Sylabus
VPZASPP - Základy speciální pedagogiky
2025

Kreditové hodnocení předmětu 8
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Simonová Carmen
Garantující katedra PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 20 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět obsahuje seznámení se základní terminologií speciálně pedagogickou (s problematiku handicapu, s metodami spec. pedagogiky, atd.). Řeší problematiku integrace, péče o děti se specifickými poruchami učení a chování. Část předmětu je věnována jednotlivým disciplínám speciální pedagogiky – psychopedii etopedii, logopedii, tyflopedii, surdopedii, somatopedii a problematice vad kombinovaných).
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Získání základních teoretických vědomostí z oblasti speciální pedagogiky a přehledu o jednotlivých hlavních disciplínách. Seznámení s řešením problematiky integrace, s novými metodami ve speciální pedagogice, s péčí o děti se SVPU, ADHD, ODD.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. blok 4 hodiny
Předmět obsahuje seznámení se základní terminologií speciálně pedagogickou. Vymezení druhů zdravotního postižení, problematika handicapu, základní vymezení druhů zdravotního postižení a charakteristika sociokulturního znevýhodnění, biopsychosociální aspekty postižení, a dopady na osobnost žáka, mezioborový
přístup.

2. blok 4 hodiny
Problematika integrace, inkluze, vytváření podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, dětí se specifickými poruchami učení a LMD. Základní speciálně pedagogické metody a techniky, kompenzační a didaktické pomůcky.

3. blok 4 hodiny
Úvod do speciální pedagogiky (psychopedie, etopedie, logopedie, optopedie, surdopedie, somatopedie a problematiky vad kombinovaných). Pochopení a interpretace speciálních vzdělávacích potřeb žáka pro účely jeho úspěšného vzdělávání a integraci Pedagogicko-psychologická diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb, diagnostická kritéria.

4. blok 4 hodiny
Základní speciálně pedagogické metody a techniky, kompenzační a didaktické pomůcky.
Koordinace postupu vyučujících při realizaci individuálních vzdělávacích plánů.
Spolupráce s pedagogicko-psychologickými poradnami (PPP) a speciálně pedagogickými centry (SPC) v procesu integrace.
Vytváření podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, intervenční činnosti.

5. blok 4 hodiny
Problematika žáka se zdravotním postižením, specifické rysy osobnosti postiženého, vztah postižení a složek osobnosti, vývoj postiženého dítěte – obecné zákonitosti
Modely začlenění žáků se zdravotním postižením do pedagogického procesu ve školním věku, týmová spolupráce pedagogických pracovníků a jejich kompetence
Problematika integrace a inkluze žáků se zdravotním postižením
Individuální vzdělávací plány pro žáky se zdravotním postižením, příprava a tvorba, koordinace postupu vyučujících při realizaci individuálních vzdělávacích plánů
Podpora žáka se zdravotním postižením, jeho rodiny a pedagogických pracovníků školy
ze strany speciálně pedagogického centra.
Literatura, na níž je předmět vystavěn BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II.: reedukace specifických poruch učení Brno: Masarykova univerzita, 2005.
Fitznerová, I.: Máme děti s handicapem. Praha. Portál 2010.
Malá, E.: Mé dítě má ADHD. Praha. Eli Lilly 2018.
Lavrence, E.: 44 aktivit pro děti s ADHD. Praha. Portál 2020.
ŠRAMOVÁ, B. Domáce násilie páchané na deťoch a mládeži. Nitra: Univerzita Konstantina Filozofa, 2004.
VAŠEK, Š. Základy špeciálnej pedagogiky. Praha: Vysoká škola Jana Amose Komenského, 2005.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2000.
Literatura doporučená studentům BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II.: reedukace specifických poruch učení Brno: Masarykova univerzita, 2005.
Fitznerová, I.: Máme děti s handicapem. Praha. Portál 2010.
Malá, E.: Mé dítě má ADHD. Praha. Eli Lilly 2018.
Lavrence, E.: 44 aktivit pro děti s ADHD. Praha. Portál 2020.
ŠRAMOVÁ, B. Domáce násilie páchané na deťoch a mládeži. Nitra: Univerzita Konstantina Filozofa, 2004.
VAŠEK, Š. Základy špeciálnej pedagogiky. Praha: Vysoká škola Jana Amose Komenského, 2005.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2000.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Podmínka udělení zápočtu:
- aktivní účast na seminářích
- test
Podmínka udělení zkoušky:
- ústní zkouška