Sylabus
VPSOPAJ - Sociálně patologické jevy
2025

Kreditové hodnocení předmětu 12
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Bělík Václav
Garantující katedra PP - Katedra pedagogiky a psychologie
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: cvičení 10 hod. za semestr
studium celoživotní: přednáška 10 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Výuka předmětu je zaměřena nejen na podrobnou sociologicko-psychologickou a pedagogickou deskripci sociálně patologických jevů dětí a mládeže, ale i na zkoumání příčin výskytu těchto jevů (širší společenský kontext). Aktuální stav současné české společnosti v dané oblasti je komparován s obdobím minulým i konfrontován se situací v zahraničí. Nejsou opomenuty ani nově či výrazněji se vyskytující druhy sociálně patologických jevů jako např. gamblerství, počítačová „závislost“, rasismus, „zlatá mládež“ atd.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Výuka předmětu je zaměřena nejen na podrobnou sociologicko-psychologickou a pedagogickou deskripci sociálně patologických jevů dětí a mládeže, ale i na zkoumání příčin výskytu těchto jevů (širší společenský kontext). Aktuální stav současné české společnosti v dané oblasti je komparován s obdobím minulým i konfrontován se situací v zahraničí. Nejsou opomenuty ani nově či výrazněji se vyskytující druhy sociálně patologických jevů jako např. gamblerství, počítačová „závislost“, rasismus, „zlatá mládež“ atd.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. blok 4 hodiny
Výuka předmětu je zaměřena nejen na podrobnou sociologicko-psychologickou a pedagogickou deskripci sociálně patologických jevů dětí a mládeže, ale i na zkoumání příčin výskytu těchto jevů (širší společenský kontext). Aktuální stav současné české společnosti v dané oblasti je komparován s obdobím minulým i konfrontován se situací v zahraničí.

2.blok 4 hodiny
V návaznosti na první výukový blok předmětu budou speciálně rozebírány na základě výzkumných dat projevy rizikového chování mládeže se zvyšujícím výskytem, u kterých je zřejmá provázanost na obecnější společenské jevy (nárůst sebepoškozování a psychických problémů současné mladé generace).

3. blok 4 hodiny
Metodická doporučení MŠMT k postupu řešení patologických jevů ve školách. Konkrétní práce s metodikou – praktické ukázky.
Diagnostika školní třídy (diagnostické nástroje, profily některých metod)
Otázky sociálně nežádoucích jevů ve třídě

4. blok 4 hodiny
Alkoholová i nealkoholová toxikomanie, šikana, záškoláctví atd. Nejsou opomenuty ani nově či výrazněji se vyskytující druhy sociálně patologických jevů jako např. gamblerství, počítačová „závislost“, rasismus, „zlatá mládež“ atd.

5. blok 4 hodiny
Metodické doporučení MŠMT k jednotnému postupu neomluvené absence a záškoláctví, přílohy k této metodice, spolupráce s OSPOD, Policií ČR
Praktické ukázky formulářů a postup při řešení této problematiky.
Literatura, na níž je předmět vystavěn Kapr, J., Vodáková,A. ad. Sociální deviace, sociologie nemocí a medicíny. Praha: SLON, 1994.
Jedlička, R.,Koťa,J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998.
Ondrejkovič, P. Sociální patologie. Bratislava : PF UK, 1998
Kraus, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové, Gaudeamus, 1999
Muhlpachr, P. Sociální patologie. Brno, PF MU, 2001
BĚLÍK, V., HOFERKOVÁ, S., KRAUS, B. a kol. Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017
BĚLÍK, V., HOFERKOVÁ, S. Prevence rizikového chování žáků z pohledu pedagogů. Hradec Králové: Gaudeamus, 2018
SVOBODA HOFERKOVÁ, S., BĚLÍK, V. Rodina v prevenci rizikového chování žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2019
Literatura doporučená studentům Kapr, J., Vodáková,A. ad. Sociální deviace, sociologie nemocí a medicíny. Praha: SLON, 1994.
Jedlička, R.,Koťa,J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998.
Ondrejkovič, P. Sociální patologie. Bratislava : PF UK, 1998
Kraus, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové, Gaudeamus, 1999
Muhlpachr, P. Sociální patologie. Brno, PF MU, 2001
BĚLÍK, V., HOFERKOVÁ, S., KRAUS, B. a kol. Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017
BĚLÍK, V., HOFERKOVÁ, S. Prevence rizikového chování žáků z pohledu pedagogů. Hradec Králové: Gaudeamus, 2018
SVOBODA HOFERKOVÁ, S., BĚLÍK, V. Rodina v prevenci rizikového chování žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2019
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Ústní zkouška na základě předložené prostudované literatury