| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Vacek Pavel |
| Garantující katedra | PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně studium kombinované: řízené konzultace 8 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Soudobé trendy v oblasti vzdělávání, RVP a ŠVP, přůřezová témata RVP, individualizace a integrace žáků, jejich hodnotová orientace, výchova charakteru, mravní výchova, výchova k demokracii, diagnostika a prevence sociálně patologických jevů žáků ZŠ, multikulturní výchova, žáci se specifickými poruchami učení, rodinná a sexuální výchova, zážitková pedagogika. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem výuky předmětu Teorie výchovy je předat studentům velmi solidní znalosti z uvedených témat s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na žáka a skupinu žáků. Vedle toho si klademe za cíl vybavit posluchače řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročně výchovně vzdělávací situace. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Trendy ve výchově a vzdělávání, směřování českého - zejména základního - školství (Bílá kniha, Rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací program). 2. Individualizovaný přístup ve výchově a vzdělávání (strategie umožňující individualizaci) 3. Inkluzivní vzdělávání – „vzdělávání pro všechny“ (integrace žáků se zdravotním postižením do „hlavního proudu“ vzdělávání). 4. Charakteristika žáka a školní třídy (resp. vrstevnické skupiny). 5. Hodnotová orientace dětí a mládeže a role školy při jejím ovlivňování. Metody a postupy při „vyjasňování“ hodnot. Výchova ke zdravému životnímu stylu. 6. Výchova charakteru a mravní výchova. Metody, techniky a projekty zaměřené na utváření charakteru žáků. 7. Výchova k demokracii, práva dětí, jejich participace na utváření školních (třídních) norem a pravidel. Problematika porušování pravidel, příčiny a možné strategie řešení nespolupracujícího chování atd. 8. Sociálně – patologické jevy dětí a mládež a role školy při jejich prevenci a nápravě. Diagnostika a postupy při nápravě alkoholismu, nealkoholové toxikomanie, gamblerství, záškoláctví, šikaně atd,. 9. Multikulturní výchova a vzdělávání (xenofobie, rasismus, vztah k minoritám…) 10. Specifické vývojové poruchy učení, jejich vymezení, projevy, diagnostika a reedukace. Dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie atd. 11. Přístupy k žákům se specifickými vývojovými poruchami učení. Jejich hodnocení a klasifikace. Poruchy chování jako následek poruch učení. Spolupráce s rodiči. 12. Rodina a rodinná výchova, spolupráce rodiny a školy. Spolupráce rodiny a školy. 13. Sexuální pedagogika a sexuální výchova, její obsah a metody. Výchova k manželství a rodičovství. 14. Zážitková pedagogika: Dramatická a globální výchova jako didaktický prostředek a prostředek rozvoje osobnosti. 15. Průřezová témata RVP |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | Bůžek, A., Michalík, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. Čapek, R. a kol. Dialogy o výchově. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. Janiš, K., Täubner, V. Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. Jedlička, R., Koťa, J. Analýza prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: KAROLINUM, 1998. Krejčová, V. (ed.) Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. Krejčová, V., Kargerová, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003. Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. Průcha, J. Multikulturní výchova. Praha: ISV nakladatelství, 2001. Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1998. Střelec, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I.Scriptum. Brno: Paido, 1998. Vacek, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994 Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, Bílá kniha www.msmt.cz, www.vuppraha.cz Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, www.msmt.cz, www.vuppraha.cz |
| Literatura doporučená studentům | Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. Heidbrink, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. Kolář, M. Skrytý svět šikanování ve škole. Praha: Portál, 1997. Kolektiv autorů: Pedagogika IV. Scriptum. Ostrava: Ostravská univerzita, 1996. Kolektiv autorů: Mravní nemoci mládeže a jejich prevence. Sborník příspěvků z 6. Konference ČPdS. Brno: ČPdS, 1997. Krejčová, V. (ed.) Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. Krejčová, V., Kargerová, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003. Machková, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: ARTAMA, 1992. Machková, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS, 1998. Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. Simon,S., Howe,l., Kirschenbaum, H. Vyjasňování hodnot. Praha: TALPRESS, 1997. Šišková, T. (ed.) Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Požadavky k udělení zápočtu: - aktivní účast na seminářích (80% účasti) - splnění individuálních i skupinových úkolů (písemné zpracování) - splnění podmínek kriteriálního vědomostního testu Požadavky ke zkoušce: - splnění podmínek zápočtu - prokázání znalostí a schopnosti jejich aplikace ve výchovně vzdělávacím kontextu |