| Kreditové hodnocení předmětu | 10 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Vacek Pavel |
| Garantující katedra | PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: cvičení 8 hod. za semestr
studium celoživotní: přednáška 8 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Obsah předmětu navazuje na teoretičtěji zaměřený předmět Sociálně patologické jevy. Zde je však akcent položen jednak na problematiku prevence (v širším i v užším „školském“ smyslu) a jednak na praktické osvojování si preventivních metod a postupů, které jsou uplatnitelné v pedagogické praxe. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem výuky předmětu je rozvinutí dovedností pedagogů nalézat optimální řešení v prevenci rizikového chování u dětí a mládeže. Akcent je položen jednak na problematiku prevence (v širším i v užším „školském“ smyslu) a jednak na praktické osvojování si preventivních metod a postupů. Vedle diagnostického aspektu při rozpoznávání sociálně patologických jevů, je kladen důraz na nácvik dovedností zjednat nápravu při jejich výskytu ať na individuální, či skupinové úrovni. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. blok 4 hodiny Obsah předmětu navazuje na teoretičtěji zaměřený předmět Sociálně patologické jevy. Zde je však akcent položen jednak na problematiku prevence (v širším i v užším „školském“ smyslu) a jednak na praktické osvojování si preventivních metod a postupů, které jsou uplatnitelné v pedagogické praxi. 2. blok 4 hodiny Praktický nácvik dovedností zjednat nápravu při jejich výskytu, jak na individuální, tak skupinové úrovni. 3. blok 4 hodiny Implementace prevence sociálně patologických jevů Programu poradenského pracoviště na základní a střední škole. Jednotlivé role a pozice členů Programu poradenského pracoviště ve škole. 4. blok 4 hodiny Praktická modulace programu prevence dle platné legislativy. Důraz na Metodiky k prevenci patologických jevů dle MŠM. Zahrnutí prevence školní neúspěšnosti nebo předčasných odchodů ze vzdělávání. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | BÁRTÍK, P., MIOVSKÝ, M. (eds.) Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, 2010. BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV, 2001. BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním. Praha: Triton, 2016. CARR, Nicholas G. Nebezpečná mělčina: jak internet mění náš mozek: analýza stavu lidské psychiky v době digitální. Praha: Dauphin, 2017. ČERNÁ, A. (ed.). Kyberšikana. Praha: Grada, 2013. ECKERTOVÁ, L., DOČEKAL, D. Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer Press, 2013. FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2014. GOLDING, W. Pán much. Praha: Naše vojsko, 2010. HRČKA, M. Sociální deviace. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. JANOŠOVÁ, P. a kol. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. JEDLIČKA, R., KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998. JUKLOVÁ, K., SKORUNKOVÁ, R. Základy psychopatologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. KOVÁŘ, K. Kovy – Ovšem. Praha: BizBooks, 2017 KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. a kol. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudemaus, 2007. KRAUS, B., a kol. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006. Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních č. j. MSMT-21149/2016. MIOVSKÝ, M. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK, 2015. MIOVSKÝ, M. et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Klinika adiktologie 1.LF UK, 2015. |
| Literatura doporučená studentům | MATOUŠEK,O.,KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J. et al. Prevence rizikového chování ve školství. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK , 2015. MIOVSKÝ, M., AUJEZKÁ, A., BUREŠOVÁ, I. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK, 2015. MORAVEC, V. Média v tekutých časech: konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: Academia, 2016. MUHLPACHR, P. Sociální patologie. Brno: MU, 2002. NĚMEC, J. Prevence zneužívání návykových látek. Praha: Poly, 1996. NEŠPOR, K. Vaše děti a návykové látky. Praha: Portál, 2001. NEŠPOR, K. Návykové chování a závislosti. Praha: Portál, 2003. NIELSEN SOBOTKOVÁ, V. a kol. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada, 2014. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. SPITZER, M. Digitální demence: Jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Brno: Host, 2014. SPITZER, M. Kybernemoc: Jak nám digitalizovaný život ničí zdraví. Brno: Host, 2016. ŠEVČÍKOVÁ, A. a kol. Děti a dospívající online. Praha: Grada, 2014. THOMPSON, J., B. Média a modernita: sociální teorie médií. Praha: Karolinum, 2004. VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. VACEK, P., BENEŠOVÁ, D., BLAHYNKOVÁ, N. BŘÍZOVÁ, H. Youtuberství a žáci základní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2018. VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. Brno: MU, 2008. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2002. ZIMBARDO, P., COLOUMBOVÁ, N. D. Odpojený muž. Praha: Grada, 2016. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Požadavky k zápočtu: a) prokázání základních vědomostí z oblasti prevence jednotlivých SPJ b) předložení písemné analýzy vybraného SPJ v konkrétní situaci dané školy c) prokázání schopnosti aplikovat znalosti o prevenci SPJ do preventivních programů (včetně jejich evaluace) d) ovládnutí širšího spektra preventivních metod a postupů |