| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Bendová Petra |
| Garantující katedra | UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Dle osnovy seznámit studenty se surdopedickou problematikou. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Surdopedie v systému věd, definiční rámec oboru. 2. Terminologie oboru surdopedie. Cílové skupiny oboru surdopedie. 3. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina. 4. Význam sluchu a vliv sluchové vady na vývoj jedince. 5. Odraz sluchové vady v osobnosti jedince. Psychické zvláštnosti osob se sluchovým postižením. 6. Vývoj vztahu společnosti k osobám se sluchovým postižením. 7. Historický vývoj oboru surdopedie a koncepcí vyučování neslyšících. 8. Možnosti intervence u dětí se sluchovým postižením v raném a předškolním věku. 9. Vývoj výchovně vzdělávacích institucí pro žáky se sluchovým postižením. 10. Možnosti edukace jedinců se sluchovým postižením v období plnění povinné školní docházky. Předprofesní a profesní příprava jedinců se sluchovým postižením. 11. Organizace pro osoby se sluchovým postižením a jejich činnost. Sociální rehabilitace osob se sluchovým postižením. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | |
| Literatura doporučená studentům | DOUŠOVÁ, V., KRATOCHVILOVÁ, K., MOTEJZÍKOVÁ, J. Být neslyšící nemusí být problém. Praha: Centrum pro dětský sluch Tamtam, 2014. HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: Úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. HRUBÝ, J., HRUBÁ, I. Neslyšící v dějinách. (CD-ROM). Praha: FRPSP. 2005. LANGER, J.; KUČERA, P. Základy surdopedie. In: LUDÍKOVÁ, L.; KOZÁKOVÁ, Z. (eds.) a kol. Základy speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. LANGER, J. Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. SKÁKALOVÁ, T. Uvedení do problematiky sluchového postižení. Hradec Králové: Gaudeamus, 2017. SOURALOVÁ, E. Základy surdopedie. Olomouc: UPOL, 2010. POTMÉŠIL. M. Projektování v surdopedii. Olomouc: UPOL, 2007. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma. Zkouška: úspěšné složení písemného testu, ústní zkouška. |