| Kreditové hodnocení předmětu | 5 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Simonová Carmen |
| Garantující katedra | PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: cvičení 8 hod. za semestr
studium celoživotní: přednáška 8 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Definice rodiny, historická a kulturní podmíněnost rodiny, její sociálně psychologická charakteristika, funkce rodiny, výchovné strategie rodinách, rodina a vliv socioekonomické úrovně na výchovu, kulturní specifika rodin z jiného kulturního prostředí, specifika rodin dítěte se zdravotním postižením a dítěte dlouhodobě nemocného. Týrané, zanedbávané a zneužívané dítě. Vztahy rodina-žák-škola. Komunikace školy a rodiny. Její principy, formy a specifika. Strategie vedení rozhovoru (různá pojetí rogersovské, behaviorální…). |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Získání teoretických vědomostí z oblasti rodinného života včetně patologie rodiny. Seznámení se základními pojmy, s faktory ovlivňujícími komunikační proces, s pravidly jednání s lidmi. Osvojení si dovedností týkajících se vedení rozhovoru, efektivního a neefektivního chování, komunikace s handicapovanými, základů asertivity a způsobů řešení konfliktů. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. blok 4 hodiny Definice rodiny, historická a kulturní podmíněnost rodiny, její sociálně psychologická charakteristika, funkce rodiny, výchovné strategie rodinách. rodina a vliv socioekonomické úrovně na výchovu, kulturní specifika rodin z jiného kulturního prostředí, specifika rodin dítěte se zdravotním postižením a dítěte dlouhodobě nemocného. 2. blok 4 hodiny Rodina a vliv socioekonomické úrovně na výchovu, kulturní specifika rodin z jiného kulturního prostředí, specifika rodin dítěte se zdravotním postižením a dítěte dlouhodobě nemocného. 3. blok 4 hodiny Týrané, zanedbávané a zneužívané dítě. Vztahy rodina-žák-škola. 4. blok 4 hodiny Komunikace školy a rodiny. Její principy, formy a specifika. Strategie vedení rozhovoru (různá pojetí rogersovské, behaviorální…). Nácvik modelových situací. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | Čapek, R.: Líný učitel. Praha. Raabe 2018. DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. Herman, M.: Najděte si svého marťana. Olomouc. Hanex 2008. HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1998. Stixrud, W.: Dítě na vlastní pohon. Brno. Publishing 2019. SVATOŠ, T., KOTKOVÁ, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000 VYBÍRAL, Z. Lži, polopravdy a pravda. Praha: Portál, 2003. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. |
| Literatura doporučená studentům | Čapek, R.: Líný učitel. Praha. Raabe 2018. DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. Herman, M.: Najděte si svého marťana. Olomouc. Hanex 2008. HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1998. Stixrud, W.: Dítě na vlastní pohon. Brno. Publishing 2019. SVATOŠ, T., KOTKOVÁ, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000 VYBÍRAL, Z. Lži, polopravdy a pravda. Praha: Portál, 2003. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.VYBÍRAL, Z. Lži, polopravdy a pravda. Praha: Portál, 2003. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Podmínka udělení zápočtu - aktivní účast na seminářích - vypracování seminární práce dle zadání (prezentace práce) |