| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Bendová Petra |
| Garantující katedra | UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Předmět podává souhrn poznatků o oboru somatopedie, jeho historii a současném stavu. Přibližuje problematiku osob s tělesným postižením (poruchou hybnosti) ve vztahu k výchově a vzdělávání, a to v návaznosti na propojení rehabilitačních a speciálně pedagogických postupů s důrazem na aktuálně užívané fyzioterapeutické a ergoterapeutické metody. Poukazuje na současný integrační/inkluzivní trend edukace žáků s poruchou hybnosti a v daném kontextu také seznamuje s aktuálními trendy v ČR i v zahraničí. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Somatopedie jako obor speciální pedagogiky, definice, obsah, struktura oboru. 2. Dějiny a vývoj oboru, vývoj vztahu společnosti k postiženým osobám. 3. Rozdělení typů tělesných handicapů a onemocnění ve vztahu k možnostem výchovného a vzdělávacího programu. 4. Problematika dospělých a stárnoucích osob s tělesným postižením. 5. Složky ucelené rehabilitace. Prostředky léčebné rehabilitace. 6. Diagnostika a prognostika v oblasti somatických poruch a onemocnění, spolupráce speciálních pedagogů s odborníky z dalších oborů. 7. Organizace školních a sociálních zařízení pro děti a mládež s tělesným postižením, zařazení škol pro děti, žáky a studenty s postižením hybnosti do systému škol zřizovaných při zdravotnických zařízení. 8. Integrační/inkluzivní snahy a specifika edukace dětí s tělesným postižením při zařazení do běžného typu škol. Úkoly speciálně pedagogických center pro žáky s tělesným postižením. Podpůrná opatření a tvorba IVP pro děti/žáky/studenty s poruchou hybnosti. 9. Kompetence asistenta pedagoga při práci s dítětem/žákem/studentem s poruchou hybnosti v MŠ/ZŠ/SŠ/VOŠ. 10. Terapie používané v péči o jedince s omezením hybnosti. 11. Protetické a kompenzační pomůcky a možnosti jejich využití u klientů s vrozeným a získaným tělesným postižením. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | |
| Literatura doporučená studentům | HÁJKOVÁ, V. STRNADOVÁ, I. Zředěný život: léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. Praha: Somatopedická společnost, 2011. KANTOR, J. Edukace osob s omezením hybnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. KUDLÁČEK, M. Svět dětské mozkové obrny: nahlížení vlastního postižení v průběhu socializace. Praha: Portál, 2012. NEUBAUEROVÁ, L., JAVORSKÁ, M., NEUBAUER, K. Ucelená rehabilitace osob s postižením centrální nervové sou-stavy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: Masarykova univerzita, 2010. RENOTIÉROVÁ, M. Některé významné osobnosti oboru somatopedie v českých zemích: přátelé jedinců s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ZIKL, P., BENDOVÁ, P. Speciálně pedagogický výkladový slovník: (somatopedie, psychopedie, logopedie) Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma. Zkouška: úspěšné složení písemného testu, ústní zkouška |