Sováka, Lechty) ovlivňující vývoj české logopedie. Psycholingvisticky orientovaný přístup - diagnostika a terapie poruch řečové komunikace, komunikační řetězec v procesu mezilidské komunikace a důsledky narušení tohoto řetězce.
5. Fylogeneze a ontogeneze řeči. Klasifikace hlásek českého jazyka.
6. Základní rozdělení vývojových poruch řečové komunikace u dětí a dospívajících osob, jejich dělení a symptomatologie.
7. Logopedická prevence. Oblasti primární logopedické prevence. Realizace logopedické prevence v ZŠ (pozn. prevence SPU).
8. Zásady přístupu k osobám se závažnými vývojovými poruchami řečové komunikace u dětí. Přístup k dětem s vývojovou dysartrií, vývojovou dysfázií, opožděným vývojem řeči při men-tálním deficitu a PAS.
9. Zásady přístupu k jedincům se závažnými vývojovými poruchami řečové komunikace
s přítomnou psychogenní složkou, s poruchami fluence mluvního projevu a s elektivním mutismem.
10. Podpora dětí/žáků s narušenou komunikační schopností v MŠ/ZŠ běžného typu a v MŠ/ZŠ logopedické. Diferenciace přístupu k dětem/žákům s narušenou komunikační schopností s využitím podpůrných opatření 1. – 5. stupně. Tvorba PLPP a IVP pro dítě/žáka s narušenou komunikační schopností.
Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům BENDOVÁ, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011.
BENDOVÁ, P. Alternativní komunikační techniky. Olomouc: UP, 2013.
BENDOVÁ, P. Logopedická prevence v MŠ. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998.
KEJKLIČKOVÁ, I. Vady řeči u dětí. Praha: Grada, 2016.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006.
NEUBAUER, K. Logopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010.
NEUBAUER, K. Artikulační a fonologické rozlišování hlásek: jak předcházet rozvoji odchylek výslovnosti u dětí. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011.
NEUBAUER, K. Logopedie a surdologopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
PEŠATOVÁ, I., TOMICKÁ, V. Společné vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Ústí nad Labem: PdF Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2019.
ZIKL, P., BENDOVÁ, P. Speciálně pedagogický výkladový slovník (somatopedie, psychopedie, logopedie). Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.

Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma.
Zkouška: úspěšné složení písemného testu.