| Kreditové hodnocení předmětu | 8 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Vacek Pavel |
| Garantující katedra | PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 16 hod. za semestr
|
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Řeší především problematiku jedinců sociálně narušených s poruchami chování. Předmět se zabývá teoretickými základy etopedie, systémem etopedických zařízení včetně metod používaných v etopedické praxi. Součástí předmětu je také problematika závislostí (alkoholismus, nikotinismus, gamblerství atd.) a dětí se syndromem CAN. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem předmětu je, aby studenti získali teoretické vědomosti z oblasti péče o sociálně narušené jedince (děti i dospělé). Teoretické vědomosti jsou doplněny o získávání praktických dovedností v rámci seminářů a popř. tématických exkurzí. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. blok 4 hodiny Předmět řeší především problematiku jedinců sociálně narušených s poruchami chování. Předmět se zabývá teoretickými základy etopedie, systémem etopedických zařízení včetně metod používaných v etopedické praxi. 2. blok 4 hodiny Vnitřní a vnější příčiny poruch chování dětí a mládeže. Žákovská nekázeň a výchovné obtíže. Poruchy chování a žáci ohroženi sociálně patologickými jevy. 3. blok 4 hodiny Základní terminologie v etopedii Poruchy chování. Praxe etopedie. Etopedická praxe v rámci systému pedagogicko-psychologického poradenství Školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 4. blok 4 hodiny Prevence, depistáž, primární diferenciace, diagnostika, sekundární diferenciace, reedukace, fáze edukačního procesu, primární prevence, sekundární prevence. Interpretace doporučení Školský zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktické ukázky anonymních doporučení, metodické vedení implementace do praxe. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | Drtilová, J. a Koukolík, F. Vzpoura deprivantů. Praha: Makropulos, 1996. Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2014 Kalina, K. a kol. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada, 2008. Matoušek, O. a Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. Presová, J. Školní vztahová síť jako zdroj resilience dětí v riziku poruch chování, Brno: MUNI, 2014 Vojtová, V. Úvod do etopedie. Brno: MUNI, 2008. Vojtová, V., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MUNI, 2013 Hutyrová, M. Děti a problémy v chování – Etopedie v praci. Praha: Portál, 2019. Vojtová, V., Červenka, K. et al. Intervence pro inkluzi. Brno: MUNI, 2013. zákon č. 109/2002 Sb. |
| Literatura doporučená studentům | Drtilová, J. a Koukolík, F. Vzpoura deprivantů. Praha: Makropulos, 1996. Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2014 Kalina, K. a kol. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada, 2008. Matoušek, O. a Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. Presová, J. Školní vztahová síť jako zdroj resilience dětí v riziku poruch chování, Brno: MUNI, 2014 Vojtová, V. Úvod do etopedie. Brno: MUNI, 2008. Vojtová, V., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MUNI, 2013 Hutyrová, M. Děti a problémy v chování – Etopedie v praci. Praha: Portál, 2019. Vojtová, V., Červenka, K. et al. Intervence pro inkluzi. Brno: MUNI, 2013. zákon č. 109/2002 Sb. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: odevzdání kazuistiky k domluvenému tématu Zkouška: ústní ověření znalostí na základě rozhovoru |