Sylabus
VPVYPOR1 - Výchovné poradenství 1
2025

Kreditové hodnocení předmětu 12
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Třískalová Libuše
Garantující katedra PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: cvičení 12 hod. za semestr
studium celoživotní: přednáška 12 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět poskytne základní informace o funkci, obsahu a formách výchovného poradenství jako systému. Jsou rozebírány právní, pedagogické, sociologické a psychologické aspekty práce výchovného poradce (metodika školní prevence). Na modelových situacích a zkušenostech z praxe jsou demonstrovány úskalí činnosti výchovného poradce a rozvíjeny poradenské dovednosti.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Cílem je získat ucelený přehled o problematice výchovného poradenství, osobnost výchovného poradce, náplň práce výchovného poradce, orientace v legislativě.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. blok 4 hodiny
Předmět poskytne základní informace o funkci, obsahu a formách výchovného poradenství jako systému.
Obsahové zaměření: Vznik a vývoj poradenství ve školství v ČR a ve světě. Výchovné poradenství v kontextu školských poradenských služeb a jeho vliv na systém práce ve škole. Tvorba programu práce výchovného poradce v podmínkách školy, zohlednění specifik a potřeb (ve znění pozdějších předpisů) školy (techniky tvorby programu). Program poradenských služeb ve škole (Vyhláška 197/2016, §7/3, ve znění pozdějších předpisů). Vymezení etiky práce výchovného poradce, etický kodex poradenského pracovníka ve školství.
2. blok 4 hodiny
Vymezení standardních činností výchovného poradce. Pozice výchovného poradce ve Školním poradenském pracovišti. Poradenská, metodická a informační činnost, dokumentace výchovného poradce (podrobněji rozepsáno výše v bodu 4 – Osobnost výchovného poradce). Poradenské teorie a poradenský proces s důrazem na poslední teoretické koncepty s důrazem na kognitivně-behaviorální koncepce. Práce s minimálními výstupy ŠVP pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
3. blok 4 hodiny
Ambivalentnost role učitele-výchovného poradce, možná úskalí funkce výchovného poradce, spolupráce s vedením školy a ostatními členy výchovného procesu.
Integrace poradenských služeb poskytovaných školou se službami specializovaných poradenských zařízení, zejména pedagogicko-psychologických poraden, speciálně pedagogických center, IPS úřadů práce
Činnost poradenských asociací (APPŠ, APSPC, AŠP, APSVP, AVP). Kariérové poradenství
a poradenská pomoc při rozhodování o volbě vzdělávací a profesní dráhy. Korekce rozhodovacího procesu ve vazbě na žákovy specifické vzdělávací potřeby.
4. blok 4 hodiny
Kariérové poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Distribuce volby, její rozmanitost a unifikace.
Volba vhodné školy zejména s ohledem na zvolení speciální či běžné školy
Volba povolání vzhledem k druhu a stupni postižení a osobnostním zvláštnostem žáka podmíněných postižením, vzhledem k předchozímu vzdělávání a s ohledem na možnosti
a ochotu spolupráce rodiny
5. blok 4 hodiny
Možnosti podpory žáka, rodiny školy ze strany spolupracujících organizací (SPC, PPP, ÚP, lékaři, orgány sociálně právní ochrany dětí…)
Vzdělávací nabídka škol a oborů pro žáky se zdravotním postižením
Specifika postavení zdravotně postižených na trhu práce
Využití informačních technologií a multimediálních didaktických pomůcek v práci
se zdravotně postiženými klienty
6. blok 4 hodiny
Evropský a český trh práce, zaměstnanost a zaměstnatelnost
Informační, metodická a konzultační činnost
Práce s rodinou žáka v procesu volby vzdělávání a povolání
Diagnostické metody a intervence v oblasti volby vzdělávání a profese
Mimoškolní zdroje volby povolání
Kontinuita v poskytování poradenských služeb v průběhu školní docházky a následně
po vstupu na trh práce.
Literatura, na níž je předmět vystavěn BROŽEK, J., HOSKOVEC, J. Počátky poradenství pro volbu povolání v Československu. Pedagogika, 1991, roč. 35, č. 1, s. 82-85.
Praha: Česká školní inspekce, [cit. 2003-12-11]. Dostupný z: http://www.csicr.cz/vz99_00/vyrzpr.htm>
FREIBERGOVÁ, Z. Poradenství na vysokých školách. 1. vyd. Praha: TERCIE, 2002. 162 s.
HOŘÁNKOVÁ, V. A KOL. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. 131 s.
HOŘÁNKOVÁ, V. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: AZ servis, 1996. 131 s.
MALOTÍNOVÁ, M. Sylabus přednášek: Vývoj poradenství a jeho význam pro současnou praxi. Praha: 1994. nestr.
MALOTÍNOVÁ, M. Historie poradenství. Výchovné poradenství. 1998. roč. 15, č. 2,
MALOTÍNOVÁ, M. Několik poznámek k vývoji poradenství po volbu povolání v Československu. Výchovné poradenství. 1998. roč. 15, č. 5, s. 32 – 35
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Metodický list k poskytování poradenských služeb na školách a školských zařízeních. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 1998. 7 s.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Metodický pokyn k zařazování vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání do vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2001. 5 s.
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha: Academia, 1995. 340 s.
Národní informační středisko pro poradenství [online]. Praha: Národní vzdělávací fond [cit. 2004-01-17]. Dostupný z:< (http://www.nvf.cz/euroguidance) >
OPOČENSKÝ, J. Poradenství pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: Desk Top Publishing FF UK, 1996. 94 s.
OUDOVÁ, D. Sylabus z vybraných témat psychologie osobnosti. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. 75 s.
STRÁDAL, J. Volba povolání. 1. vyd. Příbram: Tiskařské závody 66, 1992. 358 s.
Literatura doporučená studentům BROŽEK, J., HOSKOVEC, J. Počátky poradenství pro volbu povolání v Československu. Pedagogika, 1991, roč. 35, č. 1, s. 82-85.
Praha: Česká školní inspekce, [cit. 2003-12-11]. Dostupný z: http://www.csicr.cz/vz99_00/vyrzpr.htm>
FREIBERGOVÁ, Z. Poradenství na vysokých školách. 1. vyd. Praha: TERCIE, 2002. 162 s.
HOŘÁNKOVÁ, V. A KOL. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. 131 s.
HOŘÁNKOVÁ, V. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: AZ servis, 1996. 131 s.
MALOTÍNOVÁ, M. Sylabus přednášek: Vývoj poradenství a jeho význam pro současnou praxi. Praha: 1994. nestr.
MALOTÍNOVÁ, M. Historie poradenství. Výchovné poradenství. 1998. roč. 15, č. 2,
MALOTÍNOVÁ, M. Několik poznámek k vývoji poradenství po volbu povolání v Československu. Výchovné poradenství. 1998. roč. 15, č. 5, s. 32 – 35
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Metodický list k poskytování poradenských služeb na školách a školských zařízeních. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 1998. 7 s.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Metodický pokyn k zařazování vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání do vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2001. 5 s.
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha: Academia, 1995. 340 s.
Národní informační středisko pro poradenství [online]. Praha: Národní vzdělávací fond [cit. 2004-01-17]. Dostupný z:< (http://www.nvf.cz/euroguidance) >
OPOČENSKÝ, J. Poradenství pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: Desk Top Publishing FF UK, 1996. 94 s.
OUDOVÁ, D. Sylabus z vybraných témat psychologie osobnosti. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. 75 s.
STRÁDAL, J. Volba povolání. 1. vyd. Příbram: Tiskařské závody 66, 1992. 358 s.
Vyhláška Ministerstva školství pro mládež a tělovýchovu ČSR č.130/1980 Sb. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo pro mládež a tělovýchovu ČSR, 1982. částka 14 ze dne 30. 06. 1982.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Odevzdání seminární práce a ústní pohovor nad vybranou problematikou z výchovného poradenství.