Sylabus
SPVPSPA - Psychopatologie
2024

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Skorunková Radka
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními tématy, jež se vztahují k problematice abnormálních projevů lidské psychiky. Studentiv předmětu rozvíjejí kompetenci k rozpoznání
a porozumění problematice vzniku nejčastěji se vyskytujících psychických poruch u dětí a dos-pívajících.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1 Vymezení normy, definice normality, definice abnormality.
2. Zátěžové situace a jejich působení na psychiku.
3. Neurotické a úzkostné poruchy, poruchy vyvolané stresem.
4. Psychotické poruchy.
5. Afektivní poruchy.
6. Poruchy osobnosti.
7. Mentální retardace.
8. Pervazivní vývojové poruchy.
9. Poruchy pozornosti, aktivity a učení.
10. Poruchy chování.
11. Návykové poruchy.
12. Syndrom CAN.
13. Poruchy příjmu potravy
Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům JUKLOVÁ, K., SKORUNKOVÁ, R. Základy psychopatologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
PAPEŽOVÁ, H. Spektrum poruch příjmu potravy. Praha: Grada Publishing, 2010.
PRÁŠKO, J. Úzkostné poruchy: Klasifikace, diagnstika a léčba. Praha: Portál, 2012.
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006.
SKORUNKOVÁ, R. Psychopatologie. Hradec Králové: UHK – učební text, Moodle.
SVOBODA, M. (ed.), ČEŠKOVÁ, E., KUČEROVÁ, H. Psychopatologie a psychiatrie pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2006.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2016.
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2015.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: písemné zpracování seminární práce na zadané téma.
Zkouška: úspěšné složení písemného testu.