Sylabus
VPRVKSR - Rodinná výchova a komunikace školy s rodinou
2025

Kreditové hodnocení předmětu 5
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Simonová Carmen
Garantující katedra PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: cvičení 8 hod. za semestr
studium celoživotní: přednáška 8 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Definice rodiny, historická a kulturní podmíněnost rodiny, její sociálně psychologická charakteristika, funkce rodiny, výchovné strategie rodinách, rodina a vliv socioekonomické úrovně na výchovu, kulturní specifika rodin z jiného kulturního prostředí, specifika rodin dítěte se zdravotním postižením a dítěte dlouhodobě nemocného. Týrané, zanedbávané a zneužívané dítě. Vztahy rodina-žák-škola. Komunikace školy a rodiny. Její principy, formy a specifika. Strategie vedení rozhovoru (různá pojetí rogersovské, behaviorální…).

Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Získání teoretických vědomostí z oblasti rodinného života včetně patologie rodiny. Seznámení se základními pojmy, s faktory ovlivňujícími komunikační proces, s pravidly jednání s lidmi. Osvojení si dovedností týkajících se vedení rozhovoru, efektivního a neefektivního chování, komunikace s handicapovanými, základů asertivity a způsobů řešení konfliktů.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. blok 4 hodiny
Definice rodiny, historická a kulturní podmíněnost rodiny, její sociálně psychologická charakteristika, funkce rodiny, výchovné strategie rodinách. rodina a vliv socioekonomické úrovně na výchovu, kulturní specifika rodin z jiného kulturního prostředí, specifika rodin dítěte se zdravotním postižením a dítěte dlouhodobě nemocného.
2. blok 4 hodiny
Rodina a vliv socioekonomické úrovně na výchovu, kulturní specifika rodin z jiného kulturního prostředí, specifika rodin dítěte se zdravotním postižením a dítěte dlouhodobě nemocného.
3. blok 4 hodiny
Týrané, zanedbávané a zneužívané dítě. Vztahy rodina-žák-škola.
4. blok 4 hodiny
Komunikace školy a rodiny. Její principy, formy a specifika. Strategie vedení rozhovoru (různá pojetí rogersovské, behaviorální…).
Nácvik modelových situací.
Literatura, na níž je předmět vystavěn Čapek, R.: Líný učitel. Praha. Raabe 2018.
DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001.
Herman, M.: Najděte si svého marťana. Olomouc. Hanex 2008.
HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000.
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda,
1998.
Stixrud, W.: Dítě na vlastní pohon. Brno. Publishing 2019.
SVATOŠ, T., KOTKOVÁ, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000
VYBÍRAL, Z. Lži, polopravdy a pravda. Praha: Portál, 2003.
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.
Literatura doporučená studentům Čapek, R.: Líný učitel. Praha. Raabe 2018.
DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001.
Herman, M.: Najděte si svého marťana. Olomouc. Hanex 2008.
HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000.
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda,
1998.
Stixrud, W.: Dítě na vlastní pohon. Brno. Publishing 2019.
SVATOŠ, T., KOTKOVÁ, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000
VYBÍRAL, Z. Lži, polopravdy a pravda. Praha: Portál, 2003.
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.VYBÍRAL, Z. Lži, polopravdy a pravda. Praha: Portál, 2003.
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Podmínka udělení zápočtu
- aktivní účast na seminářích
- vypracování seminární práce dle zadání (prezentace práce)