Sylabus
VPPMAMV - Psychologie morálky a morální výchova
2025

Kreditové hodnocení předmětu 8
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Vacek Pavel
Garantující katedra PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 20 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Vyučovaný předmět je zaměřen na ovládnutí metodiky zpracování nejrůznějších etických, hodnotově postojových, kulturněpolitických otázek prostřednictvím aktivně prožitkových metod. Obsahově je výuka zaměřena na psychologii morálky, aktualizované etické a postojově hodnotová témata ve vazbě na možnost využití v učitelské praxi. Má za úkol přiblížit studentům problematiku morálního vývoje a morální výchovy z osobnostně psychologického hlediska.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Vyučovaný předmět je zaměřen na předání poznatků z oblasti psychologie morálky a mravní výchovy v kontextu výchovně vzdělávacího procesu ve škole. Vedle poznatků jde o ovládnutí metodiky účinného ovlivňování mravní stránky osobnosti žáků v edukačním procesu.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. blok 4 hodiny
Vyučovaný předmět je zaměřen na ovládnutí metodiky zpracování nejrůznějších etických, hodnotově postojových, kulturně politických otázek prostřednictvím aktivně prožitkových metod.
2. blok 4 hodiny
Psychologie morálky, aktualizovaná etická a postojově hodnotová témata ve vazbě na možnost využití v učitelské praxi, etická dimenze práce učitele a výchovného poradce, etický kodex poradenského pracovníka ve školství a školní strategie pedagogicko-psychologického poradenství.

3. blok 4 hodiny
Vymezení etiky práce výchovného poradce. Možná úskalí funkce výchovného poradce. Spolupráce s vedením školy a ostatními členy pedagogického sboru. Vymezení standardních činností výchovného poradce.

4. blok 4 hodiny
Poradenské činnosti, metodické a informační činnosti, vedení dokumentace výchovného poradce.
Postavení Školní poradenského pracoviště ve v podpoře morální výchovy

5. blok 4 hodiny
Vytváření vztahu poradce-klient, techniky naslouchání a vedení rozhovoru, komunikace v průběhu vedení klienta, nonverbální komunikační dovednosti v poradenském procesu.
Literatura, na níž je předmět vystavěn BAUMAN, Z., Donskis, L. Tekuté zlo. Praha: Pulchra, 2018.
BENDL, S. Školní kázeň - metody a strategie. Praha: ISV, 2001.
BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon. České katolické nakladatelství, 1996.
ČERMÁK, I. Dva psychologické přístupy k morálce. Československá psychologie, roč. XXXV, 1991, č. 3, s. 233-242.
DRBOHLAV, A. Psychologie sériových vrahů. Praha: Grada, 2013.
DRBOHLAV, A. Psychologie masových vrahů. Praha: Grada, 2015.
FROMM, E. Strach ze svobody. Praha: Naše vojsko, 1993.
FROMM, E. Mít nebo být. Praha: Naše vojsko, 1994.
FROMM, E. Anatomie lidské destruktivity. Praha: Nakl. Lidové noviny, 1997.
GILLIGANOVÁ, C. Jiným hlasem. Praha: Portál, 2001.
GOLDING, W. Pán much. Praha: Naše vojsko, 2010.
HARE, R. D. Bez svědomí. Praha: Dům harfa, 2015.
HARE, R. D., BABIAK, P. Hadi v oblecích aneb Psychopat jde do práce. Praha: Academia, 2014.
HASS, A. Morální inteligence. Praha: Columbus, 1999.
HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál 1997.
KLUSÁK, M. Morální vývoj školáků a předškoláků. Praha: Karolinum, 2014.
KLVAŇA, T. Možná přijde i diktátor. Praha: Bourdon, 2017.
KOTÁSKOVÁ, J. Socializace a morální vývoj dítěte. Praha: Academia, 1987.
Literatura doporučená studentům KOTÁSKOVÁ, J., VAJDA, I. Test morální zralosti osobnosti. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, 1983.
KOUKOLÍK, F. Proč se Dostojevskij mýlil? Praha: Galén, 2008.
KOUKOLÍK, F. Mocenská posedlost. Praha: Karolinum, 2010.
LAJČIAKOVÁ, P. Psychológia morálky. Brno: Akademické nakladelství CERM, 2008.
LORENZ, K. Osm smrtelných hříchů. Praha: Academia, 2001.
MILGRAM, S. Poslušnost vůči autoritě. Praha: Portál, 2017.
ORWELL, G. 1984. Praha: Československý spisovatel, 2009.
ORWELL, G. Farma zvířat. Praha: Argo, 2015.
PECK SCOTT, M. Lidé lži. Olomouc: Votobia, 1996.
PIAGET, J. The moral judgement of the child. Harmondsworth : Penguin Books, 1977.
ROCHE OLIVAR, R. Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1992.
SLOVÁČKOVÁ, B. MJT – Metoda měření morální kompetence. Pedagogika, r. 51, č. 2, 2001, s. 197-205.
TABERY, E. Opuštěná společnost. Praha: Nakl. Paseka, 2017.
VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000.
VACEK, P. Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006.
VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál, 2008.
VACEK, P. Analýza morálního úsudku dítěte. In SVATOŠ, T., DOLEŽALOVÁ, J. (Eds.) Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Sborník 16. konference ČAPV. Hradec Králové: Gaudemaus UHK, 2008, s. 620-631. CD nosič.
VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec králové: Gaudeamus, 2013. VACEK, P. Výchova k dobru a dobro ve výchově. In: VACEK, P., VRABCOVÁ, D., MANĚNOVÁ, M. (Eds.) Výchova k dobru. Hradec Králové: Gaudeamus, 2016, s. 6 – 10.
VACEK, P., VACKOVÁ, Z. Příspěvek k analýze morálních úsudků žáků mladšího školního věku. In: Sborník Pedagogický výzkum v ČR. Liberec: PF TUL a ČAPV, 2000, s. 117-122.
VACEK, P., ŠINDELKOVÁ, K. Učitel jako morální autorita. In: Globalizovaná súčasnost, jej morálne a osobnostne výzvy v kontexte etickej výchovy. Banská Bystrica: Belianum, 2016, s. 33 – 45.
ZIMBARDO, P. Moc a zlo. Břeclav: MORAVIAPRESS, 2005.
ZIMBARDO, P. Luciferův efekt. Jak z dobrých lidí stávají lidé zlí. Praha: Academia, 2014.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu 1) Písemné doložení aplikace metody skupinové diskuse s morálním obsahem.
2) Znalost zvoleného tématu s možností jeho využití v pedagogické praxi.
3) Praktická analýza možnosti aplikace výchovy charakteru ve škole.
4) Znalost obsahu jednotlivých témat.
5) Splnění podmínek kriteriálního testu.