Sylabus
SPVSOMA - Somatopedie
2024

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Bendová Petra
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět podává souhrn poznatků o oboru somatopedie, jeho historii a současném stavu.
Přibližuje problematiku osob s tělesným postižením (poruchou hybnosti) ve vztahu k výchově
a vzdělávání, a to v návaznosti na propojení rehabilitačních a speciálně pedagogických postupů
s důrazem na aktuálně užívané fyzioterapeutické a ergoterapeutické metody. Poukazuje na současný integrační/inkluzivní trend edukace žáků s poruchou hybnosti a v daném kontextu také seznamuje s aktuálními trendy v ČR i v zahraničí.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Somatopedie jako obor speciální pedagogiky, definice, obsah, struktura oboru.
2. Dějiny a vývoj oboru, vývoj vztahu společnosti k postiženým osobám.
3. Rozdělení typů tělesných handicapů a onemocnění ve vztahu k možnostem výchovného a vzdělávacího programu.
4. Problematika dospělých a stárnoucích osob s tělesným postižením.
5. Složky ucelené rehabilitace. Prostředky léčebné rehabilitace.
6. Diagnostika a prognostika v oblasti somatických poruch a onemocnění, spolupráce speciálních pedagogů s odborníky z dalších oborů.
7. Organizace školních a sociálních zařízení pro děti a mládež s tělesným postižením, zařazení škol pro děti, žáky a studenty s postižením hybnosti do systému škol zřizovaných při zdravotnických zařízení.
8. Integrační/inkluzivní snahy a specifika edukace dětí s tělesným postižením při zařazení do běžného typu škol. Úkoly speciálně pedagogických center pro žáky s tělesným postižením. Podpůrná opatření a tvorba IVP pro děti/žáky/studenty s poruchou hybnosti.
9. Kompetence asistenta pedagoga při práci s dítětem/žákem/studentem s poruchou hybnosti v MŠ/ZŠ/SŠ/VOŠ.
10. Terapie používané v péči o jedince s omezením hybnosti.
11. Protetické a kompenzační pomůcky a možnosti jejich využití u klientů s vrozeným a získaným tělesným postižením.
Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům HÁJKOVÁ, V. STRNADOVÁ, I. Zředěný život: léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. Praha: Somatopedická společnost, 2011.
KANTOR, J. Edukace osob s omezením hybnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.
KUDLÁČEK, M. Svět dětské mozkové obrny: nahlížení vlastního postižení v průběhu socializace. Praha: Portál, 2012.
NEUBAUEROVÁ, L., JAVORSKÁ, M., NEUBAUER, K. Ucelená rehabilitace osob s postižením centrální nervové sou-stavy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012.
OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou.
Brno: Masarykova univerzita, 2010.
RENOTIÉROVÁ, M. Některé významné osobnosti oboru somatopedie v českých zemích: přátelé jedinců s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007.
ZIKL, P., BENDOVÁ, P. Speciálně pedagogický výkladový slovník: (somatopedie, psychopedie, logopedie) Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma.
Zkouška: úspěšné složení písemného testu, ústní zkouška