| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Bendová Petra |
| Garantující katedra | UPPSP - Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 5 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 5 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Předmět „Základy speciální pedagogiky“ uvádí studenta do problematiky referenčního pole speciální pedagogiky prostřednictvím vymezení základní terminologie speciální pedagogiky a její metodologie |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Definiční vymezení: vada, handicap, speciální (edukační) potřeba. 2. Intaktní jedinec x jedinec s handicapem, jedinec se speciální vzdělávací potřebou. 3. Tradiční cílové skupiny speciální pedagogiky a jejich vazby na speciálně pedagogické disciplíny. 4. Nové cílové skupiny speciální pedagogiky současnosti tč. bez vazby na konstituované speciálně pedagogické disciplíny. 5. Diferenciace přístupu k osobám se zdravotním a sociálním znevýhodněním ve vztahu k jejich věku. 6. Integrativní a inkluzivní přístup v intervenci o osoby se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. 7. – 10. Charakteristika specifik jednotlivých cílových skupin speciální pedagogiky. 11. Podpůrná opatření v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v MŠ a ZŠ (SŠ). |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | |
| Literatura doporučená studentům | JEŘÁBKOVÁ, K. Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc: UP v Olomouci, 2013. LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. LUDÍKOVÁ, L. Problematika kvality života osob se speciálními potřebami. Olomouc: UP v Olomouci, 2017. MICHALOVÁ, Z. Integrativní speciální pedagogika. Liberec: TU v Liberci, 2012. VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ZIKL, P., BENDOVÁ, P. Speciálně pedagogický výkladový slovník. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. BENDOVÁ, P., JAVORSKÁ, M., KUČEROVÁ, A., RŮŽIČKOVÁ, K., KALIBA, M., VÍTOVÁ, J. Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2015. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: Student vypracuje seminární na zadané téma. Zkouška: písemná (test). |