Sylabus
SPVPPKP - Profesní příprava a kariérové poradenství ve speciální pedagogice
2024

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Bendová Petra
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět je zaměřen na poskytnutí informací o problematice týkající předprofesní a profesní přípravy žáků se zdravotním postižením a o kariérovém poradenství pro tyto žáky. Zabývá se novými pohledy a přístupy ke zdravotně postiženým jedincům v kontextu jejich profesní orientace.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Integrovaný systém poradenských služeb ve školství.
2. IPS na úřadech práce jako součást kariérového poradenství v rezortu MPSV ČR.
3. Úkoly kariérového poradenství v rezortu MŠMT ČR.
4. Činitelé podmiňující volbu povolání u žáků se SVP/se zdravotním postižením.
5. Zkušenosti z praxe kariérového poradenství u žáků se zdravotním postižením.
6. Sociální dovednosti v oblasti profesní orientace.
7. Vytváření reálných představ žáků se SVP o povolání, problematika uplatnitelnosti na trhu práce.
8. Profesní příprava žáků se zdravotním postižením na středních školách.
9. Profesní poradenství u žáků se SVP (ŠPP, ŠPZ).
Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům MRÁZOVÁ, E. Předprofesní příprava žáků I, II. Ústí nad Labem: 2002.
FRIEDMANN, Z. et al. Specifika profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich pracovní uplatnění. Brno: MU, 2012.
OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: MU, 2011.
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. Praha: IPPP, 2004.
PLESNÍK, V. et al. Osvědčené metody a techniky z oblasti začleňování zdravotně postižených osob na trh práce. Krnov: Reintegra, 2011.
SVOBODOVÁ, D. Kariérové poradenství. Praha: Grada, 2015.
ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Význam edukace pro pracovní uplatnění jedinců se zdravotním postižením. In. Pipeková, J.(ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006.
OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postiže-.ných. Brno: Paido, 2005.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce na dané téma.