| Kreditové hodnocení předmětu | 5 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Burda Petr František |
| Garantující katedra | NVCH - Katedra kulturních a náboženských studií |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 2 hod. týdně
studium prezenční: seminář 2 hod. týdně studium kombinované: řízené konzultace 12 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Předmět poskytuje základní seznámení s kulturní a sociální antropologií, s historií jejího vzniku, s jejími metodami a s hlavními oblastmi jejího zájmu. Na tomto základě má zprostředkovat poznání kultury jako projevu specificky lidské činnosti, která člověku zpřístupňuje svět, poskytuje mu orientaci a uspořádává jeho život. Ukazuje, že člověk se prostřednictvím kultury uskutečňuje jako sociální bytost, která si vymezuje svou vlastní identitu v rámci široké škály vztahů od základních rodinných vazeb až po velmi složité sociální systémy. Předmět dále seznamuje s tím, že všechny kulturní jevy jsou podmíněné a že se odvíjejí od mnoha různých faktorů a existují ve vzájemné interakci. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem předmětu je předložit nástin fundamentálních témat kulturní a sociální antropologie jakožto části etiky a sociální a kulturní antropologie, s důrazem na otázku co je to kultura, jak se formuje a jak ovlivňuje myšlení a jednání lidského jedince i společnosti. Předmět poukazuje na některé způsoby, jakými lze odpovídat na otázku po způsobech formování kultur a nastiňuje konkrétní možnosti reflexe základních cest interpretace problematiky kultury. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | - Vznik a vývoj kulturní a sociální antropologie, její předmět a metody - Kultura a lidská situace - Společenské systémy, statusy a role - Formy manželství a rodinného soužití - Příbuzenské svazky a systémy - Hospodářství - Autorita a sociální kontrola - Společnost a společenství - Národ a národnost - Víra a náboženství - Pojetí člověka v náboženských systémech - Materiální kultura a tradiční zvyky - Kulturní odlišnost a jinakost |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | BOORSTIN, D. J. Člověk tvůrce. Historie lidské imaginace. Praha : Prostor (Obzor), 1996. CORETH, E. Co je člověk. Praha : Zvon, 1994. CRICK, F. Věda hledá duši. Překvapivá domněnka. Praha : Mladá fronta, 1997. CZEIZEL, E. Hodnota je v nás. Bratislava : Smena, 1990. DRVOTA, S. Od zvířete k člověku. Praha : Pyramida, 1979. GORE, A. Země na misce vah. Praha : Argo 1994. KING, A.; SCHNEIDER, B. První globální revoluce. Bratislava : Bradlo, 1991. KREJČÍ, J. Lidský úděl a jeho proměnlivá tvář. Duchovní základy civilizační plurality) Praha: Karolinum, 1996. MARCUSE, H. Jednorozměrný člověk. Studie o ideologii rozvinuté industriální společnosti. Praha : Naše vojsko, 1991. MEDNIKOV, B. M. Darwinismus ve 20. století. Praha : Pyramida, 1980. MEDOWSOVÁ, D. H.; MEDOWS, D. L.; RANDER, J. Překročení mezí. Konfrontace globálního kolapsu s představou trvale udržitelné budoucnosti. Praha : EVA, 1995. MURPHY, R. F. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha : Sociologické nakladatelství, 1998. SOUKUP, V. Dějiny sociální a kulturní antropologie. 2. vyd. Praha : Karolinum, 1996. SOUKUP, V. Přehled antropologických teorií kultury. 2. vyd. Praha : Portál, 2004. ŠMAJS, J. Ohrožená kultura. Od evoluční ontologie k ekologické politice. Praha : Hynek, 1997. TEYSCHL, O.; BRUNECKÝ, Z. Duševní vývoj a výchova dítěte. Praha : Pyramida, 1973. WILSON, E. O. O lidské přirozenosti. Máme svobodnou vůli nebo je naše chování určeno genetickým kódem? Praha : Lidové noviny, 1993. WRIGHT, R. Morální zvíře. Proč jsme to, co jsme. Praha : Lidové noviny, 1995. |
| Literatura doporučená studentům | MURPHY, R. F. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha : Sociologické nakladatelství, 1998. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Součástí domácí přípravy je pravidelná příprava na semináře, získávání a vyhledávání informací z internetu. Individuální příprava bude průběžně kontrolována při seminářích a individuálních konzultacích během semestru. |