Kreditové hodnocení předmětu | 10 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Třískalová Libuše |
Garantující katedra | PP - Katedra pedagogiky a psychologie |
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
Forma zkoušky | - - - |
Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: cvičení 10 hod. za semestr
studium celoživotní: přednáška 10 hod. za semestr |
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Předmět poskytne základní informace o funkci, obsahu a formách výchovného poradenství jako systému. Jsou rozebírány právní, pedagogické, sociologické a psychologické aspekty práce výchovného poradce (metodika školní prevence). Na modelových situacích a zkušenostech z praxe jsou demonstrovány úskalí činnosti výchovného poradce a rozvíjeny poradenské dovednosti. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem je získat ucelený přehled o problematice výchovného poradenství, osobnost výchovného poradce, náplň práce výchovného poradce, orientace v legislativě. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. blok 4 hodiny Výkaznictví výchovného poradenství – NFN, evidence pomůcek – podpůrné opatření, personální obsazení dle NFN, a další Základní charakteristiky psychosociálního vývoje v jednotlivých etapách života Variability psychického vývoje, základní vývojové úkoly 2. blok 4 hodiny Problematika školní zralosti Výukové obtíže Výchovné obtíže Nadaní žáci Disharmonický vývoj osobnosti 3. blok 4 hodiny Poruchy chování a žáci ohrožení sociálně patologickými jevy Psychické poruchy v dětském věku a adolescenci Postavení žáka ve třídě 4. blok 4 hodiny Monitorovací schéma školy a spolupráce s ředitelem při procesu autoevaluace Metody shromažďování informací pro proces monitorování a evaluace Jak pracovat s informacemi a daty z monitorovacího a evaluačního a autoevaluačního procesu Typy monitorovacích a evaluačních dotazníků Výkaznictví R-44, dokumentace výchovného poradce. 5. blok 4 hodiny Kolokvium k vykonané pedagogické praxi. |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | BROŽEK, J., HOSKOVEC, J. Počátky poradenství pro volbu povolání v Československu. Pedagogika, 1991, roč. 35, č. 1, s. 82-85. Praha: Česká školní inspekce, [cit. 2003-12-11]. Dostupný z: http://www.csicr.cz/vz99_00/vyrzpr.htm> FREIBERGOVÁ, Z. Poradenství na vysokých školách. 1. vyd. Praha: TERCIE, 2002. 162 s. HOŘÁNKOVÁ, V. A KOL. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. 131 s. HOŘÁNKOVÁ, V. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: AZ servis, 1996. 131 s. MALOTÍNOVÁ, M. Sylabus přednášek: Vývoj poradenství a jeho význam pro současnou praxi. Praha: 1994. nestr. MALOTÍNOVÁ, M. Historie poradenství. Výchovné poradenství. 1998. roč. 15, č. 2, MALOTÍNOVÁ, M. Několik poznámek k vývoji poradenství po volbu povolání v Československu. Výchovné poradenství. 1998. roč. 15, č. 5, s. 32 – 35. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Metodický list k poskytování poradenských služeb na školách a školských zařízeních. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 1998. 7 s. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Metodický pokyn k zařazování vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání do vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2001. 5 s. NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha: Academia, 1995. 340 s. Národní informační středisko pro poradenství [online]. Praha: Národní vzdělávací fond [cit. 2004-01-17]. Dostupný z:< (http://www.nvf.cz/euroguidance) > OPOČENSKÝ, J. Poradenství pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: Desk Top Publishing FF UK, 1996. 94 s. OUDOVÁ, D. Sylabus z vybraných témat psychologie osobnosti. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. 75 s. STRÁDAL, J. Volba povolání. 1. vyd. Příbram: Tiskařské závody 66, 1992. 358 s. |
Literatura doporučená studentům | BROŽEK, J., HOSKOVEC, J. Počátky poradenství pro volbu povolání v Československu. Pedagogika, 1991, roč. 35, č. 1, s. 82-85. Praha: Česká školní inspekce, [cit. 2003-12-11]. Dostupný z: http://www.csicr.cz/vz99_00/vyrzpr.htm> FREIBERGOVÁ, Z. Poradenství na vysokých školách. 1. vyd. Praha: TERCIE, 2002. 162 s. HOŘÁNKOVÁ, V. A KOL. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. 131 s. HOŘÁNKOVÁ, V. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: AZ servis, 1996. 131 s. MALOTÍNOVÁ, M. Sylabus přednášek: Vývoj poradenství a jeho význam pro současnou praxi. Praha: 1994. nestr. MALOTÍNOVÁ, M. Historie poradenství. Výchovné poradenství. 1998. roč. 15, č. 2, MALOTÍNOVÁ, M. Několik poznámek k vývoji poradenství po volbu povolání v Československu. Výchovné poradenství. 1998. roč. 15, č. 5, s. 32 – 35 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Metodický list k poskytování poradenských služeb na školách a školských zařízeních. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 1998. 7 s. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Metodický pokyn k zařazování vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání do vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2001. 5 s. NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha: Academia, 1995. 340 s. Národní informační středisko pro poradenství [online]. Praha: Národní vzdělávací fond [cit. 2004-01-17]. Dostupný z:< (http://www.nvf.cz/euroguidance) > OPOČENSKÝ, J. Poradenství pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: Desk Top Publishing FF UK, 1996. 94 s. OUDOVÁ, D. Sylabus z vybraných témat psychologie osobnosti. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. 75 s. STRÁDAL, J. Volba povolání. 1. vyd. Příbram: Tiskařské závody 66, 1992. 358 s. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Odevzdání seminární práce a ústní pohovor nad vybranou problematikou z výchovného poradenství. |