| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Růžičková Kamila |
| Garantující katedra | UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: praktikum 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Předmět je postaven na paradigmatu celoživotního vzdělávání. Orientaci v současné problematice získají studenti na základě seznámení s následujícími základními pojmy, principy, metodami, systémy a strategiemi teoretického základu a jejich reálném odrazu v praxi. Přednášková témata vycházejí z historického kontextu. Systémově kopírují nejzávažnější problémy jejího současného pojetí. V rámci studia dojde k propojení a prohloubení informací získaných v obecnějších pedagogických a psychologických disciplínách se specifickými přístupy a podmínkami edukace v referenčním poli cílové skupiny osob se zrakovým postižením. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Základní terminologické otázky, charakteristika zrakového postižení a jeho funkční důsledky, cílové skupiny. 2. Typologie specifických potřeb OZP, prostředky, možnosti jejich uspokojování (v oblasti informačního deficitu, samostatnosti, kultury, společenského vystupování, integrace a pracovního uplatnění). 3. Tyflologie – dimenze kvality života a společenský status. 4. Systém oboru komprehenzivní tyflopedie (KT), hlavní kategorie a pojmy KT. 5. Specifické prostředky diagnostiky v tyflopedii a tyflorehabilitaci. 6. Prostředky, principy, metody a formy KT, specifika edukace dle stupně postižení a věku OZP. 7. Instutucionalizace edukace OZP a legislativa. 8. Podpora dětí/žáků/studentů se zrakovým postižením v MŠ/ZŠ/SŠ/VOŠ běžného typu a v MŠ/ZŠ/SŠ/VOŠ určené pro děti, žáky a studenty se zrakovým postižením. Diferenciace přístupu k dětem/žákům/studentům se zrakovým postižením, a to s využitím podpůrných opatření. Tvorba IVP pro dítě/žáka se zrakovým postižením. Specifika práce asistenta pedagoga při edukaci dětí, žáků, studentů se zrakovým postižením. 9. Tyflopedické techniky a tyflopedický inženýring. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | |
| Literatura doporučená studentům | KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M. Dítě s postižením zraku. Praha: Portál, 2015. KUCHYNKA P. a kol. Oční lékařství. Praha: Grada, 2016. LOPÚCHOVÁ, J. Základy pedagogiky zrakovo postihnutých. Bratislava: Iris, 2011. MAJEROVÁ, H. Vnímání osoby se zrakovým postižením v kontextu specifik představivosti. Olomouc: UP, 2017. RÖDEROVÁ, P. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Praha: Slon, 2016. RŮŽIČKOVÁ, K., VÍTOVÁ, J. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. RŮŽIČKOVÁ, K. Vybrané texty ze speciální pedagogiky I. Východiska ke speciální pedagogice a rehabilitaci osob se zrakovým postižením. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. RUZICKOVA, K. Jaká specifika způsobuje zrakové postižení v rovině poznávacích procesů a prožívání? In LOPÚ-CHOVÁ, J. Mobilita a orientácia jednotlivcov so zrakovým postihnutím. Bratislava: UK, 2011, ŠIKL, R. Zrakové vnímání. Praha: Grada, 2012. VALENTA, M., a kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: vypracování seminární práce na dané téma. Zkouška: úspěšné složení písemného testu, ústní zkouška. |