Sylabus
VPVYPOR2 - Výchovné poradenství 2
2025

Kreditové hodnocení předmětu 10
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Třískalová Libuše
Garantující katedra PP - Katedra pedagogiky a psychologie
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: cvičení 10 hod. za semestr
studium celoživotní: přednáška 10 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět poskytne základní informace o funkci, obsahu a formách výchovného poradenství jako systému. Jsou rozebírány právní, pedagogické, sociologické a psychologické aspekty práce výchovného poradce (metodika školní prevence). Na modelových situacích a zkušenostech z praxe jsou demonstrovány úskalí činnosti výchovného poradce a rozvíjeny poradenské dovednosti.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Cílem je získat ucelený přehled o problematice výchovného poradenství, osobnost výchovného poradce, náplň práce výchovného poradce, orientace v legislativě.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. blok 4 hodiny
Výkaznictví výchovného poradenství – NFN, evidence pomůcek – podpůrné opatření, personální obsazení dle NFN, a další
Základní charakteristiky psychosociálního vývoje v jednotlivých etapách života
Variability psychického vývoje, základní vývojové úkoly
2. blok 4 hodiny
Problematika školní zralosti
Výukové obtíže
Výchovné obtíže
Nadaní žáci
Disharmonický vývoj osobnosti
3. blok 4 hodiny
Poruchy chování a žáci ohrožení sociálně patologickými jevy
Psychické poruchy v dětském věku a adolescenci
Postavení žáka ve třídě
4. blok 4 hodiny
Monitorovací schéma školy a spolupráce s ředitelem při procesu autoevaluace
Metody shromažďování informací pro proces monitorování a evaluace
Jak pracovat s informacemi a daty z monitorovacího a evaluačního a autoevaluačního procesu
Typy monitorovacích a evaluačních dotazníků
Výkaznictví R-44, dokumentace výchovného poradce.
5. blok 4 hodiny
Kolokvium k vykonané pedagogické praxi.
Literatura, na níž je předmět vystavěn BROŽEK, J., HOSKOVEC, J. Počátky poradenství pro volbu povolání v Československu. Pedagogika, 1991, roč. 35, č. 1, s. 82-85.
Praha: Česká školní inspekce, [cit. 2003-12-11]. Dostupný z: http://www.csicr.cz/vz99_00/vyrzpr.htm>
FREIBERGOVÁ, Z. Poradenství na vysokých školách. 1. vyd. Praha: TERCIE, 2002. 162 s.
HOŘÁNKOVÁ, V. A KOL. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. 131 s.
HOŘÁNKOVÁ, V. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: AZ servis, 1996. 131 s.
MALOTÍNOVÁ, M. Sylabus přednášek: Vývoj poradenství a jeho význam pro současnou praxi. Praha: 1994. nestr.
MALOTÍNOVÁ, M. Historie poradenství. Výchovné poradenství. 1998. roč. 15, č. 2,
MALOTÍNOVÁ, M. Několik poznámek k vývoji poradenství po volbu povolání v Československu. Výchovné poradenství. 1998. roč. 15, č. 5, s. 32 – 35.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Metodický list k poskytování poradenských služeb na školách a školských zařízeních. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 1998. 7 s.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Metodický pokyn k zařazování vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání do vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2001. 5 s.
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha: Academia, 1995. 340 s.
Národní informační středisko pro poradenství [online]. Praha: Národní vzdělávací fond [cit. 2004-01-17]. Dostupný z:< (http://www.nvf.cz/euroguidance) >
OPOČENSKÝ, J. Poradenství pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: Desk Top Publishing FF UK, 1996. 94 s.
OUDOVÁ, D. Sylabus z vybraných témat psychologie osobnosti. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. 75 s.
STRÁDAL, J. Volba povolání. 1. vyd. Příbram: Tiskařské závody 66, 1992. 358 s.
Literatura doporučená studentům BROŽEK, J., HOSKOVEC, J. Počátky poradenství pro volbu povolání v Československu. Pedagogika, 1991, roč. 35, č. 1, s. 82-85.
Praha: Česká školní inspekce, [cit. 2003-12-11]. Dostupný z: http://www.csicr.cz/vz99_00/vyrzpr.htm>
FREIBERGOVÁ, Z. Poradenství na vysokých školách. 1. vyd. Praha: TERCIE, 2002. 162 s.
HOŘÁNKOVÁ, V. A KOL. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. 131 s.
HOŘÁNKOVÁ, V. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: AZ servis, 1996. 131 s.
MALOTÍNOVÁ, M. Sylabus přednášek: Vývoj poradenství a jeho význam pro současnou praxi. Praha: 1994. nestr.
MALOTÍNOVÁ, M. Historie poradenství. Výchovné poradenství. 1998. roč. 15, č. 2,
MALOTÍNOVÁ, M. Několik poznámek k vývoji poradenství po volbu povolání v Československu. Výchovné poradenství. 1998. roč. 15, č. 5, s. 32 – 35
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Metodický list k poskytování poradenských služeb na školách a školských zařízeních. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 1998. 7 s.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Metodický pokyn k zařazování vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání do vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2001. 5 s.
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha: Academia, 1995. 340 s.
Národní informační středisko pro poradenství [online]. Praha: Národní vzdělávací fond [cit. 2004-01-17]. Dostupný z:< (http://www.nvf.cz/euroguidance) >
OPOČENSKÝ, J. Poradenství pro volbu povolání. 1. vyd. Praha: Desk Top Publishing FF UK, 1996. 94 s.
OUDOVÁ, D. Sylabus z vybraných témat psychologie osobnosti. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. 75 s.
STRÁDAL, J. Volba povolání. 1. vyd. Příbram: Tiskařské závody 66, 1992. 358 s.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Odevzdání seminární práce a ústní pohovor nad vybranou problematikou z výchovného poradenství.