| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Bendová Petra |
| Garantující katedra | UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Seznámit studenty se systémem poradenských služeb poskytovaných ve speciálně pedagogické oblasti, a to v kontextu aktuálně platné legislativy. Klasifikace poradenských služeb. Charakte-ristika vybraných poradenských služeb a subjektů v rezortu MŠMT ČR a MPSV ČR. Kompetence pracovníků poradenských zařízení, kompetence školských poradenských pracovníků. Poradenská intervence poskytovaná mimo rezort MŠMT ČR a MPSV ČR v kontextu poradenských služeb poskytovaných dílčím cílovým skupinám speciální pedagogiky. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Systém poradenských služeb poskytovaných ve speciálně pedagogické oblasti. Poradenství jako součást systému ucelené intervence o osoby se zdravotním postižením. Druhy poradenských aktivit a jejich cíl. 2. Klasifikace poradenských služeb poskytovaných osobám se zdravotním postižením. 3. Aktuálně platná legislativa v oblasti poskytování poradenských služeb v ČR – rezort MŠMT ČR a MPSV ČR. 4. Poradenství v oblasti rané péče v ČR. 5. Poradenské služby poskytované SPC (kompetence pracovníků SPC) a poradenské služby posky-tované PPP (kompetence pracovníků PPP). 6. Poradenské služby poskytované SVP (kompetence pracovníků SVP). 7. Role školských poradenských pracovníků v poradenské intervenci o žáky se zdravotním/ sociálním postižením/znevýhodněním. Kompetence školských poradenských pracovníků. 8. Poradenská intervence poskytovaná mimo rezort MŠMT ČR a MPSV ČR v kontextu poradenských služeb poskytovaných dílčím cílovým skupinám speciální pedagogiky. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | |
| Literatura doporučená studentům | BROŽOVÁ, D. Poradenská podpora a možnosti edukace žáků s poruchami učení v širším smyslu. Brno: MU, 2010. CIKLOVÁ, K. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu: rádce školního metodika prevence. Ostrava: EconomPress, 2014. HUTYROVÁ, M. Komunikace a vztah jako základ poradenské praxe. Olomouc: VUP, 2013. JURKOVIČOVÁ, P., REGEC, V. Základy speciálněpedagogického poradenství. Olomouc: VUP, 2013. KNOTOVÁ, D. a kol. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. KUCHARSKÁ, A. et al. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013. LUDÍKOVÁ, L., KOZÁKOVÁ, Z. a kol. Poradenství pro osoby se speciálními vzdělávacími potře-bami. Olomouc: VUP, 2012. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011. MICHALÍK, J., HANÁK, P. a kol. Speciálněpedagogické centrum. Olomouc: VUP, 2011. MIOVSKÝ, M., BÁRTÍK. P. et al. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN: Centrum adiktologie - Psychiatrická klinika, 1. LF UK v Praze: VFN v Pra- ze, 2010. NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. SVOBODA, J. Poradenský dialog: vedení poradenského rozhovoru a poradenské skupiny. Praha: Triton, 2012. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce na dané téma. Zkouška: úspěšné složení písemného testu, ústní přezkoušení. |