| Kreditové hodnocení předmětu | 12 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Třískalová Libuše |
| Garantující katedra | PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: cvičení 12 hod. za semestr
studium celoživotní: přednáška 12 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Předmět poskytne základní informace o funkci, obsahu a formách výchovného poradenství jako systému. Jsou rozebírány právní, pedagogické, sociologické a psychologické aspekty práce výchovného poradce (metodika školní prevence). Na modelových situacích a zkušenostech z praxe jsou demonstrovány úskalí činnosti výchovného poradce a rozvíjeny poradenské dovednosti. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem je získat ucelený přehled o problematice výchovného poradenství, osobnost výchovného poradce, náplň práce výchovného poradce, orientace v legislativě. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. blok 4 hodiny Předmět poskytne základní informace o funkci, obsahu a formách výchovného poradenství jako systému. Obsahové zaměření: Vznik a vývoj poradenství ve školství v ČR a ve světě. Výchovné poradenství v kontextu školských poradenských služeb a jeho vliv na systém práce ve škole. Tvorba programu práce výchovného poradce v podmínkách školy, zohlednění specifik a potřeb (ve znění pozdějších předpisů) školy (techniky tvorby programu). Program poradenských služeb ve škole (Vyhláška 197/2016, §7/3, ve znění pozdějších předpisů). Vymezení etiky práce výchovného poradce, etický kodex poradenského pracovníka ve školství. 2. blok 4 hodiny Vymezení standardních činností výchovného poradce. Pozice výchovného poradce ve Školním poradenském pracovišti. Poradenská, metodická a informační činnost, dokumentace výchovného poradce (podrobněji rozepsáno výše v bodu 4 – Osobnost výchovného poradce). Poradenské teorie a poradenský proces s důrazem na poslední teoretické koncepty s důrazem na kognitivně-behaviorální koncepce. Práce s minimálními výstupy ŠVP pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 3. blok 4 hodiny Ambivalentnost role učitele-výchovného poradce, možná úskalí funkce výchovného poradce, spolupráce s vedením školy a ostatními členy výchovného procesu. Integrace poradenských služeb poskytovaných školou se službami specializovaných poradenských zařízení, zejména pedagogicko-psychologických poraden, speciálně pedagogických center, IPS úřadů práce Činnost poradenských asociací (APPŠ, APSPC, AŠP, APSVP, AVP). Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o volbě vzdělávací a profesní dráhy. Korekce rozhodovacího procesu ve vazbě na žákovy specifické vzdělávací potřeby. 4. blok 4 hodiny Kariérové poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Distribuce volby, její rozmanitost a unifikace. Volba vhodné školy zejména s ohledem na zvolení speciální či běžné školy Volba povolání vzhledem k druhu a stupni postižení a osobnostním zvláštnostem žáka podmíněných postižením, vzhledem k předchozímu vzdělávání a s ohledem na možnosti a ochotu spolupráce rodiny 5. blok 4 hodiny Možnosti podpory žáka, rodiny školy ze strany spolupracujících organizací (SPC, PPP, ÚP, lékaři, orgány sociálně právní ochrany dětí…) Vzdělávací nabídka škol a oborů pro žáky se zdravotním postižením Specifika postavení zdravotně postižených na trhu práce Využití informačních technologií a multimediálních didaktických pomůcek v práci se zdravotně postiženými klienty 6. blok 4 hodiny Evropský a český trh práce, zaměstnanost a zaměstnatelnost Informační, metodická a konzultační činnost Práce s rodinou žáka v procesu volby vzdělávání a povolání Diagnostické metody a intervence v oblasti volby vzdělávání a profese Mimoškolní zdroje volby povolání Kontinuita v poskytování poradenských služeb v průběhu školní docházky a následně po vstupu na trh práce. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | BROŽEK, J., HOSKOVEC, J. Počátky poradenství pro volbu povolání v Československu. Pedagogika, 1991, roč. 35, č. 1, s. 82-85. Praha: Česká školní inspekce, [cit. 2003-12-11]. Dostupný z: http://www.csicr.cz/vz99_00/vyrzpr.htm> FREIBERGOVÁ, Z. Poradenství na vysokých školách. 1. vyd. Praha: TERCIE, 2002. 162 s. HOŘÁNKOVÁ, V. A KOL. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. 131 s. HOŘÁNKOVÁ, V. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: AZ servis, 1996. 131 s. MALOTÍNOVÁ, M. Sylabus přednášek: Vývoj poradenství a jeho význam pro současnou praxi. Praha: 1994. nestr. MALOTÍNOVÁ, M. Historie poradenství. Výchovné poradenství. 1998. roč. 15, č. 2, MALOTÍNOVÁ, M. Několik poznámek k vývoji poradenství po volbu povolání v Československu. Výchovné poradenství. 1998. roč. 15, č. 5, s. 32 – 35 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Metodický list k poskytování poradenských služeb na školách a školských zařízeních. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 1998. 7 s. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Metodický pokyn k zařazování vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání do vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2001. 5 s. NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha: Academia, 1995. 340 s. Národní informační středisko pro poradenství [online]. Praha: Národní vzdělávací fond [cit. 2004-01-17]. Dostupný z:< (http://www.nvf.cz/euroguidance) > OPOČENSKÝ, J. Poradenství pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: Desk Top Publishing FF UK, 1996. 94 s. OUDOVÁ, D. Sylabus z vybraných témat psychologie osobnosti. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. 75 s. STRÁDAL, J. Volba povolání. 1. vyd. Příbram: Tiskařské závody 66, 1992. 358 s. |
| Literatura doporučená studentům | BROŽEK, J., HOSKOVEC, J. Počátky poradenství pro volbu povolání v Československu. Pedagogika, 1991, roč. 35, č. 1, s. 82-85. Praha: Česká školní inspekce, [cit. 2003-12-11]. Dostupný z: http://www.csicr.cz/vz99_00/vyrzpr.htm> FREIBERGOVÁ, Z. Poradenství na vysokých školách. 1. vyd. Praha: TERCIE, 2002. 162 s. HOŘÁNKOVÁ, V. A KOL. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. 131 s. HOŘÁNKOVÁ, V. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: AZ servis, 1996. 131 s. MALOTÍNOVÁ, M. Sylabus přednášek: Vývoj poradenství a jeho význam pro současnou praxi. Praha: 1994. nestr. MALOTÍNOVÁ, M. Historie poradenství. Výchovné poradenství. 1998. roč. 15, č. 2, MALOTÍNOVÁ, M. Několik poznámek k vývoji poradenství po volbu povolání v Československu. Výchovné poradenství. 1998. roč. 15, č. 5, s. 32 – 35 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Metodický list k poskytování poradenských služeb na školách a školských zařízeních. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 1998. 7 s. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Metodický pokyn k zařazování vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání do vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2001. 5 s. NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha: Academia, 1995. 340 s. Národní informační středisko pro poradenství [online]. Praha: Národní vzdělávací fond [cit. 2004-01-17]. Dostupný z:< (http://www.nvf.cz/euroguidance) > OPOČENSKÝ, J. Poradenství pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: Desk Top Publishing FF UK, 1996. 94 s. OUDOVÁ, D. Sylabus z vybraných témat psychologie osobnosti. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. 75 s. STRÁDAL, J. Volba povolání. 1. vyd. Příbram: Tiskařské závody 66, 1992. 358 s. Vyhláška Ministerstva školství pro mládež a tělovýchovu ČSR č.130/1980 Sb. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo pro mládež a tělovýchovu ČSR, 1982. částka 14 ze dne 30. 06. 1982. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Odevzdání seminární práce a ústní pohovor nad vybranou problematikou z výchovného poradenství. |