Sylabus
SPVPSYP - Psychopedie
2024

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Bendová Petra
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Uvedení do problematiky psychopedie - charakteristika, terminologie, psychické zvláštnosti psycho-pedické klientely. Seznámení studentů se systémem edukace žáků s mentálním postižením, s meto-dickými a didaktickými zásadami uplatňovaných ve školských institucích psychopedického typu.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Psychopedie jako subsystém speciální pedagogiky. Referenční pole a cílové skupiny psychopedie, lidská práva osob s mentální retardací.
2. Specifické zvláštnosti osob s mentálním postižením.
3. Klasifikace stupňů mentální retardace dle MNK 10.
4. Charakteristika žáků s diagnózou lehká mentální retardace + specifika intervence o tyto jedince.
5. Charakteristika žáků se středně těžkou mentální retardací vč. definičního vymezení specifik intervence o tyto osoby.
6. Charakteristika jedinců s těžkou a hlubokou mentální retardací včetně specifik zajištění péče o tyto jedince.
7. Nárys (speciálně pedagogické) psychopedické diagnostiky.
8. Historické mezníky ve vývoji péče o jedince s mentální retardací v ČR a v zahraničí.
9. Moderní trendy v péči o jedince s mentální retardací v ČR a v zahraničí včetně alternativních způsobů k socializaci
a edukaci osob s mentálním postižením.
10. Institucionální zajištění péče o osoby s mentální retardací v rámci resortu MŠMT ČR.
11. Péče o jedince s mentální retardací v resortu MPSV ČR (služby sociální prevence + sociální rehabilitace).
Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům BARTOŇOVÁ, M Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
BAZALOVÁ, B Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014.
BAZALOVÁ, B Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017.
ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie. Praha: UK Karolinum, 2015.
DLOUHÁ, J. et. al. Úvod do psychopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.
OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.
VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Garda, 2012.
VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie Teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2013.
ZIKL, P., BENDOVÁ, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Garda, 2011.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: zpracování a prezentace zápočtové práce v rozsahu min. 5 stran na zadané téma.
Zkouška: úspěšné složení písemného testu, ústní zkouška.