Sylabus
SPVSURD - Surdopedie
2024

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Bendová Petra
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Dle osnovy seznámit studenty se surdopedickou problematikou.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Surdopedie v systému věd, definiční rámec oboru.
2. Terminologie oboru surdopedie. Cílové skupiny oboru surdopedie.
3. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina.
4. Význam sluchu a vliv sluchové vady na vývoj jedince.
5. Odraz sluchové vady v osobnosti jedince. Psychické zvláštnosti osob se sluchovým postižením.
6. Vývoj vztahu společnosti k osobám se sluchovým postižením.
7. Historický vývoj oboru surdopedie a koncepcí vyučování neslyšících.
8. Možnosti intervence u dětí se sluchovým postižením v raném a předškolním věku.
9. Vývoj výchovně vzdělávacích institucí pro žáky se sluchovým postižením.
10. Možnosti edukace jedinců se sluchovým postižením v období plnění povinné školní docházky. Předprofesní a profesní příprava jedinců se sluchovým postižením.
11. Organizace pro osoby se sluchovým postižením a jejich činnost. Sociální rehabilitace osob se sluchovým postižením.
Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům DOUŠOVÁ, V., KRATOCHVILOVÁ, K., MOTEJZÍKOVÁ, J. Být neslyšící nemusí být problém. Praha: Centrum pro dětský sluch Tamtam, 2014.
HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: Úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012.
HRUBÝ, J., HRUBÁ, I. Neslyšící v dějinách. (CD-ROM). Praha: FRPSP. 2005.
LANGER, J.; KUČERA, P. Základy surdopedie. In: LUDÍKOVÁ, L.; KOZÁKOVÁ, Z. (eds.) a kol. Základy speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
LANGER, J. Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013.
SKÁKALOVÁ, T. Uvedení do problematiky sluchového postižení. Hradec Králové: Gaudeamus, 2017.
SOURALOVÁ, E. Základy surdopedie. Olomouc: UPOL, 2010.
POTMÉŠIL. M. Projektování v surdopedii. Olomouc: UPOL, 2007.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma.
Zkouška: úspěšné složení písemného testu, ústní zkouška.