Sylabus
UVOSTKM - Úvod do studia transkulturní komunikace
2013

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Karlová Jana
Garantující katedra NVCH - Katedra kulturních a náboženských studií
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium kombinované: řízené konzultace 8 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět poskytuje seznámení s odborným zaměřením a strukturou studia oboru Transkulturní komunikace. Dále zprostředkovává základní porozumění podstatě a metodám univerzitního vzdělávání.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Cílem předmětu je poskytnout základní orientaci v akademickém prostředí a seznámit s východisky vysokoškolského studia.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Univerzita – místo studia
a) cíl akademického vzdělávání
b) podstata akademického vzdělávání – Platónova akademie jako vzor
c) principy univerzitního života: akademická obec a její struktura; akademické, akademicko-vědecké a vědecko-pedagogické tituly; univerzita a její struktura; formy studia
2. Vědecké poznání
a) vymezení vědy
b) metodologie, vědecký postup
3. Psané sdělení
a) myšlenková struktura
b) základní fáze tvorby odborného textu
c) základní struktura odborného textu
d) bibliografické údaje a poznámkový aparát
e) jednotlivé žánry: kompilace; komparace; recenzní stať; přehledová stať; odborný esej; původní teoretická stať
4. Četba odborného textu a písemný záznam
a) principy četby odborného textu
b) orientace v odborné literatuře: kartotéka; seznámení se zásadními a obecně uznávanými texty v oboru
c) druhy textů: anotace; abstrakt a resumé; recenze; vědecká stať; monografie
5. Charakteristika oboru Transkulturní komunikace
a) profil absolventa
b) odborné zaměření oboru
c) struktura studia
6. Průběh studia
a) strukturovaný seznam a individuální studijní plán
b) kreditové hodnocení
c) zkušební řád
d) bakalářská práce
e) státní závěrečné zkoušky
Literatura, na níž je předmět vystavěn MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005.
ŠESTÁK, Z. Jak psát a přednášet o vědě. 1. vyd. Praha: Academia, 1999.
Literatura doporučená studentům ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Zvon, 1994.
BLECHA, Ivan. Filosofie: Základní problémy. Olomouc: FIN, 1996.
MURPHY, R. F. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998.
NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 1998.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2001.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Očekává se účast na výuce (může probíhat ve formě bloku, výjezdního semináře nebo workshopu), zvládnutí teoretických znalostí a jejich aplikace při vypracování písemného záznamu četby odborného textu a psaní seminární práce (lze prezentovat sem. práci vypracovanou do jiného předmětu).