Sylabus
SPVPSPP - Poradenství ve speciální pedagogice
2024

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Bendová Petra
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Seznámit studenty se systémem poradenských služeb poskytovaných ve speciálně pedagogické oblasti, a to v kontextu aktuálně platné legislativy. Klasifikace poradenských služeb. Charakte-ristika vybraných poradenských služeb a subjektů v rezortu MŠMT ČR a MPSV ČR. Kompetence pracovníků poradenských zařízení, kompetence školských poradenských pracovníků. Poradenská intervence poskytovaná mimo rezort MŠMT ČR a MPSV ČR v kontextu poradenských služeb poskytovaných dílčím cílovým skupinám speciální pedagogiky.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Systém poradenských služeb poskytovaných ve speciálně pedagogické oblasti. Poradenství jako součást systému ucelené intervence o osoby se zdravotním postižením. Druhy poradenských aktivit a jejich cíl.
2. Klasifikace poradenských služeb poskytovaných osobám se zdravotním postižením.
3. Aktuálně platná legislativa v oblasti poskytování poradenských služeb v ČR – rezort MŠMT ČR
a MPSV ČR.
4. Poradenství v oblasti rané péče v ČR.
5. Poradenské služby poskytované SPC (kompetence pracovníků SPC) a poradenské služby posky-tované PPP (kompetence pracovníků PPP).
6. Poradenské služby poskytované SVP (kompetence pracovníků SVP).
7. Role školských poradenských pracovníků v poradenské intervenci o žáky se zdravotním/ sociálním postižením/znevýhodněním. Kompetence školských poradenských pracovníků.
8. Poradenská intervence poskytovaná mimo rezort MŠMT ČR a MPSV ČR v kontextu poradenských služeb poskytovaných dílčím cílovým skupinám speciální pedagogiky.
Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům BROŽOVÁ, D. Poradenská podpora a možnosti edukace žáků s poruchami učení v širším smyslu. Brno: MU, 2010.
CIKLOVÁ, K. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu: rádce školního metodika prevence. Ostrava: EconomPress, 2014.
HUTYROVÁ, M. Komunikace a vztah jako základ poradenské praxe. Olomouc: VUP, 2013.
JURKOVIČOVÁ, P., REGEC, V. Základy speciálněpedagogického poradenství. Olomouc: VUP, 2013.
KNOTOVÁ, D. a kol. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014.
KUCHARSKÁ, A. et al. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013.
LUDÍKOVÁ, L., KOZÁKOVÁ, Z. a kol. Poradenství pro osoby se speciálními vzdělávacími potře-bami. Olomouc: VUP, 2012.
MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011.
MICHALÍK, J., HANÁK, P. a kol. Speciálněpedagogické centrum. Olomouc: VUP, 2011.
MIOVSKÝ, M., BÁRTÍK. P. et al. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN: Centrum adiktologie - Psychiatrická klinika, 1. LF UK v Praze: VFN v Pra- ze, 2010.
NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009.
SVOBODA, J. Poradenský dialog: vedení poradenského rozhovoru a poradenské skupiny. Praha: Triton, 2012.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce na dané téma.
Zkouška: úspěšné složení písemného testu, ústní přezkoušení.