Kreditové hodnocení předmětu | 12 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Bělík Václav |
Garantující katedra | PP - Katedra pedagogiky a psychologie |
Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: cvičení 10 hod. za semestr
studium celoživotní: přednáška 10 hod. za semestr |
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Výuka předmětu je zaměřena nejen na podrobnou sociologicko-psychologickou a pedagogickou deskripci sociálně patologických jevů dětí a mládeže, ale i na zkoumání příčin výskytu těchto jevů (širší společenský kontext). Aktuální stav současné české společnosti v dané oblasti je komparován s obdobím minulým i konfrontován se situací v zahraničí. Nejsou opomenuty ani nově či výrazněji se vyskytující druhy sociálně patologických jevů jako např. gamblerství, počítačová „závislost“, rasismus, „zlatá mládež“ atd. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Výuka předmětu je zaměřena nejen na podrobnou sociologicko-psychologickou a pedagogickou deskripci sociálně patologických jevů dětí a mládeže, ale i na zkoumání příčin výskytu těchto jevů (širší společenský kontext). Aktuální stav současné české společnosti v dané oblasti je komparován s obdobím minulým i konfrontován se situací v zahraničí. Nejsou opomenuty ani nově či výrazněji se vyskytující druhy sociálně patologických jevů jako např. gamblerství, počítačová „závislost“, rasismus, „zlatá mládež“ atd. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. blok 4 hodiny Výuka předmětu je zaměřena nejen na podrobnou sociologicko-psychologickou a pedagogickou deskripci sociálně patologických jevů dětí a mládeže, ale i na zkoumání příčin výskytu těchto jevů (širší společenský kontext). Aktuální stav současné české společnosti v dané oblasti je komparován s obdobím minulým i konfrontován se situací v zahraničí. 2.blok 4 hodiny V návaznosti na první výukový blok předmětu budou speciálně rozebírány na základě výzkumných dat projevy rizikového chování mládeže se zvyšujícím výskytem, u kterých je zřejmá provázanost na obecnější společenské jevy (nárůst sebepoškozování a psychických problémů současné mladé generace). 3. blok 4 hodiny Metodická doporučení MŠMT k postupu řešení patologických jevů ve školách. Konkrétní práce s metodikou – praktické ukázky. Diagnostika školní třídy (diagnostické nástroje, profily některých metod) Otázky sociálně nežádoucích jevů ve třídě 4. blok 4 hodiny Alkoholová i nealkoholová toxikomanie, šikana, záškoláctví atd. Nejsou opomenuty ani nově či výrazněji se vyskytující druhy sociálně patologických jevů jako např. gamblerství, počítačová „závislost“, rasismus, „zlatá mládež“ atd. 5. blok 4 hodiny Metodické doporučení MŠMT k jednotnému postupu neomluvené absence a záškoláctví, přílohy k této metodice, spolupráce s OSPOD, Policií ČR Praktické ukázky formulářů a postup při řešení této problematiky. |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Kapr, J., Vodáková,A. ad. Sociální deviace, sociologie nemocí a medicíny. Praha: SLON, 1994. Jedlička, R.,Koťa,J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998. Ondrejkovič, P. Sociální patologie. Bratislava : PF UK, 1998 Kraus, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové, Gaudeamus, 1999 Muhlpachr, P. Sociální patologie. Brno, PF MU, 2001 BĚLÍK, V., HOFERKOVÁ, S., KRAUS, B. a kol. Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017 BĚLÍK, V., HOFERKOVÁ, S. Prevence rizikového chování žáků z pohledu pedagogů. Hradec Králové: Gaudeamus, 2018 SVOBODA HOFERKOVÁ, S., BĚLÍK, V. Rodina v prevenci rizikového chování žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2019 |
Literatura doporučená studentům | Kapr, J., Vodáková,A. ad. Sociální deviace, sociologie nemocí a medicíny. Praha: SLON, 1994. Jedlička, R.,Koťa,J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998. Ondrejkovič, P. Sociální patologie. Bratislava : PF UK, 1998 Kraus, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové, Gaudeamus, 1999 Muhlpachr, P. Sociální patologie. Brno, PF MU, 2001 BĚLÍK, V., HOFERKOVÁ, S., KRAUS, B. a kol. Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017 BĚLÍK, V., HOFERKOVÁ, S. Prevence rizikového chování žáků z pohledu pedagogů. Hradec Králové: Gaudeamus, 2018 SVOBODA HOFERKOVÁ, S., BĚLÍK, V. Rodina v prevenci rizikového chování žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2019 |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Ústní zkouška na základě předložené prostudované literatury |