| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Bendová Petra |
| Garantující katedra | UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Seznámení s teoretickými základy speciálně pedagogické diagnostiky jako východiska pro praktické využití ve výchovně vzdělávacím procesu jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Pojetí speciálněpedagogické diagnostiky a vývoj moderní koncepce speciálněpedagogické intervence. 2. Systémový a týmový přístup v oblasti speciálněpedagogické diagnostiky. 4. Metody speciálněpedagogické diagnostiky. Diagnostický proces. 5. Institucionalizace speciálněpedagogické – diagnostické intervence. Speciální pedagog – diagnostik. 6. Specifika speciálněpedagogické diagnostiky u dítěte se zdravotním postižením raného věku. 7. Speciálněpedagogická diagnostika předškolních dětí se zdravotním postižením. 8. Hra a kresba jako diagnostické prostředky ve speciální pedagogice. 9. Diagnostika školní zralosti. Související problematika socio-kulturně znevýhodněného prostředí. 10. Diagnostika kognitivních schopností. 11. Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v období plnění povinné školní docházky. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | |
| Literatura doporučená studentům | MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. KUCHARSKÁ, A. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané kapitoly speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno: PdF MU, 2004. SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009. VALENTA, M., SVOBODA, P. Speciálněpedagogická diagnostika. Olomouc: VUP, 2013. VALENTA, M., MICHALÍK, J. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením. Olomouc: VUP, 2012. VAŠEK, Š. Špeciálnopedagogická diagnostika a prognostika. Praha: UJAK, 2006. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma. Zkouška: úspěšné složení písemného testu, ústní zkouška. |