Sylabus
SPVSPPD - Speciálně pedagogická diagnostika
2024

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Bendová Petra
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Seznámení s teoretickými základy speciálně pedagogické diagnostiky jako východiska pro praktické využití ve výchovně vzdělávacím procesu jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Pojetí speciálněpedagogické diagnostiky a vývoj moderní koncepce speciálněpedagogické intervence.
2. Systémový a týmový přístup v oblasti speciálněpedagogické diagnostiky.
4. Metody speciálněpedagogické diagnostiky. Diagnostický proces.
5. Institucionalizace speciálněpedagogické – diagnostické intervence. Speciální pedagog – diagnostik.
6. Specifika speciálněpedagogické diagnostiky u dítěte se zdravotním postižením raného věku.
7. Speciálněpedagogická diagnostika předškolních dětí se zdravotním postižením.
8. Hra a kresba jako diagnostické prostředky ve speciální pedagogice.
9. Diagnostika školní zralosti. Související problematika socio-kulturně znevýhodněného prostředí.
10. Diagnostika kognitivních schopností.
11. Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v období plnění povinné školní docházky.

Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000.
KUCHARSKÁ, A. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007.
PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané kapitoly speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno: PdF MU, 2004.
SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009.
VALENTA, M., SVOBODA, P. Speciálněpedagogická diagnostika. Olomouc: VUP, 2013.
VALENTA, M., MICHALÍK, J. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením. Olomouc: VUP, 2012.
VAŠEK, Š. Špeciálnopedagogická diagnostika a prognostika. Praha: UJAK, 2006.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma.
Zkouška: úspěšné složení písemného testu, ústní zkouška.