Sylabus
SPVTYFL - Tyflopedie
2024

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Růžičková Kamila
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: praktikum 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět je postaven na paradigmatu celoživotního vzdělávání. Orientaci v současné problematice získají studenti na základě seznámení s následujícími základními pojmy, principy, metodami, systémy a strategiemi teoretického základu a jejich reálném odrazu v praxi. Přednášková témata vycházejí z historického kontextu. Systémově kopírují nejzávažnější problémy jejího současného pojetí. V rámci studia dojde k propojení a prohloubení informací získaných v obecnějších pedagogických a psychologických disciplínách se specifickými přístupy a podmínkami edukace
v referenčním poli cílové skupiny osob se zrakovým postižením.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Základní terminologické otázky, charakteristika zrakového postižení a jeho funkční důsledky, cílové skupiny.
2. Typologie specifických potřeb OZP, prostředky, možnosti jejich uspokojování (v oblasti informačního deficitu, samostatnosti, kultury, společenského vystupování, integrace a pracovního uplatnění).
3. Tyflologie – dimenze kvality života a společenský status.
4. Systém oboru komprehenzivní tyflopedie (KT), hlavní kategorie a pojmy KT.
5. Specifické prostředky diagnostiky v tyflopedii a tyflorehabilitaci.
6. Prostředky, principy, metody a formy KT, specifika edukace dle stupně postižení a věku OZP.
7. Instutucionalizace edukace OZP a legislativa.
8. Podpora dětí/žáků/studentů se zrakovým postižením v MŠ/ZŠ/SŠ/VOŠ běžného typu a v MŠ/ZŠ/SŠ/VOŠ určené pro děti, žáky a studenty se zrakovým postižením. Diferenciace přístupu k dětem/žákům/studentům se zrakovým postižením, a to s využitím podpůrných opatření. Tvorba IVP pro dítě/žáka se zrakovým postižením. Specifika práce asistenta pedagoga při edukaci dětí, žáků, studentů se zrakovým postižením.
9. Tyflopedické techniky a tyflopedický inženýring.
Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M. Dítě s postižením zraku. Praha: Portál, 2015.
KUCHYNKA P. a kol. Oční lékařství. Praha: Grada, 2016.
LOPÚCHOVÁ, J. Základy pedagogiky zrakovo postihnutých. Bratislava: Iris, 2011.
MAJEROVÁ, H. Vnímání osoby se zrakovým postižením v kontextu specifik představivosti. Olomouc: UP, 2017.
RÖDEROVÁ, P. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Praha: Slon, 2016.
RŮŽIČKOVÁ, K., VÍTOVÁ, J. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
RŮŽIČKOVÁ, K. Vybrané texty ze speciální pedagogiky I. Východiska ke speciální pedagogice a rehabilitaci osob se zrakovým postižením. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.
RUZICKOVA, K. Jaká specifika způsobuje zrakové postižení v rovině poznávacích procesů a prožívání? In LOPÚ-CHOVÁ, J. Mobilita a orientácia jednotlivcov so zrakovým postihnutím. Bratislava: UK, 2011,
ŠIKL, R. Zrakové vnímání. Praha: Grada, 2012.
VALENTA, M., a kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma.
Zkouška: úspěšné složení písemného testu, ústní zkouška.