| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Jedličková Iva |
| Garantující katedra | NVCH - Katedra kulturních a náboženských studií |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně studium kombinované: řízené konzultace 12 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Předmět představuje vstup do teorie a praxe edukace dospělých, se zřetelem k edukační a organizátorské práci v oblasti vzdělávání dospělých. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem předmětu je osvojení základů andragogiky v rozsahu potřebném pro případné současné či budoucí působení v praxi vzdělávání dospělých - osvojení základní terminologie a souvislostí a vytvoření dovedností aplikovat vědomosti při tvorbě a realizaci vzdělávacích akcí pro dospělé. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Tematické okruhy předmětu: A) Andragogika: konstituování disciplíny, aktuální stav: předmět disciplíny, její struktura a místo v systému věd. Centra rozvoje andragogiky, zdroje andragogických informací, andragogický výzkum. B) Svět vzdělávání dospělých: charakteristika, kořeny, aktuální trendy. Oblasti vzdělávání dospělých. Organizace vzdělávací akce pro dospělé. C) Základy andragogické didaktiky: základní kategorie a souvislosti. Výukový proces dospělých, jeho činitelé, výukové prostředky. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | PRŮCHA, Jan, VETEŠKA, Jaroslav. Andragogický slovník. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 295 s. ISBN 978-80-247-3960-1 BENEŠ, M. Andragogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 135 s. ISBN 978-80-247-2580-2 Strategie celoživotního učení. 1. vyd. Praha: MŠMT, 2007. 90 s. ISBN 978-80-254-2218-2 Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání.[online] Dostupné na: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakon-c-179-2006-sb Andragogika. Čtvrtletník pro rozvoj a vzdělávání dospělých. Praha: Academia Economia s.r.o. a AIVD, o.s. ISSN 1211-6378 |
| Literatura doporučená studentům | Doporučená (tj. prohlubující) literatura je v souvislosti se zápočtovým úkolem "četba andragogické literatury" úkolem k samostatnému vyhledání. Metodický pokyn bude podán na počátku semestru, v polovině semestru bude samostatné vyhledání andragogické četby předmětem konzultace. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | 1. Aktivní účast v celé výuce předmětu včetně podílu na skupinové práci je považována za samozřejmost a je jednou z podmínek pro udělení zápočtu. Dále je podmínkou udělení zápočtu: 2. úspěšné zvládnutí úkolů souhrnného testu, 3. předložení soupisu studované andragogické literatury v rozsahu vyhlášeném v první výuce předmětu, 4. vypracování semestrální práce podle volby z nabídky v první výuce předmětu. |