| Kreditové hodnocení předmětu | 8 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Simonová Carmen |
| Garantující katedra | PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 20 hod. za semestr
|
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Předmět obsahuje seznámení se základní terminologií speciálně pedagogickou (s problematiku handicapu, s metodami spec. pedagogiky, atd.). Řeší problematiku integrace, péče o děti se specifickými poruchami učení a chování. Část předmětu je věnována jednotlivým disciplínám speciální pedagogiky – psychopedii etopedii, logopedii, tyflopedii, surdopedii, somatopedii a problematice vad kombinovaných). |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Získání základních teoretických vědomostí z oblasti speciální pedagogiky a přehledu o jednotlivých hlavních disciplínách. Seznámení s řešením problematiky integrace, s novými metodami ve speciální pedagogice, s péčí o děti se SVPU, ADHD, ODD. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. blok 4 hodiny Předmět obsahuje seznámení se základní terminologií speciálně pedagogickou. Vymezení druhů zdravotního postižení, problematika handicapu, základní vymezení druhů zdravotního postižení a charakteristika sociokulturního znevýhodnění, biopsychosociální aspekty postižení, a dopady na osobnost žáka, mezioborový přístup. 2. blok 4 hodiny Problematika integrace, inkluze, vytváření podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, dětí se specifickými poruchami učení a LMD. Základní speciálně pedagogické metody a techniky, kompenzační a didaktické pomůcky. 3. blok 4 hodiny Úvod do speciální pedagogiky (psychopedie, etopedie, logopedie, optopedie, surdopedie, somatopedie a problematiky vad kombinovaných). Pochopení a interpretace speciálních vzdělávacích potřeb žáka pro účely jeho úspěšného vzdělávání a integraci Pedagogicko-psychologická diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb, diagnostická kritéria. 4. blok 4 hodiny Základní speciálně pedagogické metody a techniky, kompenzační a didaktické pomůcky. Koordinace postupu vyučujících při realizaci individuálních vzdělávacích plánů. Spolupráce s pedagogicko-psychologickými poradnami (PPP) a speciálně pedagogickými centry (SPC) v procesu integrace. Vytváření podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, intervenční činnosti. 5. blok 4 hodiny Problematika žáka se zdravotním postižením, specifické rysy osobnosti postiženého, vztah postižení a složek osobnosti, vývoj postiženého dítěte – obecné zákonitosti Modely začlenění žáků se zdravotním postižením do pedagogického procesu ve školním věku, týmová spolupráce pedagogických pracovníků a jejich kompetence Problematika integrace a inkluze žáků se zdravotním postižením Individuální vzdělávací plány pro žáky se zdravotním postižením, příprava a tvorba, koordinace postupu vyučujících při realizaci individuálních vzdělávacích plánů Podpora žáka se zdravotním postižením, jeho rodiny a pedagogických pracovníků školy ze strany speciálně pedagogického centra. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II.: reedukace specifických poruch učení Brno: Masarykova univerzita, 2005. Fitznerová, I.: Máme děti s handicapem. Praha. Portál 2010. Malá, E.: Mé dítě má ADHD. Praha. Eli Lilly 2018. Lavrence, E.: 44 aktivit pro děti s ADHD. Praha. Portál 2020. ŠRAMOVÁ, B. Domáce násilie páchané na deťoch a mládeži. Nitra: Univerzita Konstantina Filozofa, 2004. VAŠEK, Š. Základy špeciálnej pedagogiky. Praha: Vysoká škola Jana Amose Komenského, 2005. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2000. |
| Literatura doporučená studentům | BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II.: reedukace specifických poruch učení Brno: Masarykova univerzita, 2005. Fitznerová, I.: Máme děti s handicapem. Praha. Portál 2010. Malá, E.: Mé dítě má ADHD. Praha. Eli Lilly 2018. Lavrence, E.: 44 aktivit pro děti s ADHD. Praha. Portál 2020. ŠRAMOVÁ, B. Domáce násilie páchané na deťoch a mládeži. Nitra: Univerzita Konstantina Filozofa, 2004. VAŠEK, Š. Základy špeciálnej pedagogiky. Praha: Vysoká škola Jana Amose Komenského, 2005. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2000. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Podmínka udělení zápočtu: - aktivní účast na seminářích - test Podmínka udělení zkoušky: - ústní zkouška |