| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Bendová Petra |
| Garantující katedra | UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Uvedení do problematiky psychopedie - charakteristika, terminologie, psychické zvláštnosti psycho-pedické klientely. Seznámení studentů se systémem edukace žáků s mentálním postižením, s meto-dickými a didaktickými zásadami uplatňovaných ve školských institucích psychopedického typu. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Psychopedie jako subsystém speciální pedagogiky. Referenční pole a cílové skupiny psychopedie, lidská práva osob s mentální retardací. 2. Specifické zvláštnosti osob s mentálním postižením. 3. Klasifikace stupňů mentální retardace dle MNK 10. 4. Charakteristika žáků s diagnózou lehká mentální retardace + specifika intervence o tyto jedince. 5. Charakteristika žáků se středně těžkou mentální retardací vč. definičního vymezení specifik intervence o tyto osoby. 6. Charakteristika jedinců s těžkou a hlubokou mentální retardací včetně specifik zajištění péče o tyto jedince. 7. Nárys (speciálně pedagogické) psychopedické diagnostiky. 8. Historické mezníky ve vývoji péče o jedince s mentální retardací v ČR a v zahraničí. 9. Moderní trendy v péči o jedince s mentální retardací v ČR a v zahraničí včetně alternativních způsobů k socializaci a edukaci osob s mentálním postižením. 10. Institucionální zajištění péče o osoby s mentální retardací v rámci resortu MŠMT ČR. 11. Péče o jedince s mentální retardací v resortu MPSV ČR (služby sociální prevence + sociální rehabilitace). |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | |
| Literatura doporučená studentům | BARTOŇOVÁ, M Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. BAZALOVÁ, B Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. BAZALOVÁ, B Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie. Praha: UK Karolinum, 2015. DLOUHÁ, J. et. al. Úvod do psychopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2008. THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006. VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Garda, 2012. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie Teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2013. ZIKL, P., BENDOVÁ, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Garda, 2011. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: zpracování a prezentace zápočtové práce v rozsahu min. 5 stran na zadané téma. Zkouška: úspěšné složení písemného testu, ústní zkouška. |