Sylabus
VPPRSPJ - Prevence sociálně patologických jevů
2025

Kreditové hodnocení předmětu 10
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Vacek Pavel
Garantující katedra PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: cvičení 8 hod. za semestr
studium celoživotní: přednáška 8 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Obsah předmětu navazuje na teoretičtěji zaměřený předmět Sociálně patologické jevy. Zde je však akcent položen jednak na problematiku prevence (v širším i v užším „školském“ smyslu) a jednak na praktické osvojování si preventivních metod a postupů, které jsou uplatnitelné v pedagogické praxe.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Cílem výuky předmětu je rozvinutí dovedností pedagogů nalézat optimální řešení v prevenci rizikového chování u dětí a mládeže. Akcent je položen jednak na problematiku prevence (v širším i v užším „školském“ smyslu) a jednak na praktické osvojování si preventivních metod a postupů. Vedle diagnostického aspektu při rozpoznávání sociálně patologických jevů, je kladen důraz na nácvik dovedností zjednat nápravu při jejich výskytu ať na individuální, či skupinové úrovni.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. blok 4 hodiny
Obsah předmětu navazuje na teoretičtěji zaměřený předmět Sociálně patologické jevy. Zde je však akcent položen jednak na problematiku prevence (v širším i v užším „školském“ smyslu) a jednak na praktické osvojování si preventivních metod a postupů, které jsou uplatnitelné v pedagogické praxi.

2. blok 4 hodiny
Praktický nácvik dovedností zjednat nápravu při jejich výskytu, jak na individuální, tak skupinové úrovni.

3. blok 4 hodiny
Implementace prevence sociálně patologických jevů Programu poradenského pracoviště na základní a střední škole. Jednotlivé role a pozice členů Programu poradenského pracoviště ve škole.

4. blok 4 hodiny
Praktická modulace programu prevence dle platné legislativy. Důraz na Metodiky k prevenci patologických jevů dle MŠM.
Zahrnutí prevence školní neúspěšnosti nebo předčasných odchodů ze vzdělávání.
Literatura, na níž je předmět vystavěn BÁRTÍK, P., MIOVSKÝ, M. (eds.) Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, 2010.
BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV, 2001.
BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním. Praha: Triton, 2016.
CARR, Nicholas G. Nebezpečná mělčina: jak internet mění náš mozek: analýza stavu lidské psychiky v době digitální. Praha: Dauphin, 2017.
ČERNÁ, A. (ed.). Kyberšikana. Praha: Grada, 2013.
ECKERTOVÁ, L., DOČEKAL, D. Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer Press, 2013.
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2014.
GOLDING, W. Pán much. Praha: Naše vojsko, 2010.
HRČKA, M. Sociální deviace. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001.
JANOŠOVÁ, P. a kol. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016.
JEDLIČKA, R., KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998.
JUKLOVÁ, K., SKORUNKOVÁ, R. Základy psychopatologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005.
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011.
KOVÁŘ, K. Kovy – Ovšem. Praha: BizBooks, 2017
KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. a kol. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudemaus, 2007.
KRAUS, B., a kol. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006.
Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních č. j. MSMT-21149/2016.
MIOVSKÝ, M. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK, 2015.
MIOVSKÝ, M. et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Klinika adiktologie 1.LF UK, 2015.
Literatura doporučená studentům MATOUŠEK,O.,KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998.
MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J. et al. Prevence rizikového chování ve školství. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK , 2015.
MIOVSKÝ, M., AUJEZKÁ, A., BUREŠOVÁ, I. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK, 2015.
MORAVEC, V. Média v tekutých časech: konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: Academia, 2016.
MUHLPACHR, P. Sociální patologie. Brno: MU, 2002.
NĚMEC, J. Prevence zneužívání návykových látek. Praha: Poly, 1996.
NEŠPOR, K. Vaše děti a návykové látky. Praha: Portál, 2001.
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislosti. Praha: Portál, 2003.
NIELSEN SOBOTKOVÁ, V. a kol. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada, 2014. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995.
ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010.
SPITZER, M. Digitální demence: Jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Brno: Host, 2014.
SPITZER, M. Kybernemoc: Jak nám digitalizovaný život ničí zdraví. Brno: Host, 2016.
ŠEVČÍKOVÁ, A. a kol. Děti a dospívající online. Praha: Grada, 2014.
THOMPSON, J., B. Média a modernita: sociální teorie médií. Praha: Karolinum, 2004.
VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013.
VACEK, P., BENEŠOVÁ, D., BLAHYNKOVÁ, N. BŘÍZOVÁ, H. Youtuberství a žáci základní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2018.
VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. Brno: MU, 2008.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2002.
ZIMBARDO, P., COLOUMBOVÁ, N. D. Odpojený muž. Praha: Grada, 2016.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Požadavky k zápočtu:
a) prokázání základních vědomostí z oblasti prevence jednotlivých SPJ
b) předložení písemné analýzy vybraného SPJ v konkrétní situaci dané školy
c) prokázání schopnosti aplikovat znalosti o prevenci SPJ do preventivních programů (včetně jejich evaluace)
d) ovládnutí širšího spektra preventivních metod a postupů