Sylabus
VPSKTRK - Školní a třídní klima
2025

Kreditové hodnocení předmětu 5
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Vacek Pavel
Garantující katedra PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: cvičení 9 hod. za semestr
studium celoživotní: přednáška 9 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Téma přednášek pojednává přehledně o současném stavu zpracování oblasti vytváření, působení a změny klimatu školní třídy a školy. Práce se školní třídou, školní třída jako sociální skupina a vztahová síť, koheze třídy, základní patologie školní třídy. Pozice a role dítěte ve školní třídě, role učitele ve vedení třídy. Otázky sociálně nežádoucích jevů ve třídě, vedení třídy formou skupinové práce.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Téma přednášek pojednává přehledně o současném stavu zpracování oblasti vytváření, působení a změny klimatu školní třídy a školy. Student se seznámí s teoretickými východisky a s řadou výsledků empirických výzkumů v dané oblasti, ve kterých byly využity zahraniční metody a specifikovány na naše podmínky. Tyto představené pomůcky mohou velmi rychle a efektivně pomoci učiteli při diagnostice i plánování případných změn klimatu tříd, ve kterých učí.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. blok 4 hodiny
Práce se školní třídou, školní třída jako sociální skupina a vztahová síť, školní třída jako sociální skupina, koheze třídy, základní patologie školní třídy.
Znaky sociální skupiny:
a) Vzájemné vztahy
b) Hierarchie, postavení a status členů
c) Dynamika dění
d) Způsoby řešení vnitřních konfliktů
e) Způsoby řešení vnějšího zatížení

2. blok 4 hodiny
Pozice a role dítěte ve školní třídě, role učitele ve vedení třídy. Otázky sociálně nežádoucích jevů ve třídě, vedení třídy formou skupinové práce.
Plánování diagnostického postupu
3. blok 4 hodiny
SORAD – Sociometrická ratingová metoda. Metoda pro vytvoření sociogramu školní třídy
Praktická ukázka práce s metodou.
Zpracování a výstupy – SORAD
4. blok 6 hodin
Chceme školy, kde se všichni cítí dobře. Každé dítě by mělo být vnímáno a přijímáno.
Jak na pozitivní přístup k učení i k životu.
Materiály Partnerství 2030+

Literatura, na níž je předmět vystavěn Bláha, K., Šebek, M.: Já-tvůj učitel, ty-můj žák. Praha, SPN 1988.
Čapek, R.: Třídní klima a školní klima. Praha, Grada 2010.
Čapek, R.: Líný učitel: cesta pedagogického hrdiny. Praha. Raabe 2018.
Helus, Z.: Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha, SPN 1973.
Helus, Z.: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha, SPN 1982.
Lašek, J.: Učitel a sociální klima výuky. In: Mohapl, P.(Red.) Sborník XV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1990.
Lašek, J.: Možnosti měření klimatu třídy. Kraus, B.(Ed) Sborník Pedagogické fakulty HK, Pedagogika-Psychologie, H. Králové, 1992, s.15-25.
Lašek, J., Mareš, J.: Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická revue, 43, 1991, č. 6, s. 401-410.
Macek, P.: Obsah ideálu sebe a adolescentů. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 22, 1988, č. 6, s. 485-497.
Mareš, J.: Učitelovo pojetí výuky. In: Mohapl, P. (Ed): Sborník XIV.
Mareš, J.: Studentské posuzování vysokoškolské výuky. Voj. akademie Brno, 1990.
Mareš, J., Křivohlavý, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 1990.
Mareš, J., Lašek, J.: Známe sociální klima ve výuce? V + V revue, 2, 1992, č. 4, s. 25-35.
Švec, V.: Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha. ASPI 2005.
Literatura doporučená studentům Bláha, K., Šebek, M.: Já-tvůj učitel, ty-můj žák. Praha, SPN 1988.
Helus, Z.: Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha, SPN 1973.
Helus, Z.: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha, SPN 1982.
Hrabal, V. Man, F.,Pavelková, I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN 1984.
Lašek, J.: Učitel a sociální klima výuky. In: Mohapl, P.(Red.) Sborník XV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1990.
Lašek, J.: Možnosti měření klimatu třídy. Kraus, B.(Ed) Sborník Pedagogické fakulty HK, Pedagogika-Psychologie, H. Králové, 1992, s.15-25.
Lašek, J., Mareš, J.: Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická revue, 43, 1991, č. 6, s. 401-410.
Macek, P.: Obsah ideálu sebe a adolescentů. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 22, 1988, č. 6, s. 485-497.
Mareš, J.: Učitelovo pojetí výuky. In: Mohapl, P. (Ed): Sborník XIV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1988. 65.
Mareš, J.: Studentské posuzování vysokoškolské výuky. Voj. akademie Brno, 1990.
Mareš, J., Křivohlavý, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 1990.
Mareš, J., Lašek, J.: Sociální klima školní třídy. In Mohapl, P. (Red) Sborník XIV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1988, s. 158-161.
Mareš, J., Lašek, J.: Známe sociální klima ve výuce? V + V revue, 2, 1992, č. 4, s. 25-35.
Švec, V.: Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha. ASPI 2005.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu 75% ní účast
ovládání přednesené a nastudované látky; součástí zápočtu je písemný test