| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Bendová Petra |
| Garantující katedra | UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | ru - praktická a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Předmět si klade za cíl zajistit uvedení studentů do problematiky logopedie, a to definováním základních logopedických pojmů; seznámením se systémem logopedické intervence v ČR; definováním historických mezníků vývoje toho oboru; seznámením se s psycholingvisticky orientovaným přístupem k diagnostice a terapii poruch řečové komunikace, jakož i s vymezením a charakteristikou základních poruch řečové komunikace vyskytujících se zejména u dětí a dospívajících, jakož i s možnostmi eliminace komunikačních obtíží těchto jedinců. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Logopedie jako vědní obor, základní pojmy, definice oboru. Logopedie v systému věd. Systém intervence o osoby s narušenou komunikační schopností v ČR. 2. Základní pojmy v oblasti řečové komunikace. Řeč a jazyk, sluchová percepce a produkce řeči, orofaciální soustava. 3. Stručný historický nárys péče o osoby s narušenou komunikační schopností. 4. Zásadní koncepce (dle Sováka, Lechty) ovlivňující vývoj české logopedie. Psycholingvisticky orientovaný přístup - diagnostika a terapie poruch řečové komunikace, komunikační řetězec v procesu mezilidské komunikace a důsledky narušení tohoto řetězce. 5. Fylogeneze a ontogeneze řeči. Klasifikace hlásek českého jazyka. 6. Základní rozdělení vývojových poruch řečové komunikace u dětí a dospívajících osob, jejich dělení a symptomatologie. 7. Logopedická prevence. Oblasti primární logopedické prevence. Realizace logopedické prevence v ZŠ (pozn. prevence SPU). 8. Zásady přístupu k osobám se závažnými vývojovými poruchami řečové komunikace u dětí. Přístup k dětem s vývojovou dysartrií, vývojovou dysfázií, opožděným vývojem řeči při men-tálním deficitu a PAS. 9. Zásady přístupu k jedincům se závažnými vývojovými poruchami řečové komunikace s přítomnou psychogenní složkou, s poruchami fluence mluvního projevu a s elektivním mutismem. 10. Podpora dětí/žáků s narušenou komunikační schopností v MŠ/ZŠ běžného typu a v MŠ/ZŠ logopedické. Diferenciace přístupu k dětem/žákům s narušenou komunikační schopností s využitím podpůrných opatření 1. – 5. stupně. Tvorba PLPP a IVP pro dítě/žáka s narušenou komunikační schopností. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | |
| Literatura doporučená studentům | BENDOVÁ, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. BENDOVÁ, P. Alternativní komunikační techniky. Olomouc: UP, 2013. BENDOVÁ, P. Logopedická prevence v MŠ. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998. KEJKLIČKOVÁ, I. Vady řeči u dětí. Praha: Grada, 2016. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. NEUBAUER, K. Logopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. NEUBAUER, K. Artikulační a fonologické rozlišování hlásek: jak předcházet rozvoji odchylek výslovnosti u dětí. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011. NEUBAUER, K. Logopedie a surdologopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. PEŠATOVÁ, I., TOMICKÁ, V. Společné vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Ústí nad Labem: PdF Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2019. ZIKL, P., BENDOVÁ, P. Speciálně pedagogický výkladový slovník (somatopedie, psychopedie, logopedie). Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma. Zkouška: úspěšné složení písemného testu. |