| Kreditové hodnocení předmětu | 8 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Vacek Pavel |
| Garantující katedra | PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 20 hod. za semestr
|
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Vyučovaný předmět je zaměřen na ovládnutí metodiky zpracování nejrůznějších etických, hodnotově postojových, kulturněpolitických otázek prostřednictvím aktivně prožitkových metod. Obsahově je výuka zaměřena na psychologii morálky, aktualizované etické a postojově hodnotová témata ve vazbě na možnost využití v učitelské praxi. Má za úkol přiblížit studentům problematiku morálního vývoje a morální výchovy z osobnostně psychologického hlediska. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Vyučovaný předmět je zaměřen na předání poznatků z oblasti psychologie morálky a mravní výchovy v kontextu výchovně vzdělávacího procesu ve škole. Vedle poznatků jde o ovládnutí metodiky účinného ovlivňování mravní stránky osobnosti žáků v edukačním procesu. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. blok 4 hodiny Vyučovaný předmět je zaměřen na ovládnutí metodiky zpracování nejrůznějších etických, hodnotově postojových, kulturně politických otázek prostřednictvím aktivně prožitkových metod. 2. blok 4 hodiny Psychologie morálky, aktualizovaná etická a postojově hodnotová témata ve vazbě na možnost využití v učitelské praxi, etická dimenze práce učitele a výchovného poradce, etický kodex poradenského pracovníka ve školství a školní strategie pedagogicko-psychologického poradenství. 3. blok 4 hodiny Vymezení etiky práce výchovného poradce. Možná úskalí funkce výchovného poradce. Spolupráce s vedením školy a ostatními členy pedagogického sboru. Vymezení standardních činností výchovného poradce. 4. blok 4 hodiny Poradenské činnosti, metodické a informační činnosti, vedení dokumentace výchovného poradce. Postavení Školní poradenského pracoviště ve v podpoře morální výchovy 5. blok 4 hodiny Vytváření vztahu poradce-klient, techniky naslouchání a vedení rozhovoru, komunikace v průběhu vedení klienta, nonverbální komunikační dovednosti v poradenském procesu. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | BAUMAN, Z., Donskis, L. Tekuté zlo. Praha: Pulchra, 2018. BENDL, S. Školní kázeň - metody a strategie. Praha: ISV, 2001. BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon. České katolické nakladatelství, 1996. ČERMÁK, I. Dva psychologické přístupy k morálce. Československá psychologie, roč. XXXV, 1991, č. 3, s. 233-242. DRBOHLAV, A. Psychologie sériových vrahů. Praha: Grada, 2013. DRBOHLAV, A. Psychologie masových vrahů. Praha: Grada, 2015. FROMM, E. Strach ze svobody. Praha: Naše vojsko, 1993. FROMM, E. Mít nebo být. Praha: Naše vojsko, 1994. FROMM, E. Anatomie lidské destruktivity. Praha: Nakl. Lidové noviny, 1997. GILLIGANOVÁ, C. Jiným hlasem. Praha: Portál, 2001. GOLDING, W. Pán much. Praha: Naše vojsko, 2010. HARE, R. D. Bez svědomí. Praha: Dům harfa, 2015. HARE, R. D., BABIAK, P. Hadi v oblecích aneb Psychopat jde do práce. Praha: Academia, 2014. HASS, A. Morální inteligence. Praha: Columbus, 1999. HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál 1997. KLUSÁK, M. Morální vývoj školáků a předškoláků. Praha: Karolinum, 2014. KLVAŇA, T. Možná přijde i diktátor. Praha: Bourdon, 2017. KOTÁSKOVÁ, J. Socializace a morální vývoj dítěte. Praha: Academia, 1987. |
| Literatura doporučená studentům | KOTÁSKOVÁ, J., VAJDA, I. Test morální zralosti osobnosti. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, 1983. KOUKOLÍK, F. Proč se Dostojevskij mýlil? Praha: Galén, 2008. KOUKOLÍK, F. Mocenská posedlost. Praha: Karolinum, 2010. LAJČIAKOVÁ, P. Psychológia morálky. Brno: Akademické nakladelství CERM, 2008. LORENZ, K. Osm smrtelných hříchů. Praha: Academia, 2001. MILGRAM, S. Poslušnost vůči autoritě. Praha: Portál, 2017. ORWELL, G. 1984. Praha: Československý spisovatel, 2009. ORWELL, G. Farma zvířat. Praha: Argo, 2015. PECK SCOTT, M. Lidé lži. Olomouc: Votobia, 1996. PIAGET, J. The moral judgement of the child. Harmondsworth : Penguin Books, 1977. ROCHE OLIVAR, R. Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1992. SLOVÁČKOVÁ, B. MJT – Metoda měření morální kompetence. Pedagogika, r. 51, č. 2, 2001, s. 197-205. TABERY, E. Opuštěná společnost. Praha: Nakl. Paseka, 2017. VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. VACEK, P. Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál, 2008. VACEK, P. Analýza morálního úsudku dítěte. In SVATOŠ, T., DOLEŽALOVÁ, J. (Eds.) Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Sborník 16. konference ČAPV. Hradec Králové: Gaudemaus UHK, 2008, s. 620-631. CD nosič. VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec králové: Gaudeamus, 2013. VACEK, P. Výchova k dobru a dobro ve výchově. In: VACEK, P., VRABCOVÁ, D., MANĚNOVÁ, M. (Eds.) Výchova k dobru. Hradec Králové: Gaudeamus, 2016, s. 6 – 10. VACEK, P., VACKOVÁ, Z. Příspěvek k analýze morálních úsudků žáků mladšího školního věku. In: Sborník Pedagogický výzkum v ČR. Liberec: PF TUL a ČAPV, 2000, s. 117-122. VACEK, P., ŠINDELKOVÁ, K. Učitel jako morální autorita. In: Globalizovaná súčasnost, jej morálne a osobnostne výzvy v kontexte etickej výchovy. Banská Bystrica: Belianum, 2016, s. 33 – 45. ZIMBARDO, P. Moc a zlo. Břeclav: MORAVIAPRESS, 2005. ZIMBARDO, P. Luciferův efekt. Jak z dobrých lidí stávají lidé zlí. Praha: Academia, 2014. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | 1) Písemné doložení aplikace metody skupinové diskuse s morálním obsahem. 2) Znalost zvoleného tématu s možností jeho využití v pedagogické praxi. 3) Praktická analýza možnosti aplikace výchovy charakteru ve škole. 4) Znalost obsahu jednotlivých témat. 5) Splnění podmínek kriteriálního testu. |