Sylabus
ZAKANDA - Základy andragogiky
2013

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Jedličková Iva
Garantující katedra NVCH - Katedra kulturních a náboženských studií
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně
studium kombinované: řízené konzultace 12 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět představuje vstup do teorie a praxe edukace dospělých, se zřetelem k edukační a organizátorské práci v oblasti vzdělávání dospělých.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Cílem předmětu je osvojení základů andragogiky v rozsahu potřebném pro případné současné či budoucí působení v praxi vzdělávání dospělých - osvojení základní terminologie a souvislostí a vytvoření dovedností aplikovat vědomosti při tvorbě a realizaci vzdělávacích akcí pro dospělé.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Tematické okruhy předmětu:
A) Andragogika: konstituování disciplíny, aktuální stav: předmět disciplíny, její struktura a místo v systému věd. Centra rozvoje andragogiky, zdroje andragogických informací, andragogický výzkum.
B) Svět vzdělávání dospělých: charakteristika, kořeny, aktuální trendy. Oblasti vzdělávání dospělých. Organizace vzdělávací akce pro dospělé.
C) Základy andragogické didaktiky: základní kategorie a souvislosti. Výukový proces dospělých, jeho činitelé, výukové prostředky.
Literatura, na níž je předmět vystavěn PRŮCHA, Jan, VETEŠKA, Jaroslav. Andragogický slovník. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 295 s. ISBN 978-80-247-3960-1
BENEŠ, M. Andragogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 135 s. ISBN 978-80-247-2580-2
Strategie celoživotního učení. 1. vyd. Praha: MŠMT, 2007. 90 s. ISBN 978-80-254-2218-2
Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání.[online] Dostupné na: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakon-c-179-2006-sb
Andragogika. Čtvrtletník pro rozvoj a vzdělávání dospělých. Praha: Academia Economia s.r.o. a AIVD, o.s. ISSN 1211-6378

Literatura doporučená studentům Doporučená (tj. prohlubující) literatura je v souvislosti se zápočtovým úkolem "četba andragogické literatury" úkolem k samostatnému vyhledání. Metodický pokyn bude podán na počátku semestru, v polovině semestru bude samostatné vyhledání andragogické četby předmětem konzultace.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu 1. Aktivní účast v celé výuce předmětu včetně podílu na skupinové práci je považována za samozřejmost a je jednou z podmínek pro udělení zápočtu.
Dále je podmínkou udělení zápočtu:
2. úspěšné zvládnutí úkolů souhrnného testu,
3. předložení soupisu studované andragogické literatury v rozsahu vyhlášeném v první výuce předmětu,
4. vypracování semestrální práce podle volby z nabídky v první výuce předmětu.