Sylabus
VPETOPE - Etopedie
2025

Kreditové hodnocení předmětu 8
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Vacek Pavel
Garantující katedra PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 16 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Řeší především problematiku jedinců sociálně narušených s poruchami chování. Předmět se zabývá teoretickými základy etopedie, systémem etopedických zařízení včetně metod používaných v etopedické praxi. Součástí předmětu je také problematika závislostí (alkoholismus, nikotinismus, gamblerství atd.) a dětí se syndromem CAN.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Cílem předmětu je, aby studenti získali teoretické vědomosti z oblasti péče o sociálně narušené jedince (děti i dospělé). Teoretické vědomosti jsou doplněny o získávání praktických dovedností v rámci seminářů a popř. tématických exkurzí.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. blok 4 hodiny
Předmět řeší především problematiku jedinců sociálně narušených s poruchami chování. Předmět se zabývá teoretickými základy etopedie, systémem etopedických zařízení včetně metod používaných v etopedické praxi.
2. blok 4 hodiny
Vnitřní a vnější příčiny poruch chování dětí a mládeže. Žákovská nekázeň a výchovné obtíže. Poruchy chování a žáci ohroženi sociálně patologickými jevy.
3. blok 4 hodiny
Základní terminologie v etopedii
Poruchy chování. Praxe etopedie. Etopedická praxe v rámci systému pedagogicko-psychologického poradenství Školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
4. blok 4 hodiny
Prevence, depistáž, primární diferenciace, diagnostika, sekundární diferenciace, reedukace,
fáze edukačního procesu, primární prevence, sekundární prevence.
Interpretace doporučení Školský zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Praktické ukázky anonymních doporučení, metodické vedení implementace do praxe.
Literatura, na níž je předmět vystavěn Drtilová, J. a Koukolík, F. Vzpoura deprivantů. Praha: Makropulos, 1996.
Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2014
Kalina, K. a kol. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada, 2008.
Matoušek, O. a Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998.
Presová, J. Školní vztahová síť jako zdroj resilience dětí v riziku poruch chování, Brno: MUNI, 2014
Vojtová, V. Úvod do etopedie. Brno: MUNI, 2008.
Vojtová, V., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MUNI, 2013
Hutyrová, M. Děti a problémy v chování – Etopedie v praci. Praha: Portál, 2019.
Vojtová, V., Červenka, K. et al. Intervence pro inkluzi. Brno: MUNI, 2013.
zákon č. 109/2002 Sb.
Literatura doporučená studentům Drtilová, J. a Koukolík, F. Vzpoura deprivantů. Praha: Makropulos, 1996.
Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2014
Kalina, K. a kol. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada, 2008.
Matoušek, O. a Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998.
Presová, J. Školní vztahová síť jako zdroj resilience dětí v riziku poruch chování, Brno: MUNI, 2014
Vojtová, V. Úvod do etopedie. Brno: MUNI, 2008.
Vojtová, V., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MUNI, 2013
Hutyrová, M. Děti a problémy v chování – Etopedie v praci. Praha: Portál, 2019.
Vojtová, V., Červenka, K. et al. Intervence pro inkluzi. Brno: MUNI, 2013.
zákon č. 109/2002 Sb.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: odevzdání kazuistiky k domluvenému tématu
Zkouška: ústní ověření znalostí na základě rozhovoru