Sylabus
SPVZASP - Základy speciální pedagogiky
2024

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Bendová Petra
Garantující katedra UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět „Základy speciální pedagogiky“ uvádí studenta do problematiky referenčního pole speciální pedagogiky prostřednictvím vymezení základní terminologie speciální pedagogiky a její metodologie
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Definiční vymezení: vada, handicap, speciální (edukační) potřeba.
2. Intaktní jedinec x jedinec s handicapem, jedinec se speciální vzdělávací potřebou.
3. Tradiční cílové skupiny speciální pedagogiky a jejich vazby na speciálně pedagogické disciplíny.
4. Nové cílové skupiny speciální pedagogiky současnosti tč. bez vazby na konstituované speciálně pedagogické disciplíny.
5. Diferenciace přístupu k osobám se zdravotním a sociálním znevýhodněním ve vztahu k jejich věku.
6. Integrativní a inkluzivní přístup v intervenci o osoby se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním.
7. – 10. Charakteristika specifik jednotlivých cílových skupin speciální pedagogiky.
11. Podpůrná opatření v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v MŠ a ZŠ (SŠ).
Literatura, na níž je předmět vystavěn  
Literatura doporučená studentům JEŘÁBKOVÁ, K. Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc: UP v Olomouci, 2013.
LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016.
LUDÍKOVÁ, L. Problematika kvality života osob se speciálními potřebami. Olomouc: UP v Olomouci, 2017.
MICHALOVÁ, Z. Integrativní speciální pedagogika. Liberec: TU v Liberci, 2012.
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014.
ZIKL, P., BENDOVÁ, P. Speciálně pedagogický výkladový slovník. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
BENDOVÁ, P., JAVORSKÁ, M., KUČEROVÁ, A., RŮŽIČKOVÁ, K., KALIBA, M., VÍTOVÁ, J. Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2015.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: Student vypracuje seminární na zadané téma.
Zkouška: písemná (test).