Kreditové hodnocení předmětu | 6 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Třískalová Libuše |
Garantující katedra | PP - Katedra pedagogiky a psychologie |
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
Forma zkoušky | - - - |
Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: cvičení 16 hod. za semestr
|
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Předmět vede k osvojení si metodiky zpracování akčních plánů, osobnostních testů s tématikou profesního zaměření. Orientace na trhu práce, vč. využití možností internetu. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | získat komplexní informace o možnostech kariérového poradenství, jež může pomoci žákům při rozhodování o otázkách vzdělávání, profesní přípravy, volby zaměstnání a rozvoji kariéry. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. blok 4 hodiny Začlenění kariérového poradenství do ŠVP. Orientace na trhu práce, možnost využití internetu k dostupnosti informací o školách, učilištích …. např. www.infoabsolvent.cz, Kam na školu apod. Práci s digitálními prvky. 2. blok 4 hodiny Mapování systému kariérového poradenství ve škole. Poznání aktuálního stavu, včetně silných stránek systému a jednotlivých učitelů v něm, zpětných vazeb od žáků a rodičů, případně dalších aktérů kariérového vzdělávání. 3. blok 4 hodiny Příprava plánu práce se žáky. Definování vzdělávacího cíle. Mapovací rozhovory ukáží na témata, která učitelé pokládají za klíčová při podpoře žáků v jejich kariérovém rozvoji. 4. blok 4 hodiny Úloha kariérového poradce na škole. Spolupráce s profesními organizace (IPS., PPP...) Příklady dobré praxe, pracovní listy. |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | RVPZV, SŠ - vzdělávací oblast Člověk a svět práce a průřezové téma Člověk a svět práce – aktuální realizace Literatura a online zdroje: • Evropská síť politik celoživotního poradenství (ELGPN). Důkazy k celoživotnímu poradenství. PŘEHLED NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH ZJIŠTĚNÍ PRO ÚČINNOU POLITIKU A PRAXI. ELGPN Tools No. 3, European Lifelong Guidance Policy Network. Dostupné na: http://www.euroguidance.cz/publikace/celozivotni-poradenstvi.pdf • NÚV. Kariérový management v průběhu života. Dostupné na: https://www.infoabsolvent.cz/Rady/Clanek/7-4-27 • Národní soustava kvalifikací (NSK). Dostupné na http://www.narodnikvalifikace.cz • Národní soustava povolání (NSP). Dostupné na http://www.nsp.cz • VOSMIK, Miroslav. Inkluze a kariérové poradenství. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. • KOŠŤÁLOVÁ, Helena; CUDLÍNOVÁ Markéta. Praktický průvodce kariérového poradce pro 21. století. Praha: Evropská kontaktní skupina, 2015. • WALSH, W. Bruce; SAVICKAS, Mark L. Handbook of Vocational Psychology. Theory, Research and Practice. New Jersey: Lawrence Earlbaum Associates Inc., 2005. • JEŘÁBEK, Jaroslav; TUPÝ, Jan. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2013. • SULTANA, Ronald G. Learning Career Management Skills in Europe: A Critical Review. Journal of Education and Work. Abingdon on Thames: Routledge Taylor and Francis, 2012. s. 225 – 248. |
Literatura doporučená studentům | Literatura a online zdroje: • Evropská síť politik celoživotního poradenství (ELGPN). Důkazy k celoživotnímu poradenství. PŘEHLED NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH ZJIŠTĚNÍ PRO ÚČINNOU POLITIKU A PRAXI. ELGPN Tools No. 3, European Lifelong Guidance Policy Network. Dostupné na: http://www.euroguidance.cz/publikace/celozivotni-poradenstvi.pdf • NÚV. Kariérový management v průběhu života. Dostupné na: https://www.infoabsolvent.cz/Rady/Clanek/7-4-27 • Národní soustava kvalifikací (NSK). Dostupné na: http://www.narodnikvalifikace.cz • Národní soustava povolání (NSP). Dostupné na http://www.nsp.cz • VOSMIK, Miroslav. Inkluze a kariérové poradenství. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. • KOŠŤÁLOVÁ, Helena; CUDLÍNOVÁ Markéta. Praktický průvodce kariérového poradce pro 21. století. Praha: Evropská kontaktní skupina, 2015. • WALSH, W. Bruce; SAVICKAS, Mark L. Handbook of Vocational Psychology. Theory, Research and Practice. New Jersey: Lawrence Earlbaum Associates Inc., 2005. • JEŘÁBEK, Jaroslav; TUPÝ, Jan. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2013. • SULTANA, Ronald G. Learning Career Management Skills in Europe: A Critical Review. Journal of Education and Work. Abingdon on Thames: Routledge Taylor and Francis, 2012. s. 225 – 248. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | - seminární práce - ústní obhajoba zvoleného tématu z kariérového poradenství |