| Kreditové hodnocení předmětu | 5 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Vacek Pavel |
| Garantující katedra | PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: cvičení 9 hod. za semestr
studium celoživotní: přednáška 9 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Téma přednášek pojednává přehledně o současném stavu zpracování oblasti vytváření, působení a změny klimatu školní třídy a školy. Práce se školní třídou, školní třída jako sociální skupina a vztahová síť, koheze třídy, základní patologie školní třídy. Pozice a role dítěte ve školní třídě, role učitele ve vedení třídy. Otázky sociálně nežádoucích jevů ve třídě, vedení třídy formou skupinové práce. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Téma přednášek pojednává přehledně o současném stavu zpracování oblasti vytváření, působení a změny klimatu školní třídy a školy. Student se seznámí s teoretickými východisky a s řadou výsledků empirických výzkumů v dané oblasti, ve kterých byly využity zahraniční metody a specifikovány na naše podmínky. Tyto představené pomůcky mohou velmi rychle a efektivně pomoci učiteli při diagnostice i plánování případných změn klimatu tříd, ve kterých učí. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. blok 4 hodiny Práce se školní třídou, školní třída jako sociální skupina a vztahová síť, školní třída jako sociální skupina, koheze třídy, základní patologie školní třídy. Znaky sociální skupiny: a) Vzájemné vztahy b) Hierarchie, postavení a status členů c) Dynamika dění d) Způsoby řešení vnitřních konfliktů e) Způsoby řešení vnějšího zatížení 2. blok 4 hodiny Pozice a role dítěte ve školní třídě, role učitele ve vedení třídy. Otázky sociálně nežádoucích jevů ve třídě, vedení třídy formou skupinové práce. Plánování diagnostického postupu 3. blok 4 hodiny SORAD – Sociometrická ratingová metoda. Metoda pro vytvoření sociogramu školní třídy Praktická ukázka práce s metodou. Zpracování a výstupy – SORAD 4. blok 6 hodin Chceme školy, kde se všichni cítí dobře. Každé dítě by mělo být vnímáno a přijímáno. Jak na pozitivní přístup k učení i k životu. Materiály Partnerství 2030+ |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | Bláha, K., Šebek, M.: Já-tvůj učitel, ty-můj žák. Praha, SPN 1988. Čapek, R.: Třídní klima a školní klima. Praha, Grada 2010. Čapek, R.: Líný učitel: cesta pedagogického hrdiny. Praha. Raabe 2018. Helus, Z.: Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha, SPN 1973. Helus, Z.: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha, SPN 1982. Lašek, J.: Učitel a sociální klima výuky. In: Mohapl, P.(Red.) Sborník XV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1990. Lašek, J.: Možnosti měření klimatu třídy. Kraus, B.(Ed) Sborník Pedagogické fakulty HK, Pedagogika-Psychologie, H. Králové, 1992, s.15-25. Lašek, J., Mareš, J.: Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická revue, 43, 1991, č. 6, s. 401-410. Macek, P.: Obsah ideálu sebe a adolescentů. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 22, 1988, č. 6, s. 485-497. Mareš, J.: Učitelovo pojetí výuky. In: Mohapl, P. (Ed): Sborník XIV. Mareš, J.: Studentské posuzování vysokoškolské výuky. Voj. akademie Brno, 1990. Mareš, J., Křivohlavý, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 1990. Mareš, J., Lašek, J.: Známe sociální klima ve výuce? V + V revue, 2, 1992, č. 4, s. 25-35. Švec, V.: Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha. ASPI 2005. |
| Literatura doporučená studentům | Bláha, K., Šebek, M.: Já-tvůj učitel, ty-můj žák. Praha, SPN 1988. Helus, Z.: Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha, SPN 1973. Helus, Z.: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha, SPN 1982. Hrabal, V. Man, F.,Pavelková, I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN 1984. Lašek, J.: Učitel a sociální klima výuky. In: Mohapl, P.(Red.) Sborník XV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1990. Lašek, J.: Možnosti měření klimatu třídy. Kraus, B.(Ed) Sborník Pedagogické fakulty HK, Pedagogika-Psychologie, H. Králové, 1992, s.15-25. Lašek, J., Mareš, J.: Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická revue, 43, 1991, č. 6, s. 401-410. Macek, P.: Obsah ideálu sebe a adolescentů. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 22, 1988, č. 6, s. 485-497. Mareš, J.: Učitelovo pojetí výuky. In: Mohapl, P. (Ed): Sborník XIV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1988. 65. Mareš, J.: Studentské posuzování vysokoškolské výuky. Voj. akademie Brno, 1990. Mareš, J., Křivohlavý, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 1990. Mareš, J., Lašek, J.: Sociální klima školní třídy. In Mohapl, P. (Red) Sborník XIV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1988, s. 158-161. Mareš, J., Lašek, J.: Známe sociální klima ve výuce? V + V revue, 2, 1992, č. 4, s. 25-35. Švec, V.: Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha. ASPI 2005. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | 75% ní účast ovládání přednesené a nastudované látky; součástí zápočtu je písemný test |