Sylabus
VPPEPDT - Pedagogicko psychologická diagnostika dítěte
2025

Kreditové hodnocení předmětu 10
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Vacek Pavel
Garantující katedra PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: cvičení 12 hod. za semestr
studium celoživotní: přednáška 12 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Obsah předmětu: Pedagogická diagnóza - nedílná součást výchovně vzdělávacího procesu. Druhy pedag. diagnózy (mikrodiagnóza, denní diagnóza, dlouhodobá diagnóza). Diagnostické postupy a metody. Individuální diagnostika žáka. Diagnostika školní třídy (resp. skupiny žáků/vrstevníků). Autodiagnostika učitele: cíle, význam, obsah, způsoby. Metody a postupy autodiagnostiky podle zdroje zpětné informace: učitel sám, kolegové, žáci a video a audio záznamy.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Cílem předmětu je vybavit studenty základními informacemi o pedagogicko psychologické diagnostice a autodiagnostice učitele. Vedle toho bude věnována velká pozornost osvojení si metodicko-praktických diagnostických dovedností.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. blok 4 hodiny
Cílem výuky předmětu je (mimo seznámení studentů se základní terminologií Speciálně pedagogická a pedagogicko-psychologická diagnostika) rozvoj kompetencí (dovedností) prakticky umět diagnostické metody a techniky využívat.
2. blok 4 hodiny
Metody individuální diagnostiky: poradenský a diagnostický rozhovor, úloha dotazníkových šetření, pozorování (tzv. nepravé pozorování), analýza produktů činnosti a dokumentace, uvedení do projektivních technik (asociační metody, nedokončené věty atd.), kvantifikující diagnostika – konstrukce a interpretace didaktických testů.
3. blok 4 hodiny
Metody monitorování a screeningu.
Skupinová diagnostika: školní třída jako sociální skupina, její koheze, patologie školní třídy, diagnostika školní třídy (pozorování, simulace, hraní rolí, analýza skupinové práce, skupinové diskuse, sociometrie, dotazníkové metody atd.).
4. blok 4 hodiny
Propojení teorie s praxí. Praktické ukázky práce c modelových situací při práci se skupinou, problematickým jedincem. Vedení komunikace (diagnostiky)
5. blok 4 hodiny
Diagnostika školní třídy (diagnostické nástroje, profily některých metod). Diagnostický proces a interpretace výsledků pedagogické diagnostiky. Možnosti intervence ve školním a rodinném prostředí.
SORAD – Sociometrická ratingová metoda. Metoda pro vytvoření sociogramu školní třídy.
6. blok 4 hodiny
Diagnostický proces a interpretace výsledků pedagogické diagnostiky
Role učitele ve vedení třídy
Otázky sociálně nežádoucích jevů ve třídě
Vedení třídy formou skupinové práce
Literatura, na níž je předmět vystavěn BRAUN, R., MARKOVÁ, D., NOVÁČKOVÁ, J. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014.
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001.
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha: HaH, 1992.
COGNET, G. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013.
HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINKSÝ, J a kol. Diagnostika. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2002.
HRABAL, V. Jaký jsem učitel? Praha: SPN, l988.
HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN l989.
HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Praha: Karolinum, 2004.
KNOTOVÁ, D. a kol. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014.
LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudemaus, 2001.
Literatura doporučená studentům MAYDLOVÁ, Z. Soustavné sledování a hodnocení žáka. Praha: SPN, 1980.
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
NAJBRTOVÁ, K., ŠÍPEK, J. (Eds.) Projektivní metody v psychologické diagnostice. Praha: Portál, 2017. PAVELKOVÁ, I., HRABAL, V. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.
ŘÍČAN, P., ŽENATÝ, J. k teorii a praxi projektivních metod. Bratislava: Psychodiagnostické metody, 1988.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999.
SPOUSTA, V. Speciálně pedagogická diagnostika etopedická. Brno: PdF MU, 1993.
SVOBODA, M. KREJČÍŘOVÁ, D, VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.
SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999.
ŠNÝDROVÁ, I. Psychodiagnostika. Praha: Grada, 2008.
ŠVANCARA, J. a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, 1974.
VACEK, P. Autodiagnostika učitele. Pedagogická orientace - 96, 1996, č. 18-19, s. 37- 42.
VACEK, P. Pedagogická psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2017.
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu 1) Prokázání základních znalostí pedagogicko psychologické diagnostiky.
2) Zpracování pedagogicko psychologické charakteristiky žáka/dítěte na základě diagnostického rozhovoru.
3) Zpracování diagnostiky vztahů školní třídy pomocí sociometrické metody.
4) Vypracování autodiagnostické profesní reflexe.
5) Prokázání hlubšího seznámení se zvoleným diagnostickým postupem (metodou).